
W latach 70-tych na skutek decyzji ówczesnego Prezydenta Bielska-Białej Antoniego Kobieli podjęto decyzję o wyburzeniu budynków przylegających do bielskiego zamku, podzamcza, wysokiego trotuaru, poszerzenia ulic i wprowadzono do centrum miasta ruch samochodowy w kierunku z Katowic do Szczyrku. Decyzje te bezpowrotnie zmieniły oblicze centrum Bielska-Białej, które stało się miejscem intensywnego ruchu samochodowego, a ówczesny prezydent przeszedł do historii jako “Antek burzyciel”.
Czy prezydent Jarosław Klimaszewski zapisze się w historii jako prezydent, który odmienił śródmieście miasta, wracając częściowo do stanu sprzed “wielkiego wyburzania”? Jeżeli zostanie zrealizowane opracowanie zaprezentowane przez Miejski Zarząd Dróg, wiele na to wskazuje.
Miejski Zarząd Dróg zaprezentował koncepcje uspokojenia ruchu pojazdów na obecnych ulicach Zamkowej, 3 Maja i Partyzantów, poprzez ograniczenie jezdni do jednego pasa w każdym kierunku, pozostały teren zostałby przywrócony pieszym i rowerzystom a teren stałby się przyjazny mieszkańcom i turystom.
Jednak aby te koncepcje mogły zostać zrealizowane najpierw niezbędne jest zapewnienie alternatywnego i sprawnego ruchu pojazdów, które obecnie przemieszczają się przez centrum miasta. Stanie się tak po zakończeniu inwestycji jakimi są: wybudowanie nowej ulicy Nowopiekarskiej (wewnętrznej obwodnicy miasta), która połączy ulicę Krakowską z Warszawską, zakończenie budowy drogi ekspresowej S1 do Mysłowic, budowa centrum przesiadkowego oraz rozbudowa tunelu kolejowego (pod ulicą Zamkową i 3 Maja). Inwestycje te w sposób naturalny narzucą kierowcom zmianę kierunków podróżowania.
Daje to możliwości do ograniczenia ruchu w centrum miasta i przywrócenie tego terenu pieszym i rowerzystom, a zarazem przeprowadzenie metamorfozy centrum, które może odzyskać swój dawny szyk i stać się przestrzenią przyjazną mieszkańcom i turystom.
Według koncepcji przedstawionej przez MZD brane są pod uwagę dwa odcinki, na których miałoby dojść do uspokojenia ruchu. Pierwszy, krótszy, od ulicy Wałowej do ulicy Sikorskiego i dłuższy, od ulicy Piastowskiej do ulicy Sikorskiego. Ten wariant według analizy MZD byłby korzystniejszy dla warunków sprawnego ruchu pojazdów. Wprowadzenie tego projektu w życie będzie się również wiązać ze zmianą organizacji ruchu w ulicach przyległych. Wjazd do strefy byłby możliwy od strony ulic 3 Maja i Zamkowej, wyjazd poprzez ulice przylegające do głównego ciągu strefy.
Wprowadzenie tych zmian spowoduje praktyczny zanik ruchu pojazdów indywidualnych przez centrum miasta, za wyjątkiem transportu zbiorowego, taxi, zaopatrzenia, służb publicznych i miejskich. Poprawi za to ruch pieszych i rowerowy.
Do ruchu w tej strefie dopuszczone byłyby pojazdy mieszkańców zamieszkujących ten obszar oraz dojeżdżające do posesji.
analiza ruchu pokazała, że warunki ruchu będą lepsze dla wariantu ograniczenia ruchu na ul. 3 Maja od ul. Piastowskiej do ul. gen. Władysława Sikorskiego,
analiza wykazała w każdym z wariantów kilkuprocentowy wzrost pracy przewozowej (długość drogi przejechanej przez pojazdy) w sieci miasta o około 2,2% do 3,6% ,
spadek liczby pojazdo-godzin (godzin spędzonych w pojeździe) dla korzystniejszego wariantu ograniczenia ruchu,
przedstawione wyniki stanowią najbardziej pesymistyczny wariant prognozowanych natężeń ruchu na sieci transportowej miasta dla poszczególnych wariantów, w praktyce negatywne efekty będą zminimalizowane w przypadku, gdy część mieszkańców zrezygnuje z podróży własnym samochodem, skorzysta z publicznego transportu zbiorowego lub innych środków transportu osobistego, dla których nie prognozuje się ograniczeń,
korzyści środowiskowe w centrum miasta związane z ograniczeniem emisji szkodliwych związków,
poprawa funkcjonowania komunikacji zbiorowej, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego wskutek ograniczenia ruchu pojazdów,
korzyści społeczne związane z „odzyskaniem” przestrzeni dla niechronionych użytkowników dróg (zmiana przestrzeni miejskiej).
Miejski Zarząd Dróg zaprezentował również wizualizacje prezentujące stan obecny oraz jak może wyglądać ta część miasta po wprowadzeniu opisanych powyżej zmian.
źródło i wizualizacje: MZD Bielsko-Biała
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie