Reklama

Radni Prawa i Sprawiedliwości nie poparli projektu budżetu Bielska-Białej. Wyjaśniają dlaczego

19/12/2019 05:00

Radni Prawa i Sprawiedliwości podczas wtorkowego głosowania nad przyjęciem budżetu miasta na 2020 rok wstrzymali się od głosu.


Według radnych budżet w tym kształcie spowoduje zbytnie zadłużenie miasta, wzrost opłat za wywóz odpadów komunalnych, a także brak działań w temacie budownictwa społecznego.

Stanowisko radnych PiS można przeczytać poniżej:

Bielsko-Biała, dnia 17 grudnia 2019 r. Stanowisko Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości w sprawie uchwały budżetowej na 2020 r.

[przedstawione podczas sesji Rady Miejskiej w Bielsku-Białej w dniu 17.12.2019 r.]

Bieżący rok wpisał się w kontynuację trendów wzrostowych w polskiej gospodarce. Prognozy wskazują, iż trend ten utrzyma się także w przyszłym roku. Konsumpcja prywatna, wzmocniona środkami z programu 500 + oraz najniższy od roku 1990 wskaźnik bezrobocia będą w dalszym ciągu głównymi komponentami wzrostu gospodarczego w 2020 roku.

Budżet gminy stanowiący roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów jest podstawowym instrumentem zarządzania gospodarką finansową miasta.

Przedstawiony przez Prezydenta Miasta Bielska-Białej projekt budżetu miasta stanowiący załącznik do uchwały budżetowej na 2020 rok zakłada dochody w wysokości: 1.427.000.000 zł., w tym dochody bieżące: 1.200.000.000 zł. oraz

wydatki w kwocie: 1.568.500.000 zł., w tym wydatki bieżące: 1. 146.500 000 zł. i wydatki majątkowe w kwocie 422.000.000 zł.

Na dochody składają się: podatki i opłaty lokalne, udziały w podatkach centralnych PIT i CIT, dochody z majątku, subwencje ogólne, dotacje celowe, środki pochodzące z budżetu UE. Po stronie dochodowej bardzo ważnym elementem są dotacje Państwa na cele społeczne, a zwłaszcza pomoc państwa w zakresie wychowywania dzieci w ramach Programu 500 + w wysokości 176.000.000 zł. co przekłada się na ponad 80 % dotacji z zakresu pomocy społecznej i 12,82% całości dochodów budżetowych miasta. Warto podkreślić, że w ubiegłorocznym projekcie budżetu zapisano na ten cel 79.000.000 zł. Radykalne zwiększenie puli środków na realizację programu 500 + podyktowane było zmianą ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, która rozszerzyła program na każde dziecko z dniem 1 lipca 2019 r. Zarówno program 500 +, jak i program Dobry Start spowodował istotne zmniejszenie skali ubóstwa wśród rodzin z dziećmi w konsekwencji czego bielski MOPS odnotował spadek wypłaty niektórych świadczeń z pomocy społecznej, np. zasiłków celowych na żywność, pomocy materialnej dla uczniów, a także wypłaty świadczeń w ramach programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania.

W kwocie wydatków majątkowych sięgających ogółem 422.000.000 zł. największy udział stanowią inwestycje w zakresie transportu, na które przeznaczono 200.400.000 zł., ochrony zdrowia 77.500.000. zł., inwestycje oświatowe 50.300.000 zł. oraz w zakresie gospodarki mieszkaniowej 37.700.000 zł i gospodarki komunalnej i ochrony środowiska 19.500.000 zł.

Planowany deficyt budżetowy stanowiący różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami wynosi 141.500 000 zł.

Źródłem pokrycia deficytu budżetu miasta oraz rozchodów budżetowych w wysokości 101. 600. 000 zł. stanowiących spłaty rat kredytów i pożyczek z lat ubiegłych, będzie nowy kredyt w kwocie 220.000.000 zł., pożyczki w kwocie 16.600.000 zł. oraz emisja obligacji komunalnych w kwocie 3. 900.000 zł. W latach następnych na obsługę zadłużenia również będą potrzebne wysokie kwoty. Tak duże wydatki z tego tytułu w istotny sposób ograniczą finansowanie nowych inwestycji, a przez to rozwój miasta w latach następnych.

