
Dotychczas wykonano 1,433 mln m3 wykopów i 252 tys. m3 nasypów. Największe prace ziemne zostały wykonane w okolicach węzłów Przybędza i Milówka, a także na głównej trasie między węzłami i tunelami. Obecnie trwają prace nad budową obudowy tunelu oraz połączeń poprzecznych między nawami tuneli, dwoma przejściami i jednym przejazdem awaryjnym.
Góry nie ułatwiają oddania swojego terenu. Trwa drążenie dłuższego, kilometrowego tunelu w południowej części odcinka. W tunelu w kierunku Zwardonia pozostało około 72 m do przebicia, a w kierunku Bielska-Białej około 277 m. Jeśli warunki w górotworze nie pogorszą się, planuje się przebicie pierwszej nawy na tym tunelu w połowie roku. Drążenie tuneli odbywa się metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Górnicza).
W nawie tunelu w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych, co spowodowało wstrzymanie ruchu na tej części budowy przez Urząd Górniczy w Krakowie 25 maja 2021 r. Wykonawca opracował program naprawczy oraz ekspertyzę, która określiła odpowiednią obudowę uwzględniającą lokalne warunki górniczo-inżynierskie. 4 listopada 2021 r. Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty dotyczące planu ruchu na budowie. 10 listopada 2021 r. wznowiono prace w nawie tunelu. Na początku wzmocniono górotwór poprzez wykonanie iniekcji cementowej oraz zamontowanie parasola ochronnego złożonego z 44 rur.
Na podstawie informacji GDDKiA Katowice / Foto: GDDKiA Katowice
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie