Trzy nowoczesne autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid wzmocniły flotę Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. Pojazdy zostały uroczyście odebrane od firmy Solaris przez Zastępcę Burmistrza Czechowic-Dziedzic Macieja Kołoczka i Prezesa PKM Jana Matla. W piątek 6 kwietnia wyjechały na drogi naszej gminy.
Przekazanie nowych autobusów dla naszego gminnego przewoźnika odbyło się w czwartek 5 kwietnia, na Placu Jana Pawła II w Czechowicach-Dziedzicach. Trzy nowe, srebrne Solarisy z nowoczesnym, hybrydowym napędem, stały tam już od godzin przedpołudniowych i – tak jak zapowiadaliśmy – mieszkańcy mogli je oglądać, zarówno z zewnątrz, jak i w środku.
Zanim klucze do nowych pojazdów trafiły w ręce kierowców czechowickiego PKM, symbolicznego ich przekazania na ręce Zastępcy Burmistrza Macieja Kołoczka dokonał Rafał Zajas, Dyrektor ds. Sprzedaży Solaris Bus & Coach SA. Podczas krótkiej uroczystości podkreślano, że zakup kolejnych trzech nowoczesnych autobusów przez czechowicki PKM – w ubiegłym roku flota przewoźnika wzbogaciła się o cztery Solarisy Urbino 12 z silnikiem diesla, spełniającymi normę Euro VI - to wyraz wagi, jaką zarówno przewoźnik, jak i sama gmina, przywiązują do ochrony środowiska, jak i bezpieczeństwa oraz komfortu korzystających z usług PKM pasażerów. Hybrydy dla czechowickiego PKM to pierwsze autobusy z napędem hybrydowym w całym subregionie południowym.
Uczestnicy uroczystego przekazania autobusów, wśród nich również Zastępca Burmistrza Paweł Mrowiec, Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Bartłomiej Fajfer oraz radni, mieli okazję poznać wnętrze nowoczesnych pojazdów, a nawet zapoznać się z miejscem pracy kierowcy. Za kierownicą jednego z autobusów usiadł również Maciej Kołoczek. Dodatkową atrakcją-niespodzianką krótkiej uroczystości był tort w formie nowej płyty dworca autobusowego z trzema stojącymi na nim hybrydami, za którego pokrojenie zabrał się osobiście Zastępca Burmistrza.
Zakup trzech hybrydowych autobusów marki Solaris to część projektu „Przyjazna Komunikacja w Czechowicach-Dziedzicach”, realizowanego przez PKM w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020. W ramach projektu czechowickie przedsiębiorstwo aplikowało o kwotę przeszło 7 mln 300 tysięcy złotych, stanowiącą 85-procentowe dofinansowanie całości zadania polegającego na gruntownej modernizacji taboru przewoźnika. W ramach tego samego projektu flota czechowickiego przewoźnika wzbogaciła się już wcześniej o cztery nowoczesne autobusy Solaris Urbino 12 z silnikami diesla spełniającymi rygorystyczne normy emisji spalin Euro VI, którymi PKM wozi pasażerów od połowy września ubiegłego roku.
W związku z zakupem hybryd, w ramach projektu powstało również stanowisko kontrolno-diagnostyczne dla autobusów hybrydowych.
Realizacja projektu zakłada też wdrożenie przez czechowicki PKM rozbudowanego systemu zarządzania flotą, który obejmuje:
dynamiczną informację pasażerską na stronie internetowej,
dynamiczną informację pasażerską w aplikacji na smartfony,
dotykowy terminal kierowcy, informujący m.in. o opóźnieniu lub przyśpieszeniu kursu,
oprogramowanie specjalistyczne do zarządzania rozkładem jazdy,
oprogramowanie do zarządzania i ewidencji czasu pracy kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego,
przygotowanie infrastruktury systemu poboru opłat za przejazd w kierunku elektronicznych rozliczeń.
Autobusy hybrydowe Solaris Urbino 12 Hybrid, które właśnie wyjechały na ulice Czechowic-Dziedzic, wyposażone są w szeregowy system hybrydowy HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems. W rozwiązaniu tym silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM) i tym samym niskim zużyciu oleju napędowego. Ekologiczny, w części elektryczny napęd, pozwala na znaczące obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Autobusy hybrydowe wyposażone są w system Stop-and-Go, który wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia odjechanie z przystanku w trybie bezemisyjnym, a także system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Dzięki tym rozwiązaniom autobus, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20 proc. paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem.
Autobusy hybrydowe, podobnie jak dostarczone już do Czechowic-Dziedzic 4 sztuki autobusów z silnikiem diesla, wyposażone są w m.in.:
nowoczesną, wytrzymałą konstrukcję, odporną na korozję, wykonaną ze stali nierdzewnej,
klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy,
blokadę alkoholową zamontowaną w kabinie kierowcy,
ładowarki USB z podświetlaniem LED, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych takich jak: smartfon, tablet, czy inne urządzenia mobilne,
monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami,
kasowniki wielofunkcyjne, z możliwością kasowania tradycyjnego biletu papierowego jak i obsługi płatności za przejazd kartą zbliżeniową,
system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika,
tablice zewnętrzne LED (kolor biały) i monitor LCD wewnątrz pojazdu,
system zapowiedzi głosowych,
system zliczania pasażerów,
szyby atermiczne o znacznym przyciemnieniu, gwarantujące mniejszą przepuszczalność promieni UV i zwiększające efektywność klimatyzacji,
router WiFi umożliwiający pasażerom dostęp do bezpłatnego Internetu,
wyznaczony przyjazny kącik wewnątrz autobusu dla matki z dzieckiem,
dodatkowe uchwyty skórzane dla pasażerów,
wygodną, trwała i estetyczna tapicerka siedzeń pasażerskich.
Nowe autobusy hybrydowe są w pełni przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wyposażone są w uchylną rampę i funkcję tzw. przyklęku prawej strony pojazdu, dającą możliwość obniżenia pojazdu o około 70 mm. Dodatkowo rozmieszczenie i konstrukcja poręczy umożliwia swobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym, a stanowisko dla osób na wózkach inwalidzkich wyposażone jest w biodrowy pas bezpieczeństwa. Na obudowie przycisków w przestrzeni pasażerskiej znajdą się napisy w alfabecie Braille"a. Dla osób niedowidzących zamontowane są w poręczach punkty świetlne wykonane w technologii LED. Zadbano również o wyznaczenie miejsc siedzących dla uprzywilejowanych pasażerów.
Komentarze opinie