
Według radnych budżet w tym kształcie spowoduje zbytnie zadłużenie miasta, wzrost opłat za wywóz odpadów komunalnych, a także brak działań w temacie budownictwa społecznego.
Stanowisko radnych PiS można przeczytać poniżej:
Bielsko-Biała, dnia 17 grudnia 2019 r. Stanowisko Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości w sprawie uchwały budżetowej na 2020 r.
[przedstawione podczas sesji Rady Miejskiej w Bielsku-Białej w dniu 17.12.2019 r.]
Bieżący rok wpisał się w kontynuację trendów wzrostowych w polskiej gospodarce. Prognozy wskazują, iż trend ten utrzyma się także w przyszłym roku. Konsumpcja prywatna, wzmocniona środkami z programu 500 + oraz najniższy od roku 1990 wskaźnik bezrobocia będą w dalszym ciągu głównymi komponentami wzrostu gospodarczego w 2020 roku.
Budżet gminy stanowiący roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów jest podstawowym instrumentem zarządzania gospodarką finansową miasta.
Przedstawiony przez Prezydenta Miasta Bielska-Białej projekt budżetu miasta stanowiący załącznik do uchwały budżetowej na 2020 rok zakłada dochody w wysokości: 1.427.000.000 zł., w tym dochody bieżące: 1.200.000.000 zł. oraz
wydatki w kwocie: 1.568.500.000 zł., w tym wydatki bieżące: 1. 146.500 000 zł. i wydatki majątkowe w kwocie 422.000.000 zł.
Na dochody składają się: podatki i opłaty lokalne, udziały w podatkach centralnych PIT i CIT, dochody z majątku, subwencje ogólne, dotacje celowe, środki pochodzące z budżetu UE. Po stronie dochodowej bardzo ważnym elementem są dotacje Państwa na cele społeczne, a zwłaszcza pomoc państwa w zakresie wychowywania dzieci w ramach Programu 500 + w wysokości 176.000.000 zł. co przekłada się na ponad 80 % dotacji z zakresu pomocy społecznej i 12,82% całości dochodów budżetowych miasta. Warto podkreślić, że w ubiegłorocznym projekcie budżetu zapisano na ten cel 79.000.000 zł. Radykalne zwiększenie puli środków na realizację programu 500 + podyktowane było zmianą ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, która rozszerzyła program na każde dziecko z dniem 1 lipca 2019 r. Zarówno program 500 +, jak i program Dobry Start spowodował istotne zmniejszenie skali ubóstwa wśród rodzin z dziećmi w konsekwencji czego bielski MOPS odnotował spadek wypłaty niektórych świadczeń z pomocy społecznej, np. zasiłków celowych na żywność, pomocy materialnej dla uczniów, a także wypłaty świadczeń w ramach programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania.
W kwocie wydatków majątkowych sięgających ogółem 422.000.000 zł. największy udział stanowią inwestycje w zakresie transportu, na które przeznaczono 200.400.000 zł., ochrony zdrowia 77.500.000. zł., inwestycje oświatowe 50.300.000 zł. oraz w zakresie gospodarki mieszkaniowej 37.700.000 zł i gospodarki komunalnej i ochrony środowiska 19.500.000 zł.
Planowany deficyt budżetowy stanowiący różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami wynosi 141.500 000 zł.
Źródłem pokrycia deficytu budżetu miasta oraz rozchodów budżetowych w wysokości 101. 600. 000 zł. stanowiących spłaty rat kredytów i pożyczek z lat ubiegłych, będzie nowy kredyt w kwocie 220.000.000 zł., pożyczki w kwocie 16.600.000 zł. oraz emisja obligacji komunalnych w kwocie 3. 900.000 zł. W latach następnych na obsługę zadłużenia również będą potrzebne wysokie kwoty. Tak duże wydatki z tego tytułu w istotny sposób ograniczą finansowanie nowych inwestycji, a przez to rozwój miasta w latach następnych.
Realizacja zaplanowanego budżetu spowoduje wzrost ogólnego zadłużenia miasta do kwoty 442.500.000 zł., przy stu dwóch milionach na koniec roku 2018. Niepokojące jest także to, że w latach następnych kwota długu będzie wzrastać. (w roku 2021-526,89 mln zł, w 2022518,48 mln zł, w 2024-445,6 mln zł.).
