Reklama

Wraca temat Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

19/09/2017 18:53

14 Programów Inwestycji dla zadań drogowych, których łączny koszt to ponad 600 mln zł., zostało zatwierdzonych przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Są to zadania związane z prowadzeniem prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej, rozbudową istniejących odcinków dróg krajowych wraz z dostosowaniem ich nośności do ruchu ciężkiego o nacisku 11,5 t/oś oraz poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zadania te będą realizowane w dziewięciu województwach: lubelskim, dolnośląskim, lubuskim, małopolskim i śląskim, mazowieckim, świętokrzyskim, łódzkim i pomorskim.

W naszym regionie dotyczy to budowy drogi ekspresowej S52 (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej) na odcinku Bielsko Biała – Głogoczów.

- Celem inwestycji jest budowa nowej drogi dwujezdniowej o wysokich parametrach technicznych, odciążających istniejący ciąg obecnej drogi krajowej nr 52 w celu usprawnienia ruchu, poprawienia płynności ruchu, zwiększenia bezpieczeństwa oraz odciążenia miejscowości leżących przy trasie od ruchu tranzytowego Prace przygotowawcze obejmą między innymi opracowanie materiałów niezbędnych do kontynuacji procedury uprawomocnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace przygotowawcze prowadzone będą do 2018 r. - poinformowano w biuletynie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Beskidzka Droga Integracyjna, która przebiegać będzie przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską ma być częścią drogi ekspresowej S52 z Cieszyna do Krakowa.

9 września 2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej NR S-52 Bielsko-Biała - Kęty - Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów (tzw. Beskidzka Droga Integracyjna - BDI) od km 0+555 „Roboczy” do km 64+522. Inwestycja obejmować będzie budowę dwujezdniowej drogi na odcinku Bielsko-Biała - Głogoczów wraz z węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi, umożliwiającymi bezpieczne połączenie z istniejącą siecią dróg. Projektowany w Bielsku-Białej węzeł Suchy Potok połączy Beskidzką Drogę Integracyjną z drogami ekspresowymi S1 i S69, natomiast węzeł Głogoczów zaplanowany został na istniejącym połączeniu drogi krajowej nr 52 z drogą krajową nr 7 (Zakopianka).

Przypomnijmy, że przedmiotem analizy były 3 warianty przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, z których wybrany został wariant nr III, będący połączeniem wariantów nr I i II.

Najważniejszymi przewidywanymi efektami inwestycji będzie:
- wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miejscowości leżących na trasie istniejącej drogi krajowej nr 52,
- zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu na drodze, zmniejszenie wypadkowości,
- uaktywnienie terenów wzdłuż projektowanej drogi,
- poprawa warunków życia mieszkańców miast i gmin mieszkających w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 52.

Gmina Wadowice zaskarżyła wydaną decyzję, a więc „zablokowała” procedury wdrażania kolejnych etapów inwestycji, nie zgadzając się z proponowanym wariantem przebiegu tej trasy BDI na odcinku wadowickim. Jak poinformowała w ubiegłym tygodniu „Małopolska Kronika Beskidzka”, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska miała rozpatrzyć odwołanie burmistrza Wadowic do 31 sierpnia br. Wyznaczony został jednak kolejny termin – 31 października.

"Wadowicki magistrat nie ukrywa, że jeśli GDOŚ odrzuci zaskarżenie burmistrza, to złoży skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a w razie dalszego niekorzystnego rozstrzygnięcia odwoła się do Naczelnego Sądu Administracyjnego" - czytamy na łamach gazety.

Pierwotnie koszt budowy tej drogi szacowany był na ok. 2-2,5 mld zł, obecnie mówi się już o kosztach rzędu 4 mld zł. Dalsze przesuwanie w czasie tej inwestycji spowoduje, że stanie się ona niezasadna ze względów ekonomicznych.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do