
Spore zmiany dla klientów, i to na plus, wprowadziła unijna dyrektywa Omnibus. Przepisy chroniące konsumentów zaczęły obowiązywać 1 stycznia br., choć z założenia dyrektywa miała zostać wdrożona już w maju 2022 r. Nowe prawo ma ukrócić proceder sztucznego windowania cen produktów przed wprowadzeniem promocji. Unia Europejska postanowiła zająć się praktykom powszechnie stosowanym przez sprzedawców, którzy przed obniżeniem cen, np. z okazji Black Friday, wcześniej podnosili je, w wyniku czego klienci czasami płacili za towar w rzekomej promocji więcej niż zapłaciliby za niego kilka dni wcześniej.
Dyrektywa nałożyła na sprzedawców obowiązek umieszczania przy cenie promocyjnej informacji o najniższej cenie danego produktu jaka obowiązywała w ostatnich 30 dniach poprzedzających obniżkę. Efekty już widać, przy cenach produktów w wielu sklepach pojawiła się tzw. trzecia cena. Często okazuje się, że cena promocyjna jest wyższa niż najniższa cena danego produktu w ostatnim miesiącu, należy jednak pamiętać, że sprzedawcy stosują różne zasady obniżania cen, a wpływ na nie ma również inflacja.
Nowe przepisy nakazują również informowanie konsumenta czy dany sprzedawca jest osoba prywatną czy przedsiębiorcą, co ma ogromne znaczenie w przypadku dochodzenia praw konsumenckich. Ponadto na platformach sprzedażowych musi pojawić się informacja o tym na jakiej zasadzie określona została kolejność wyświetlania wyszukiwanych przez klienta produktów. W wyszukiwarkach powinna znaleźć się również informacja jeśli dany produkt znajduje się wyżej dzięki płatnemu promowaniu. Przedsiębiorcy będą musieli poinformować konsumentów w jaki sposób weryfikują otrzymane opinie oraz czy zamieszczają wszystkie otrzymane oceny czy tylko te pozytywne.
Konsumenci, którzy chodzą np. na koncerty popularnych artystów wiedzą jak trudno jest kupić bilety na te wydarzenia. Powszechną praktyką było wykupowanie biletów za pomocą botów i odsprzedawanie ich w wyższych cenach. Dyrektywa Omnibus zakazała takich praktyk, dzięki czemu widzowie będą mieli większe szanse na kupienie wejściówek na interesujące ich wydarzenia.
Dyrektywa Omnibus zawiera również przepisy, które na celu mają ochronę starszych konsumentów, którzy bardzo często zapraszani są na pokazy, podczas których oferowane są im różne produkty. Od 1 stycznia obowiązuje zakaz przyjmowania zapłaty przed upływem terminu odstąpienia od umowy w przypadku transakcji zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie