Reklama

Trudny rok 2020 dla MZK Bielsko Biała i nowe wyzwania w 2021

08/02/2021 11:01

Rok 2020 dla MZK Bielsko-Biała był bardzo trudny. Przewoźnik obsłużył o 7 mln mniej pasażerów, notując blisko 12 mln zł straty w stosunku do ubiegłego roku. Ze względu na obostrzenia sanitarne przewoźnik przy mniejszej liczbie pasażerów musiał uruchomić więcej autobusów. W 2021 roku pasażerów komunikacji miejskiej czekają kolejne zmiany.

Redakcja: O ilu mniej pasażerów skorzystało z usług Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w 2020 roku, w porównaniu do roku 2019? Ilu pasażerów odnotowano w poszczególnych latach?

Szymon Oleksiuk Zastępca Naczelnika Wydział Komunikacji Urząd Miejski w Bielsku-Białej: 2020 rok był wyjątkowym pod wieloma względami, przez co trudno zestawić go z danymi z poprzednich lat, przede wszystkim w związku z trudną sytuacją związaną z epidemią koronawirusa Sars-Cov-2. W ub. roku od wiosny obserwowany był znaczny spadek liczby przewiezionych pasażerów, co wymusiło konieczność wprowadzenia licznych ograniczeń w kursowaniu autobusów, przy jednoczesnej potrzebie uruchomienia dodatkowych kursów BIS (w związku z wprowadzeniem w kraju ograniczeń w liczbie przewożonych pasażerów transportem zbiorowym) – uzupełniających odjazdy rozkładowe w godzinach szczytów komunikacyjnych. Odmrożenie gospodarki po wiosennym lockdownie przyczyniło się do nieznacznego wzrostu liczby przewożonych pasażerów w miesiącach wakacyjnych (czerwiec-sierpień) oraz przyrostem we wrześniu związanym z powrotem dzieci i młodzieży do szkół. Niestety druga fala zachorowań i jesienny lockdown gospodarki spowodował kolejny znaczący spadek pasażerów korzystających z transportu zbiorowego. W 2020 r. z komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej skorzystało ok. 9 mln pasażerów wnoszących opłaty za przejazdy (spadek o ok. 7 mln w porównaniu z 2019 r.). W ubiegłych latach liczba przewiezionych pasażerów podróżujących na podstawie zakupionych biletów oscylowała na podobnym poziomie ok. 15 mln. Szacuje się, że rzeczywista liczba wszystkich przewiezionych pasażerów w 2020 r. (pasażerowie wnoszący opłaty za przejazd oraz uprawnieni do przejazdów bezpłatnych) wyniosła ok. 15 mln. W ubiegłych latach na podstawie systemu zliczania potoków pasażerskich autobusami MZK podróżowało ok. 26 mln pasażerów.

Redakcja: Jakie były wpływy z biletów w roku 2019 i 2020?

Odpowiedź: Spadek liczby przewiezionych pasażerów wpłynął bezpośrednio na spadek przychodów ze sprzedaży biletów MZK. W 2019 r. wpływy te wyniosły 27,6 mln zł, natomiast w 2020 r. spadły do poziomu 15,8 mln zł. W związku z powyższym, celem utrzymania funkcjonowania komunikacji miejskiej na zbliżonym poziomie do ub. roku koniecznym było wprowadzenie nowego cennika biletów (zmiana cen biletów MZK – pierwsza po okresie 8 lat).

Pytanie 3: Czy opracowano plan na zwiększenie zainteresowania transportem publicznym wśród mieszkańców? Jeśli tak, jakie zostaną podjęte w tym kierunku działania?

Szymon Oleksiuk WKUMBB: Największym wyzwaniem po ustaniu pandemii koronawirusa będzie odbudowanie zaufania pasażerów do transportu publicznego, a przede wszystkim przekonanie, że podróż autobusem jest bezpieczna. Od początku wystąpienia sytuacji pandemicznej realizowane są działania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania wirusa Sars-Cov-2 w autobusach komunikacji miejskiej polegających na zwiększeniu częstotliwości czyszczenia i ozonowania autobusów poprzez ich codzienną dezynfekcję. Od 1 stycznia 2021 r. wprowadzona została nowa taryfa biletowa, której jednym z głównych założeń była likwidacja biletów trasowanych na jedną linię, a tym samym pozostawienie w ofercie przewozowej wyłącznie biletów sieciowych obowiązujących na całej sieci komunikacyjnej. Dzięki przedmiotowemu rozwiązaniu pasażer na podstawie jednego biletu ma możliwość wykonania podróży dowolnym autobusem a także dokonanie podróży łączonej z przesiadką. Ponadto w ofercie przewozowej pojawił się nowy bilet 30-dniowy dostępny wyłącznie w aplikacjach mobilnych SkyCash oraz MoBiLET, dzięki któremu pasażer ma możliwość zakupu biletu od konkretnego, wskazanego przez siebie dnia miesiąca. Pod koniec ub. roku wprowadzona została także możliwość płatności kartą oraz telefonem komórkowym za bilety nabywane w Punktach Obsługi Pasażerów (Kasach Biletowych MZK). Wprowadzenie przedmiotowych uelastycznień jest przede wszystkim wyjściem naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, jak również ma na celu ograniczenie obrotu gotówki – co jest szczególnie istotne w czasie epidemii koronawirusa.

Redakcja: Czy w najbliższym czasie przewidywane są zmiany w siatce połączeń komunikacji miejskiej? Jeśli tak, to jakie?

Szymon Oleksiuk WKUMBB: Rok 2020 dla MZK Bielsko-Biała był bardzo trudny przewiózł o 7 mln mniej pasażerów notując blisko 12 mln zł straty w stosunku do ubiegłego roku. Ze względu na obostrzenia sanitarne przewoźnik przy mniejszej liczbie pasażerów musiał uruchomić więcej autobusów. W 2021 pasażerów komunikacji miejskiej czekają kolejne zmiany.

Redakcja: O ilu mniej pasażerów skorzystało z usług Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w 2020 roku, w porównaniu do roku 2019? Ilu pasażerów odnotowano w poszczególnych latach?

Szymon Oleksiuk WKUMBB: 2020 rok był wyjątkowym pod wieloma względami, przez co trudno zestawić go z danymi z poprzednich lat, przede wszystkim w związku z trudną sytuacją związaną z epidemią koronawirusa Sars-Cov-2. W ub. roku od wiosny obserwowany był znaczny spadek liczby przewiezionych pasażerów, co wymusiło konieczność wprowadzenia licznych ograniczeń w kursowaniu autobusów, przy jednoczesnej potrzebie uruchomienia dodatkowych kursów BIS (w związku z wprowadzeniem w kraju ograniczeń w liczbie przewożonych pasażerów transportem zbiorowym) – uzupełniających odjazdy rozkładowe w godzinach szczytów komunikacyjnych. Odmrożenie gospodarki po wiosennym lockdownie przyczyniło się do nieznacznego wzrostu liczby przewożonych pasażerów w miesiącach wakacyjnych (czerwiec-sierpień) oraz przyrostem we wrześniu związanym z powrotem dzieci i młodzieży do szkół. Niestety druga fala zachorowań i jesienny lockdown gospodarki spowodował kolejny znaczący spadek pasażerów korzystających z transportu zbiorowego. W 2020 r. z komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej skorzystało ok. 9 mln pasażerów wnoszących opłaty za przejazdy (spadek o ok. 7 mln w porównaniu z 2019 r.). W ubiegłych latach liczba przewiezionych pasażerów podróżujących na podstawie zakupionych biletów oscylowała na podobnym poziomie ok. 15 mln. Szacuje się, że rzeczywista liczba wszystkich przewiezionych pasażerów w 2020 r. (pasażerowie wnoszący opłaty za przejazd oraz uprawnieni do przejazdów bezpłatnych) wyniosła ok. 15 mln. W ubiegłych latach na podstawie systemu zliczania potoków pasażerskich autobusami MZK podróżowało ok. 26 mln pasażerów.

Redakcja: Jakie były wpływy z biletów w roku 2019 i 2020?

