
21 grudnia 1953 roku kolej linowa na Szyndzielnię przewiozła swoich pierwszych pasażerów, a było ich tego dnia ponad dwa tysiące. Pasażerowie mogli skorzystać z 35 wagoników, z których każdy mógł pomieścić cztery osoby. Podróż 1920-metrową trasą odbywała się z prędkością 2,6 metrów na sekundę i trwała około 12 minut. W ciągu godziny kolej była w stanie przewieźć nawet 300 osób.
O początkach kolei możemy przeczytać na oficjalnym profilu facebookowym Kolei Linowej Szyndzielnia:
Była to pierwsza w powojennej Polsce nowa inwestycja w tej dziedzinie. Kolej została wybudowana przez Polskie Koleje Linowe i prezentowała nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne w dziedzinie transportu linowego systemu firmy „Brüder Girak”. To ta austriacka firma opracowała dokumentację, dostarczyła konstrukcje podpór wraz z osprzętem, kompletne urządzenia mechaniczne i elektryczne, tabor, liny oraz objęła kierownictwo montażu.
Była to jednoodcinkowa kolej dwulinowa z wagonami wyprzęganymi w ruchu okrężnym. Dolna stacja kolei była stacją napinającą dla lin nośnych i napędowej, górna zaś była kotwiczną dla tych lin. Mechanizm napędowy znajdował się na górnej stacji, stąd konieczna była tam stała obecność pracownika kolei.
Na trasie znajdowało się tylko 6 kratowych podpór, których wysokość wynosiła od 8 do 14 m. Wagony pierwszej generacji dostarczone przez firmę „Brüder Girak” kursowały na kolei w latach 1953-1965.
Foto: Kolej Linowa Szyndzielnia FB
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie