Reklama

Uporządkujmy reklamowy chaos w Bielsku-Białej

Kurier.BB
30/04/2021 19:15

W sierpniu Rada Miejska ma głosować nad przyjęciem uchwały krajobrazowej regulującej zasady i warunki sytuowania na obszarze naszego miasta obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz materiałów, z jakich mogą być wykonane. Ma to być krok do opanowania nieładu estetycznego, który panuje zarówno na kamienicach w centrum, jak i przy drogach w całym mieście. Jakie regulacje planują wprowadzić władze miasta?


Prace nad uchwałą trwają już prawie sześć lat, gdyż  do przygotowania regulacji Rada Miejska upoważniła prezydenta miasta - wtedy jeszcze Jacka Krywulta - we wrześniu 2015 roku. W styczniu z projektem mogli wreszcie zapoznać się radni z Komisji Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska. Zanim projekt trafi jednak pod ostateczne głosowanie rajców musi być pozytywnie zaopiniowany przez Marszałka Województwa Śląskiego, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz  Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Bielsku-Białej. Potem mają nastąpić także trzytygodniowe konsultacje z mieszkańcami, którzy będą mogli zgłosić pytania oraz wnieść uwagi  i sugestie. Pod obrady Rady Miejskiej trafi dopiero tak uzgodniony projekt.

Miasto podzielone na strefy

Zgodnie z planami urzędników, projekt uchwały ma regulować m.in. liczbę i dopuszczalne rozmiary nośników reklamowych, rodzaje materiałów i ich standardy jakościowe, a także wskazać wysokość opłat za reklamy i podzielić pod tym względem miasto na strefy. Strefa I, nazywana staromiejską, będzie zdecydowanie wyższe wymogi. Jej granice stanowić będą:

  • od zachodu: ul. Wita Stwosza, pl. Zwycięstwa (wraz z Szpitalem Pediatrycznym, LO nr 8 oraz terenami przyległymi do kąpieliska Panorama)
  • od południa ulica Michałowicza, pl. Mickiewicz, ul. PCK, Milusińskich i Tuwima,
  • od wschodu ul. Żywiecka i Lwowska
  • od północy ul. Boruty Spiechowicza, Towarowa, Piekarska, Trakcyjna, Czechowicka, Słowackiego i Piastowska.

W strefie tej obowiązywał będzie zakaz sytuowania reklam zasłaniających okna i drzwi. Wyjątkiem będą reklamy na jednym zbiorczym urządzeniu o maksymalnej płaszczyźnie ekspozycji do 20% powierzchni elewacji dla budynków usługowych nie będących budynkami o wartościach zabytkowych oraz reklam związanych z działalnością gospodarczą w miejscu jej prowadzenia. W tym przypadku należało będzie spełnić jednak odpowiednie warunki.
Dopuszczalne będzie także zamontowanie dla każdego podmiotu prowadzącego dzialalność w danym budynku dwóch szyldów lub logo, przy czym jeden z nich może być wyłącznie na nośniku zbiorczym zamontowanym równolegle do elewacji. Wszystkie szyldy będą jednak musiały spełnić odpowiednie warunki opisane w uchwale.
Dodatkowe reklamy będą mogły być umieszczane na obiektach, w których prowadzona jest działalność kulturalna. Będą na nich mogły być reklamowane odbywające się w danym miejscu wydarzenia, jednak nie wcześniej niż 30 dni przed jego terminem.
W strefie I zakazane będzie także umieszczanie wolnostojących reklam. Wyjątkiem będą totemy, słupy plakatowo-reklamowe nie utrudniające ruchu pieszego oraz reklamy pneumatyczne w miejscach wydarzeń kulturalnych.

Reklamy zakazane będą także na ogrodzeniach, na których można będzie zamieszczać jedynie szyldy (reklamy dotyczące działalności prowadzonej w danym miejscu), jednak także pod pewnymi warunkami. 
Uchwała określa także zasady używania potykaczy (dwustronnych reklam wolnostojących) oraz urządzania ogródków gastronomicznych. 
Reklam nie będzie też można montować na rusztowaniach budowlanych.
Osobne uregulowania dotyczyć będą muru oporowego i elewacji Zamku Książąt Sułkowskich oraz terenów stacji paliw.

W całym mieście nie będzie można umieszczać reklam i urządzeń reklamowych na balustradach, murach oporowych i słupach oświetleniowych oraz telekomunikacyjnych. Nie będzie też można montować  ekranów LED i LCD.

Zakazane będzie też umieszczanie reklam i tablic reklamowych na terenach zieleni i terenach objętych formami ochrony przyrody (z wyjątkiem szyldów na budynkach lub ogrodzeniach) oraz bliżej niż 100m od pomników i miejsc pamięci. Zakazane będą taż reklamy na pojazdach nie będących w ruchu, przyczepach, naczepach i lawetach służących wyłącznie ekspozycji reklamy oraz tymczasowych obiektach budowlanych (w tym konstrukcjach z kontenerów, palet, rusztowań itp.).

Oczywiście przyjęcie uchwały nie będzie oznaczało, iż z dnia na dzień znikną wszystkie dotychczasowe reklamy, które nie będą zgodne z wprowadzonymi przepisami. Legalnie usytuowane tablice reklamowe oraz ogrodzenia pełne wykonane z przęseł z prefabrykowanych płyt betonowych istniejące w dniu wejścia w życie uchwały będą musiały być dostosowane do nowych wymogów w ciągu 2 lat, natomiast niezgodne z uchwałą billboardy w strefie II trzeba będzie dostosować w ciągu 5 lat. 

Jarosław Zięba

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    SaW - niezalogowany 2021-04-30 13:44:47

    No wreszcie! Oby się udało, bo jak człowiek idzie przez miasto to oczy bolą

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do