Realizacja zaplanowanego budżetu spowoduje wzrost ogólnego zadłużenia miasta do kwoty 442.500.000 zł., przy stu dwóch milionach na koniec roku 2018. Niepokojące jest także to, że w latach następnych kwota długu będzie wzrastać. (w roku 2021-526,89 mln zł, w 2022518,48 mln zł, w 2024-445,6 mln zł.).

Przedłożony projekt budżetu zakłada nadwyżkę operacyjną (jedynie) na poziomie 53.500.000 zł. Kolejne lata (według Wieloletniej Prognozy Finansowej) nie poprawią w znaczący sposób jej wysokości. Warto w tym miejscu niejako na marginesie odnotować, iż w projekcie budżetu miasta na rok 2019 zaplanowano nadwyżkę operacyjną w kwocie 84.000.000 zł., a w latach wcześniejszych plasowała się ona nawet na wyższym poziomie. Przedmiotowa wartość ma wpływ na stabilność indywidualnego wskaźnika zadłużenia, wynikającego z art. 243 ustawy o finansach publicznych, który liczony dla 2020 r. wynosi 3, 26 %. (przy dopuszczalnym 12,42%). Wskaźnik ten w kolejnych latach będzie się zwiększał, choć ma być utrzymany w ryzach i nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych wartości.

Negatywnie oceniamy brak szeroko zakrojonych planów i działań w przedmiocie realizacji budownictwa społecznego. Bielsko-Bialski TBS dysponuje zaledwie 296 lokalami mieszkalnymi. Wprawdzie wkrótce, po wielu latach stagnacji wybuduje kilkadziesiąt nowych lokali, ale jest to zdecydowanie za mało, gdyż zostajemy daleko w tyle nie tylko za np. Poznaniem i Katowicami, ale także Oświęcimiem. Należy podjąć strategiczne działania z myślą o rodzinach, których nie stać na kupno mieszkania lub nieposiadających zdolności kredytowej, ale na tyle zasobnych, aby nie otrzymać mieszkania komunalnego. Aktualnie głównymi graczami na rynku budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego w BielskuBiałej są deweloperzy. Tymczasem akcenty te należy rozłożyć inaczej, aby w naszym mieście chcieli pozostawać ludzie młodzi będący na dorobku, a także, aby sprowadzały się do nas osoby z innych miejscowości, zwiększając tym samym potencjał społeczny i gospodarczy miasta. Od wielu lat w rocznych sprawozdaniach z działalności Spółki Zarząd TBS przedkłada informację, że spółka nie odgrywa znaczącej roli na lokalnym rynku nieruchomości. Jednocześnie podkreśla się, że mieszkańcy wyrażają zainteresowanie najmem mieszkań z zasobu TBS, a świadczy o tym ilość składanych każdego roku wniosków. Sytuacja ta od wielu lat jest rezultatem braku wizji w przedmiocie kształtowania polityki mieszkaniowej miasta w perspektywie kolejnych lat. Zainicjowane przez miasto działania są bardzo ważne, lecz w naszej ocenie nie stanowią wystarczająco szerokiego frontu działań w sferze budownictwa społecznego i komunalnego. W dalszym ciągu niepokoi nas nie zmniejszająca się kolejka oczekujących na mieszkanie komunalne. Aby w sposób realny skrócić listę oczekujących należy każdego roku przez okres kolejnych lat oddawać do użytku co najmniej 70 lokali, przy jednoczesnym utrzymywaniu trendu wzrostowego w zakresie remontu pustostanów. Jeszcze w poprzedniej kadencji Prezydent Miasta w odpowiedzi na moją interpelację wskazał pod przyszłe plany inwestycyjne w zakresie budownictwa mieszkaniowego działkę przy ul. Zagajnik, lecz temat ten nie doczekał się dalszej kontynuacji.

Ponadto Radni Prawa i Sprawiedliwości niezmiennie krytycznie oceniają bardzo wysoki wzrost opłaty za wywóz odpadów komunalnych z 14 zł do 26 zł. Opłaty te należą do najwyższych w województwie śląskim. Podczas debaty na ten temat zwracaliśmy uwagę na skokowy wzrost opłat oraz zbyt krótkie konsultacje społeczne. Równie krytycznie oceniamy ustalenie podatków od nieruchomości na maksymalnym poziomie.

Z powyższych względów klub radnych Prawa i Sprawiedliwości nie poprze przedłożonej uchwały budżetowej miasta na 2020 r.

 

Przewodniczący Klubu PiS Konrad Łoś

 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do