Reklama

Samorządowcy chcą pociągów Bielsko - Cieszyn

22/06/2015 02:05

Samorządowcy z Bielska-Białej i Cieszyna zadeklarowali wspólne działania na rzecz przywrócenia regularnego ruchu pociągów na linii łączącej te dwa miasta. Ich zdaniem kolej może być na tej trasie konkurencyjna dla transportu samochodowego, nawet mimo otwarcia równoległej drogi ekspresowej S1.

Cieszyński samorząd miejski i powiatowy będą współdziałać na rzecz otwarcia połączenia kolejowego z Bielskiem-Białą – zapowiedzieli burmistrz Cieszyna Ryszard Macura i starosta cieszyński Janusz Król. Na czwartkowej konferencji z udziałem mieszkańców przekonywali oni, że po remoncie infrastruktury linia nr 190 Bielsko-Biała – Cieszyn – granica państwa mogłaby na swoim krajowym odcinku służyć zarówno lokalnej społeczności, jak i podróżującym na dłuższe dystanse czy przewoźnikom towarowym.

– Działania w celu uruchomienia linii prowadzimy już od dłuższego czasu – mówił Janusz Król. – Odbywają się w tej sprawie kolejne spotkania, ale efektu w postaci pewnego przywrócenia ruchu póki co nie ma. Myślę jednak, że zmierzamy w tym kierunku. Planujemy powołać razem z urzędem miasta zespół roboczy, który będzie prowadził tę sprawę – zapowiedział.

Wiolonczeli i szkiców busem nie przewieziesz

Starosta przekonywał, że choć nawet po remoncie infrastruktury czas jazdy pomiędzy Bielskiem a Cieszynem byłby dłuższy niż drogą ekspresową, kolej mogłaby być konkurencyjna dla przewoźników drogowych. – Busy czy autobusy nie jadą przecież drogą S1 – mówił. – Korzystają z innych tras, by obsłużyć także ruch pasażerski w mniejszych miejscowościach. Tak samo zresztą obsługiwałaby go kolej – mówił. Dodał też, że pociąg mógłby przysłużyć się też wzmożeniu ruchu turystycznego, a uruchomienie transportu szynowego byłoby korzystne dla studentów zlokalizowanych w Cieszynie wydziałów artystycznych Uniwersytetu Śląskiego. – Oni wożą ze sobą instrumenty, materiały plastyczne, wielkie teczki. Tego nie da się przewozić busami – wskazywał.

 

– Transport kolejowy mocno leży nam na sercu – wtórował mu Ryszard Macura. – Na dziś jest aktualne stanowisko władz wojewódzkich i ministra transportu, że ta linia nie będzie odtwarzana. Uważam jednak, że nie chodzi tu o prosty rachunek ekonomiczny, ile dziś trzeba by wydać na ten transport, ale o stworzenie pewnej perspektywy rozwojowej, pewnego standardu. Komisja Europejska nakazała samorządowi województwa śląskiego zwiększenie środków wydatkowanych na kolej w stosunku do transportu drogowego i mam nadzieję, że otworzy to pozytywne myślenie dla linii 190 – mówił.

Zamknęli, kiedy pojawił się przewoźnik

Jan Gerlach, pełnomocnik burmistrza Cieszyna ds. infrastruktury transportowej, podkreślał, że stan linii na nieużytkowanym odcinku Cieszyn – Skoczów stale się pogarsza, a w związku z tym koszty jego ewentualnej rewitalizacji mogą rosnąć. Stwierdził, że PKP PLK formalnie zamknęło przed kilkoma tygodniami trasę pomimo zainteresowania PKP Cargo otwarciem przewozów towarowych. – W pierwotnej wersji listy proponowanych województwu przez PKP PLK projektów kolejowych do realizacji w obecnej perspektywie budżetowej linia 190 się znalazła. Potem przywołano jednak niskie parametry geometryczne, brak zainteresowania ze strony przewoźników, wątpliwą konkurencyjność w stosunku do drogi ekspresowej. Nikt jednak nie konsultował tej analizy z samorządami, nie było też konsultacji społecznych – stwierdził.

Zdaniem Jana Gerlacha wykorzystanie linii nie ograniczałoby się jednak do kursów o charakterze regionalnym czy przewozu ładunków, mogłaby ona bowiem służyć jako szlak rezerwowy dla linii z Zebrzydowic do Czechowic-Dziedzic i dalej do Katowic. Jej rola mogłaby się zwiększyć w czasie planowanych prac modernizacyjnych na magistrali. – Praktycznie rzecz biorąc, nasze działania i wnioski nie spotkały się jednak dotychczas z żadnym konkretnym oddźwiękiem – mówił. – 15 maja województwo zatwierdziło wykaz inwestycji do realizacji z regionalnego programu operacyjnego i tam po raz kolejny nie znalazła się linia 190 – wskazywał.

Sześć lat bez pociągów do Bielska i do Czech

Dalsze starania cieszyńskich samorządowców poparł pełnomocnik prezydenta Bielska-Białej Henryk Juszczyk. – Uważam, że jest sens walczyć o tę linię kolejową, podobnie jak o trasę z Bielska w drugą stronę, czyli w kierunku Kęt – mówił. – Drogi ekspresowe nie załatwią wszystkich potrzeb. Busy jadą do Cieszyna niecałą godzinę, tyle samo jechałby szynobus, gdyby rozwijał prędkość do 80 km/h – przekonywał.

Ostatnie pociągi regionalne relacji Bielsko-Biała – Cieszyn zostały zlikwidowane w styczniu 2009 roku. Kilka miesięcy dłużej utrzymywany był bardzo niewielki ruch na końcowym odcinku trasy pomiędzy Goleszowem a Cieszynem. Kursowała tamtędy jednak tylko jedna para pociągów – bezpośredni kurs z Katowic do czeskiego Cieszyna. Jego likwidacja oznaczała również zawieszenie ruchu na przejściu granicznym pomiędzy obiema częściami przedzielonego granicą na Olzie miasta. Dziś na dawniej węzłową polską stację docierają jedynie pociągi z kierunku Zebrzydowic.

źródło Rynek-kolejowy

22.01.2014

Będzie remont linii kolejowej Cieszyn - Bielsko-Biała?

Z inicjatywy Starosty Cieszyńskiego Jerzego Nogowczyka oraz Radnego Województwa Śląskiego Janusza Buzka w poniedziałek 20 stycznia br. w Jasienicy odbyło się spotkanie z Wiceministrem Infrastruktury Z ministrem o kolei i Rozwoju Adamem Zdziebło.

 

Gospodarzem spotkania był Wójt Gminy Jasienica Janusz Pierzyna. Dotyczyło ono wpisania na listę projektów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej w latach 2014-2020 remontu linii kolejowej nr 190 na całym odcinku od Cieszyna do Bielska-Białej. Obecnie planowane są remonty odcinków Cieszyn – Zebrzydowice, Katowice – Chybie – Wisła, Bielsko-Biała – Kalwaria Zebrzydowska. Jak podkreśla Starosta J. Nogowczyk w planach rewitalizacji nie powinno zabraknąć trasy Bielsko-Biała – Cieszyn, a przywrócenie ruchu osobowego i towarowego między Cieszynem i Bielskiem leży w interesie gmin zarówno z powiatu cieszyńskiego jak i powiatu bielskiego. Linia kolejowa nr 190 na tym odcinku od lat ulega degradacji stając się nieatrakcyjną dla przewoźników osobowych i towarowych. Kapitalny remont linii i powrót na nią pociągów jest ważny z wielu powodów. Między innymi zwiększy się dostępność do edukacji młodzieży z małych miejscowości położonych przy trasie kolejowej (Goleszów, Bażanowice, Skoczów Bładnice, Pogórze, Jaworze); poprawi się postrzeganie regionu przez inwestorów oraz zwiększy się dostępność turystyczna Beskidów. W ślad za spotkaniem do Ministra trafi także wspólne pismo o wpisanie remontu linii 190 na listę projektów finansowanych z funduszy unijnych. Jak dodaje Starosta trzeba zrobić wszystko, aby jak najlepiej dla naszego regionu zostały zagospodarowane środki unijne w nowym okresie programowania na lata 2014-2020.

foto J. Mazur

 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Roman Strokosz - niezalogowany 2014-05-14 15:25:44

    Linia kolejowa z Bielska - Bialej do Cieszyna I dalej do granicy Panstwa jest atralcyjna nie tylko dla przewozow pasazeerskich ale I towarowych. Szansa dla turystyki I polaczen miedzynarodowych bo przeciez bardzo wskazanym bylby chocby jeden laczony pociag z Bielska do Budpaesztu,Wiednia I Pragi.atrakcyjnosc Beskidu Slaskiego moze w koncy reaktywowac polaczenia kolejowe Bielska Bialej z Poznaniem Szczecinem Swinoujsciem I Kolobrzegiem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    marcinek - niezalogowany 2014-02-11 16:56:23

    tak powrot pociagow na te linie jest potrzebny zeby nie skonczylo sie na pogadankach

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    barbapapa222 - niezalogowany 2014-01-27 07:04:52

    Pomysł ze wszech miar bardzo dobry i należałoby dążyć do celu wszystkimi sposobami! Za przykład niech będzie Republika Czeska, gdzie pociągi jeżdżą, jadą często, są wygodne i czyste i jest ich całe mnóstwo! Z Czeskiego Cieszyna do Pragi jest chyba sześć lub siedem w ciągu doby! Podobnie wygląda z komunikacja miejską! Odbudować i zwiększyć ilość przejazdów! Mniej samochodów śmierdzieli!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    siwy - niezalogowany 2014-01-23 15:03:58

    A co na to Prezydent Krywult?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    bogus223a - niezalogowany 2014-01-23 09:41:18

    Nic to nie da jak paliwo do samochodów będzie dalej takie tanie. Transport na tych odcinkach po modernizacji będzie nie opłacalny.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do