Przedłożony projekt budżetu zakłada nadwyżkę operacyjną (jedynie) na poziomie 53.500.000 zł. Kolejne lata (według Wieloletniej Prognozy Finansowej) nie poprawią w znaczący sposób jej wysokości. Warto w tym miejscu niejako na marginesie odnotować, iż w projekcie budżetu miasta na rok 2019 zaplanowano nadwyżkę operacyjną w kwocie 84.000.000 zł., a w latach wcześniejszych plasowała się ona nawet na wyższym poziomie. Przedmiotowa wartość ma wpływ na stabilność indywidualnego wskaźnika zadłużenia, wynikającego z art. 243 ustawy o finansach publicznych, który liczony dla 2020 r. wynosi 3, 26 %. (przy dopuszczalnym 12,42%). Wskaźnik ten w kolejnych latach będzie się zwiększał, choć ma być utrzymany w ryzach i nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych wartości.
Negatywnie oceniamy brak szeroko zakrojonych planów i działań w przedmiocie realizacji budownictwa społecznego. Bielsko-Bialski TBS dysponuje zaledwie 296 lokalami mieszkalnymi. Wprawdzie wkrótce, po wielu latach stagnacji wybuduje kilkadziesiąt nowych lokali, ale jest to zdecydowanie za mało, gdyż zostajemy daleko w tyle nie tylko za np. Poznaniem i Katowicami, ale także Oświęcimiem. Należy podjąć strategiczne działania z myślą o rodzinach, których nie stać na kupno mieszkania lub nieposiadających zdolności kredytowej, ale na tyle zasobnych, aby nie otrzymać mieszkania komunalnego. Aktualnie głównymi graczami na rynku budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego w BielskuBiałej są deweloperzy. Tymczasem akcenty te należy rozłożyć inaczej, aby w naszym mieście chcieli pozostawać ludzie młodzi będący na dorobku, a także, aby sprowadzały się do nas osoby z innych miejscowości, zwiększając tym samym potencjał społeczny i gospodarczy miasta. Od wielu lat w rocznych sprawozdaniach z działalności Spółki Zarząd TBS przedkłada informację, że spółka nie odgrywa znaczącej roli na lokalnym rynku nieruchomości. Jednocześnie podkreśla się, że mieszkańcy wyrażają zainteresowanie najmem mieszkań z zasobu TBS, a świadczy o tym ilość składanych każdego roku wniosków. Sytuacja ta od wielu lat jest rezultatem braku wizji w przedmiocie kształtowania polityki mieszkaniowej miasta w perspektywie kolejnych lat. Zainicjowane przez miasto działania są bardzo ważne, lecz w naszej ocenie nie stanowią wystarczająco szerokiego frontu działań w sferze budownictwa społecznego i komunalnego. W dalszym ciągu niepokoi nas nie zmniejszająca się kolejka oczekujących na mieszkanie komunalne. Aby w sposób realny skrócić listę oczekujących należy każdego roku przez okres kolejnych lat oddawać do użytku co najmniej 70 lokali, przy jednoczesnym utrzymywaniu trendu wzrostowego w zakresie remontu pustostanów. Jeszcze w poprzedniej kadencji Prezydent Miasta w odpowiedzi na moją interpelację wskazał pod przyszłe plany inwestycyjne w zakresie budownictwa mieszkaniowego działkę przy ul. Zagajnik, lecz temat ten nie doczekał się dalszej kontynuacji.
Ponadto Radni Prawa i Sprawiedliwości niezmiennie krytycznie oceniają bardzo wysoki wzrost opłaty za wywóz odpadów komunalnych z 14 zł do 26 zł. Opłaty te należą do najwyższych w województwie śląskim. Podczas debaty na ten temat zwracaliśmy uwagę na skokowy wzrost opłat oraz zbyt krótkie konsultacje społeczne. Równie krytycznie oceniamy ustalenie podatków od nieruchomości na maksymalnym poziomie.
Z powyższych względów klub radnych Prawa i Sprawiedliwości nie poprze przedłożonej uchwały budżetowej miasta na 2020 r.
Przewodniczący Klubu PiS Konrad Łoś
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie