Reklama

Koniec z teleporadami | Co zrobić gdy lekarz odmawia przyjęcia na wizytę bezpośrednią?

20/03/2021 14:58

Od 16 marca obowiązują nowe zasady korzystania z porad lekarskich, według których lekarze nie mogą już narzucać pacjentowi teleporady. Poza kilkoma przypadkami, to pacjent wybiera w jaki sposób chce odbyć wizytę lekarską.

Wiele osób z lekarzem nie widziało się już od ponad roku, przychodnie to prawdziwe twierdze, do których trudno się dostać. Badania odbywają się przez telefon a zapotrzebowanie na recepty wrzuca się do skrzynki ustawionej przed przychodnią.

Od wtorku 16 marca zaczęły obowiązywać jednak nowe zasady. Pacjentowi nie można odmówić wizyty lekarskiej w przychodni ani narzucić teleporady, a jeśli do takiej sytuacji doszło, można to zgłosić pod specjalnym numerem.

Kiedy lekarz nie może odmówić wizyty bezpośredniej:

  • Gdy pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyrażają zgody na teleporadę.
  • Gdy jest to pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej wybranej w deklaracji wyboru.
  • Gdy istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
  • Gdy dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
  • Gdy pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i pogorszyły lub zmieniły się jej objawy.

Kiedy lekarz może narzucić teleporadę:

  • Gdy istnieje podejrzenie zakażenia COVID-19.
  • Gdy pacjent potrzebuje jedynie zaświadczenie lekarskiego.
  • Gdy pacjent potrzebuje wypisania recepty na leki lub wyroby medyczne niezbędne do kontynuacji leczenia.
  • Gdy dziecko poniżej 6 roku życia korzysta z porady kontrolnej, która nie polega na fizycznym badaniu.

Co zrobić gdy lekarz odmawia przyjęcia na wizytę bezpośrednią?

Jeśli mimo braku wyżej wymienionych przesłanek do odbycia teleporady lekarz odmawia przyjęcia, pacjent może to zgłosić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590.

Jak powinna wyglądać teleporada?

Zanim rozpocznie się wizyta przez telefon, lekarz powinien potwierdzić tożsamość pacjenta na podstawie dancyh zawartych w dokumentacji pacjenta. Następnie lekarz powinien przeprowadzić wywiad i przeanalizować jego dokumentację medyczną oraz zdecydować czy w tym przypadku teleporada jest wystarczająca aby rozwiązać problem zdrowotny pacjenta. Jeśli nie ma potrzeby wizyty w przychodni, lekarz powinien ustalić jednostkę chorobową i zalecić niezbędne postępowanie oraz w razie potrzeby wypisać skierowanie i receptę.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do