Szymon Oleksiuk WKUMBB: Spadek liczby przewiezionych pasażerów wpłynął bezpośrednio na spadek przychodów ze sprzedaży biletów MZK. W 2019 r. wpływy te wyniosły 27,6 mln zł, natomiast w 2020 r. spadły do poziomu 15,8 mln zł. W związku z powyższym, celem utrzymania funkcjonowania komunikacji miejskiej na zbliżonym poziomie do ub. roku koniecznym było wprowadzenie nowego cennika biletów (zmiana cen biletów MZK – pierwsza po okresie 8 lat).

Redakcja: Czy opracowano plan na zwiększenie zainteresowania transportem publicznym wśród mieszkańców? Jeśli tak, jakie zostaną podjęte w tym kierunku działania?

Szymon Oleksiuk WKUMBB: Największym wyzwaniem po ustaniu pandemii koronawirusa będzie odbudowanie zaufania pasażerów do transportu publicznego, a przede wszystkim przekonanie, że podróż autobusem jest bezpieczna. Od początku wystąpienia sytuacji pandemicznej realizowane są działania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania wirusa Sars-Cov-2 w autobusach komunikacji miejskiej polegających na zwiększeniu częstotliwości czyszczenia i ozonowania autobusów poprzez ich codzienną dezynfekcję. Od 1 stycznia 2021 r. wprowadzona została nowa taryfa biletowa, której jednym z głównych założeń była likwidacja biletów trasowanych na jedną linię, a tym samym pozostawienie w ofercie przewozowej wyłącznie biletów sieciowych obowiązujących na całej sieci komunikacyjnej. Dzięki przedmiotowemu rozwiązaniu pasażer na podstawie jednego biletu ma możliwość wykonania podróży dowolnym autobusem a także dokonanie podróży łączonej z przesiadką. Ponadto w ofercie przewozowej pojawił się nowy bilet 30-dniowy dostępny wyłącznie w aplikacjach mobilnych SkyCash oraz MoBiLET, dzięki któremu pasażer ma możliwość zakupu biletu od konkretnego, wskazanego przez siebie dnia miesiąca. Pod koniec ub. roku wprowadzona została także możliwość płatności kartą oraz telefonem komórkowym za bilety nabywane w Punktach Obsługi Pasażerów (Kasach Biletowych MZK). Wprowadzenie przedmiotowych uelastycznień jest przede wszystkim wyjściem naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, jak również ma na celu ograniczenie obrotu gotówki – co jest szczególnie istotne w czasie epidemii koronawirusa.

Redakcja: Czy w najbliższym czasie przewidywane są zmiany w siatce połączeń komunikacji miejskiej? Jeśli tak, to jakie?

Szymon Oleksiuk WKUMBB: Początkiem 2020 r. zakończone zostały konsultacje społeczne projektu optymalizacji sieci komunikacyjnej pn. „Publiczny transport zbiorowy w Bielsku-Białej 2020+". Z uwagi na wybuch pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 (luty 2020 r.) – a tym samym potrzebę reorganizacji rozkładów jazdy (zawieszenia znacznej części połączeń i konieczności uruchamiania dodatkowych kursów BIS) – wdrożenie docelowego modelu optymalizacji sieci połączeń musiało zostać zrewidowane pod względem terminu realizacji. Niemniej jednak, wraz z procesem odmrażania poszczególnych sektorów gospodarki narodowej po lockdownie – od 1 września 2020 r. uruchomione zostały dodatkowe kursy autobusów oraz wdrożono synchronizację godzin odjazdów. Nieodzownym elementem realizowanej optymalizacji sieci komunikacyjnej w momencie powrotu dzieci i młodzieży do szkół będzie przeprowadzenie punktowych badań napełnień na poszczególnych fragmentach sieci komunikacyjnej, a następnie – na ich podstawie weryfikacja przedłożonych wcześniej założeń i wprowadzenie ewentualnych korekt do planu. W najbliższych miesiącach wprowadzone zostaną zmiany w układzie sieci komunikacyjnej związane z wygaśnięciem porozumienia komunalnego z Gminą Jasienica na realizację kursów na liniach podmiejskich nr 25, 51 i 52.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do