Reklama

Jak robią to inni? Ustawa krajobrazowa w Cieszynie

Kurier.BB
01/05/2021 10:17

Ustawa krajobrazowa, pozwalają gminom na określenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, obowiązuje od sierpnia 2015. Na jej podstawie przepisy regulujące umieszczanie wymienionych obiektów przyjęło już kilkadziesiąt gmin w Polsce. Wśród tych, które skutecznie walczą o przyjazny wygląd otoczenia jest Cieszyn.


W mieście nad Olzą uchwała krajobrazowa obowiązuje już prawie półtora roku. Na jej podstawie reklamodawcy i właściciele nieruchomości mieli do 25 grudnia 2020 czas na usunięcie tych, które nie są zgodne z uchwałą krajobrazową. Zdecydowana większość to uczyniła. Ci którzy tego nie zrobili, mogą otrzymać  kary finansowe. Na razie przedstawiciele Urzędu tłumaczą i upominają.
Uchwała swoim działaniem obejmuje zarówno nieruchomości prywatne, jak i publiczne. W uchwale zabrania się umieszczania reklam na ogrodzeniach, a więc wszystkie istniejące musiały zostać zdjęte! Od tej reguły jest jeden wyjątek – dotyczy ogrodzeń służących wygrodzeniu placu budowy na czas prowadzenia robót.


Na ogrodzeniach mogą być za to, ale pod pewnymi warunkami, montowane szyldy, czyli reklamy umieszczane na tej samej nieruchomości, na której znajduje się reklamowana działalność. Muszą one spełniać jednak pewne warunki:

  • mogą być umieszczane wyłącznie w pasie o szerokości 1,2 m od bramy wjazdowej lub furtki w sposób nieprzekraczający wysokości ogrodzenia;
  • maksymalna powierzchnia ekspozycyjna to 0,7 m kw.
  • dopuszcza się wykonanie szyldów będących elementem bramy lub przęsła ogrodzenia pod warunkiem zachowania formy ażurowej. W tym przypadku powierzchnia ekspozycyjna nie może przekroczyć 3 m.
  • Specjalne regulacje dotyczą też reklam na zabytkach i na terenie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna. Dopuszczalne są w tym przypadku tylko reklamy:
  • na budynkach tylko umieszczane w gablotach w poziomie parteru (powierzchnia reklamy nie może przekroczyć 3 m kw.)
  • na tzw. słupach ogłoszeniowych w formie walca
  • na wiatach przystankowych (powierzchnia max 3 m kw.)
  • w formie wolnostojącej – w tym przypadku powierzchnia reklamy nie może przekroczyć 0,7 m kw..  Nośnik informacji  musi być na stałe związany z gruntem.

Cieszyńskie uregulowania dotyczą także innych reklam, także słupów wybudowanych na podstawie pozwolenia na budowę. Tutaj okres przystosowania jest jednak znacznie dłuższy i wynosi nawet 20 lat.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do