
W ostatnich tygodniach forma Cavatina przypomniała o swoim innowacyjnym projekcie wyprowadzenia ruchu ze śródmieścia Bielska-Białej poprzez budowę pod ulicą 3 Maja tunelu drogowego z dwupasmową jezdnią oraz dwoma liniami torów kolejowych, dzięki czemu najbardziej reprezentacyjny odcinek tej ulicy stałby się deptakiem. Okazało się również, że firma Cavatina w tej sprawie prowadzi korespondencję z Urzędem Miejskim w Bielsku-Białej. Radny Janusz Buzek (PIS) poprosił o przedstawienie tej korespondencji. Urząd Miejski odpisał na interpelację radnego w tej sprawie.
Urząd Miejski poinformował, że analizowano czy budowa tunelu drogowo-kolejowego jest w ogóle możliwa oraz jakie niosłaby skutki dla układu drogowego w śródmieściu Bielska-Białej. Analiza wykluczyła budowę dwujezdniowej drogi wraz dwuliniowym tunelem kolejowy, ponieważ takie rozwiązanie miałoby zbyt duże konsekwencje dla ruchu samochodowego, poprzez odcięcie ważnych ulic, których wyloty znajdują się na długości tunelu. Kolejną ważną kwestią byłby wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, poprzez likwidację ważnego przystanku w rejonie hotelu Prezydent. Samo sprowadzenie ruchu samochodowego pod ziemię nie rozwiązałoby problemu natężenia ruchu w centrum miasta, a tylko wyłączyło go na odcinku trasy podziemnej.
Urząd Miejski przedstawił swój plan na uspokojenie ruchu samochodowego w śródmieściu Bielska-Białej. Jego główne założenia przewidują wprowadzenia w rejonie ulicy 3 Maja strefy ruchu uspokojonego, gdzie:
podstawą komunikacji ma być komunikacja autobusowa oraz rowerowa
ruch samochodowy tranzytowy ma zostać wyeliminowany
obowiązywać będą spore restrykcje dla użytkowników samochodów osobowych
przebudowa tunelu kolejowego pod kątem usprawnienia przewozów osobowych i międzynarodowego transportu towarów, jak również modernizacja linii kolejowej nr 139, w ramach której powstanie stacja kolejowa Bielsko-Biała Teatr
odbudowa arkad Zamku Książąt Sułkowskich
zagospodarowanie otoczenia ulicy 3 Maja i oddanie tej przestrzeni mieszkańcom
Miasto przewiduje, że duży wpływ na ograniczenie i przeniesienie ruchu tranzytowego ze Śródmieścia Bielska-Białej będzie miała budowa nowego centrum przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego oraz budowa drogi łączącej ulicę Warszawską z Krakowską, tzw. Nowohałcnowskiej. Kolejną inwestycją, która będzie miała również duży wpływ na przeniesienie ruchu to realizująca się już inwestycja budowy drogi ekspresowej S1 z węzła Suchy Potok Bielsko-Biała do Mysłowic.
Przygotowana przez Państwa dokumentacja koncepcyjna, za którą serdecznie dziękuję, jest śmiałym zamierzeniem inwestycyjnym, które w sposób istotny i wielopłaszczyznowy mogłoby wpłynąć na rozwój centrum miasta. Analizując to opracowanie skonfrontowano go z obowiązującymi dokumentami planistycznymi, a także oceniono pod kątem zagadnień związanych z szeroko pojętymi kwestiami inżynierii ruchu, komunikacji indywidualnej oraz tranzytowej, komunikacji zbiorowej oraz docelowej geometrii układu drogowego. W efekcie analizy te doprowadziły do wniosku, że zaprezentowana w Państwa opracowaniu koncepcja „usprawnienia ruchu w centrum Bielska-Białej” nie jest dla naszego miasta odpowiednia.
Istniejące dokumenty planistyczne uwzględniają rozwiązania, służące poprawie ruchu w śródmieściu Bielska-Białej. Nie przewidują one jednak budowy tunelu, a jedynie uspokojenie ruchu (na przykład poprzez zawężenie jezdni do przekroju Ix2, czyli do dwóch pasów ruchu — po jednym w każdą stronę), co w świetle aktualnie prowadzonych prac projektowych nad północną obwodnicą śródmieścia (tzw. ul. Nowopiekarską) oraz przygotowywaną inwestycją związaną z budową zintegrowanego centrum przesiadkowego, staje się wariantem optymalnym i przede wszystkim realnym.
Opisane ograniczenie ruchu kołowego do dwóch pasów ruchu (wykorzystywanych głównie dla komunikacji zbiorowej i rowerowej), pozwala na wykorzystanie pozostałego terenu na rzecz pieszych i na realizację zieleni urządzonej. Przykłady takich rozwiązań znaleźć można w coraz większej liczbie miast. Przywołać można tu ul. Piotrowską w Łodzi czy Krakowskie Przedmieście w Warszawie.
Prowadząc rozważania nad możliwościami poprawy ruchu w centrum miasta nie można pominąć faktu, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi obecnie budowę drogi ekspresowej na odcinku od węzła „Suchy Potok' w kierunku Katowic, która skieruje ruch tranzytowy na kierunku północ-południe na sieć dróg ekspresowych, co bardzo korzystnie wpłynie na zmniejszenie ruchu tranzytowego w śródmieściu i tym bardziej urealni nasze wieloletnie założenia - można przeczytać w liście Prezydenta Bielska-Białej Jarosława Klimaszewskiego do Spółki Cavatina.
Foto: Łukasz Kałwa Foto Video
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ideą projektu Cavatiny było oddanie miasta pieszym i ożywienie wyłączonych z ruchu pieszych kamienic i ulic. Jakie to przykre że zamiast przeprowadzić rewolucyjną zmianę w śródmieściu przenoszącą nas w XX wiek i dorównującą zachodnim standardom serwuje się urzędniczy bełkot. Czyżby smutek urzędników że nie wymyślili takiej wizji i ktoś ich wyprzedził? Drogi szybkiego ruchu nie uspokoją ruchu w mieście bo większość ruchu tranzytowego nie przejeżdża ul. Zamkową. To lokalni mieszkańcy generują ruch w centrum i bez tunelu nie ma możliwości uspokojenia ruchu.
Duzo sie mowi o drogach i innych inwestycjach miasta,ale jakos ucichl plan odnowy basenu przy ul. Konopnickiej.Czy ten plan juz sie gdzies schowal do zapomnienia?
Też mnie to ciekawi.
Ten temat też mnie interesuje i z tego powodu zatrzymałem się będąc przejazdem, wzdłuż nowo wybudowanych budynków, przy Panoramie! Otóz wygląda na to że trwają tam jakieś prace i myślę, że wykorzystują w tym celu sprzęt budowlany, który był potrzebny podczas budowania tego osiedla! Pytałem się pracownika, powiedział że tak! Zobaczymy!
Uspokojenie ruchu poprzez zwężenie drogi... No, tak logiczne. Zamiast ruchu będą korki :P
To „miasto” już jest niedorozwinięte, w coraz większym stopniu zaściankowe/małomiasteczkowe. Do historii przeszły czasy, gdy B-B szło z postępem, a w wielu aspektach było innowacyjne (jedne z pierwszych linii tramwajowych na ziemiach polskich). Szkoda, że to prywatnym przedsiębiorcom i mieszkańcom zależy bardziej na rozwoju niż urzędnikom opłacanym z naszych podatków . Wszelkie innowacyjne projekty natrafiają na beton urzędowy #niedasie, #nieoplacasie. Przestaje mnie dziwić, że B-B ma dramatyczną sytuację demograficzną. W ubiegłym roku liczba mieszkańców spadła poniżej 170tyś. Młodzi uciekają do rozwijających się ośrodków, a inwestorzy omijają szerokim łukiem zwijające się Bielsko.
Braknie miastu ludzi do spacerowania po tych wolnych przestrzeniach.