Reklama

Poseł interweniuje w sprawie ronda na Sarnim Stoku w ministerstwie. Te odpowiada, że nie zna problemu

12/08/2023 15:35

Bielski poseł interweniował u Ministra Infrastruktury w sprawie ronda na Sarnim Stoku. Poseł zwrócił uwagę w piśmie, że skomplikowany układ drogowy w tym miejscu generuje niebezpieczne zdarzenia drogowe oraz bardzo dużą ilość mandatów z zamontowanych tam fotoradarów.

W piśmie do Ministra Infrastruktury poseł Przemysław Koperski (Lewica) informuje, że rondo im. NSZZ Solidarność, znajdujące się w ciągu ulicy Warszawskiej w Bielsku-Białej, po remoncie i zmianie układu komunikacyjnego stało się miejscem niebezpiecznym dla kierowców. Polityk w piśmie podaje przykład śmiertelnego wypadku motocyklisty, który miał miejsce w ostatnim czasie, do tego zwraca uwagę, że skomplikowany układ drogowy powoduje wystawianie gigantycznej liczby mandatów na podstawie zapisów zamontowanego na rondzie fotoradaru nadzorowanego przez Inspekcję Transportu Drogowego. Zwraca się też do ministerstwa o rozwiązanie tego problemu drogowego.

Aktualna sygnalizacja świetlna oraz skomplikowany układ drogowy na powyższym odcinku drogowym powodują poważne utrudnienia w sprawnym przepływie pojazdów oraz stwarzają niebezpieczne sytuacje dla uczestników ruchu drogowego. Wielu kierowców, często nie ze swojej świadomej winy, karanych jest mandatami karnymi, co wynika z niejasnych rozwiązań zastosowanych na ww. skrzyżowaniu. Pomimo tego, że od lat to miejsce jest określane przez kierowców i miasto jako rondo, w rzeczywistości składa się z czterech skomplikowanie połączonych ze sobą skrzyżowań. Wielu bielszczan apelowało do władz samorządowych w sprawie rozwiązania przedstawionego problemu. W odczuciu mieszkańców działania polegające na objęciu przedmiotowej lokalizacji centralnym systemem automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym nie rozwiązuje trudności. Przedstawiciele miasta określają, że wpisanie innego rozwiązania inżynieryjnego, jakim jest rondo, w główny ciąg komunikacyjny miasta jest mocno ograniczone ze względu na wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych rekomendowane przez ministra właściwego ds. transportu – ronda nie stosuje się przy uprzywilejowaniu wybranego kierunku ruchu - można przeczytać w interpelacji Posła Przemysława Koperskiego.

Z odpowiedzi Sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafała Webera można przeczytać, że ministerstwo w kwestii poprawy bezpieczeństwa odsyła do Wojewody Śląskiego. Jednak, jak zauważa Poseł Koperski, fotoradary zostały zamontowane przez podległą ministerstwu Inspekcję Transportu Drogowego, co nie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa na tym rondzie, natomiast  generuje bardzo duże pnieniądze z z mandatów.

W odpowiedzi Sekretarza Rafała Webera możemy przeczytać:

Ad 1. Wskazany przez Pana Posła problem nie jest znany Ministerstwu Infrastruktury
i Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W tym miejscu należy dodatkowo
wskazać, że nadzór nad zarządzaniem ruchem na przedmiotowym skrzyżowaniu, zgodnie
z treścią § 3 ust. 2 przywołanego wyżej rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
23 września 2003 r. pozostaje w gestii Wojewody Śląskiego, w tym ocena organizacji ruchu
w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ad 2. Ministerstwo Infrastruktury nie rozważa aktualnie zmiany wytycznych dotyczących
projektowania skrzyżowań drogowych, mając na uwadze m.in. krótki okres
obowiązywania nowych przepisów technicznych, zawartych w treści Rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-
budowlanych dotyczących dróg publicznych, które obowiązuje od dnia 21 września 2022
r. Projektanci nowych skrzyżowań na przecięciu dróg posiadających przekroje
dwujezdniowe są zatem zobligowani obecnie do stosowania nowych przepisów
technicznych. Tożsame przepisy obowiązują także przy projektach przebudowy
istniejących skrzyżowań o podobnej geometrii.
Ad 3. Ani Ministerstwo Infrastruktury, ani Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego nie są organami właściwymi do przekazywania lokalnym samorządom opinii
dotyczących możliwych zastosowań inżynieryjnych w postaci ronda w indywidualnych
lokalizacjach. Dobór konkretnych parametrów technicznych pozostaje w gestii
projektantów, którzy są zobligowani do stosowania rozwiązań optymalnych dla
bezpieczeństwa wszystkich grup uczestników ruchu drogowego.
Ponadto Minister Infrastruktury i kierowana przez niego Krajowa Rada Bezpieczeństwa
Ruchu Drogowego nie są organami właściwymi do analizy wpływu centralnego systemu
automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym na przedmiotowym skrzyżowaniu
na bezpieczeństwo uczestników tego ruchu.
Jak wskazano w treści odpowiedzi na pytanie nr 1 nadzór nad zarządzaniem ruchem
pozostaje w gestii Wojewody Śląskiego.
Ad 4. W treści odpowiedzi na pyt. nr 1 wskazano, że organ sprawujący nadzór nad
zarządzaniem ruchem na przedmiotowym skrzyżowaniu jest właściwym dla oceny
warunków bezpieczeństwa ruchu. Organ ten pozostaje też właściwy dla rozstrzygania
w sprawach spornych dotyczących istniejącej organizacji ruchu.
Ad 5. W ocenie Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego zasadnym jest szersze zaangażowanie właściwych organów sprawujących
nadzór nad zarządzaniem ruchem w proces poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu
drogowego na tego typu skrzyżowaniach, zlokalizowanych w wielu miejscach w Polsce.

Foto: MZD Bielsko-Biała

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gucio - niezalogowany 2023-08-14 22:06:21

    "Skomplikowany układ skrzyżowania" - czy pan poseł oddał już swoje prawo jazdy?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do