
Prace nad uchwałą trwały ponad 7 lat, do przygotowania regulacji Rada Miejska upoważniła prezydenta miasta - wtedy jeszcze Jacka Krywulta - we wrześniu 2015 roku. Pierwotnie projekt miał trafić pod obrady Rady Miejskiej już w sierpniu 2021 roku, jednak konsultacje przedłużały się i ostatecznie uchwała przyjęta została dopiero na ostatniej sesji.
Mimo tak długiego okresu prac nad projektem, w uchwale pojawiły się kontrowersyjne zapisy. Podczas sesji zgłoszone zostały poprawki, które m.in. wydłużyły okresy przejściowe we wprowadzaniu niektórych zapisów uchwały. Tomasz Wawak z klubu Niezależnych.BB zwracał uwagę, że niektóre zapisy uchwały są zbyt rygorystyczne i zaapelował o podjęcie prac nad zmianą części zakazów zawartych w uchwale. Niezależni.BB uchwałę jednak poparli. – Był to jeden z naszych postulatów programowych. Poprawa estetyki w mieście to bardzo ważny temat - dotyczy to zwłaszcza śródmieścia - argumentowali.
Uchwała reguluje m.in. liczbę i dopuszczalne rozmiary nośników reklamowych, rodzaje materiałów i ich standardy jakościowe, a także wskazuje wysokość opłat za reklamy i dzieli pod tym względem miasto na strefy. W Strefie I, nazywanej staromiejską, zdecydowanie wyższe wymogi. Jej granice stanowić będą:
W strefie tej obowiązywał będzie zakaz sytuowania reklam zasłaniających okna i drzwi. Wyjątkiem będą reklamy na jednym zbiorczym urządzeniu o maksymalnej płaszczyźnie ekspozycji do 20% powierzchni elewacji dla budynków usługowych nie będących budynkami o wartościach zabytkowych oraz reklam związanych z działalnością gospodarczą w miejscu jej prowadzenia. W tym przypadku należało będzie spełnić jednak odpowiednie warunki.
Dopuszczalne będzie także zamontowanie dla każdego podmiotu prowadzącego działalność w danym budynku dwóch szyldów lub logo, przy czym jeden z nich może być wyłącznie na nośniku zbiorczym zamontowanym równolegle do elewacji. Wszystkie szyldy będą jednak musiały spełnić odpowiednie warunki opisane w uchwale.
Dodatkowe reklamy będą mogły być umieszczane na obiektach, w których prowadzona jest działalność kulturalna. Będą na nich mogły być reklamowane odbywające się w danym miejscu wydarzenia, jednak nie wcześniej niż 30 dni przed jego terminem.
W strefie I zakazane będzie także umieszczanie wolnostojących reklam. Wyjątkiem będą totemy, słupy plakatowo-reklamowe nie utrudniające ruchu pieszego oraz reklamy pneumatyczne w miejscach wydarzeń kulturalnych.
Reklamy zakazane będą także na ogrodzeniach, na których można będzie zamieszczać jedynie szyldy (reklamy dotyczące działalności prowadzonej w danym miejscu), jednak także pod pewnymi warunkami.
Uchwała określa także zasady używania potykaczy (dwustronnych reklam wolnostojących) oraz urządzania ogródków gastronomicznych.
Reklam nie będzie też można montować na rusztowaniach budowlanych.
Osobne uregulowania dotyczą będą muru oporowego i elewacji Zamku Książąt Sułkowskich oraz terenów stacji paliw.
W całym mieście nie będzie można umieszczać reklam i urządzeń reklamowych na balustradach, murach oporowych i słupach oświetleniowych oraz telekomunikacyjnych. Nie będzie też można montować ekranów LED i LCD.
Zakazane jest też umieszczanie reklam i tablic reklamowych na terenach zieleni i terenach objętych formami ochrony przyrody (z wyjątkiem szyldów na budynkach lub ogrodzeniach) oraz bliżej niż 100m od pomników i miejsc pamięci. Zakazane będą też reklamy na pojazdach nie będących w ruchu, przyczepach, naczepach i lawetach służących wyłącznie w celu ekspozycji reklamy oraz tymczasowych obiektach budowlanych (w tym konstrukcjach z kontenerów, palet, rusztowań itp.).
Oczywiście przyjęcie uchwały nie oznaczało, iż z dnia na dzień znikną wszystkie dotychczasowe reklamy, które nie są zgodne z wprowadzonymi przepisami. Najszybciej zobaczymy zmiany dotyczące istniejących tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń betonowych, które już istnieją. Ich właściciele mają maksymalnie dwa lata od wejścia w życie uchwały na dostosowanie się do nowych zasad. Billboardy znajdujące się poza centrum miasta będą musiały zostać dostosowane w ciągu pięciu lat, a aż 40 lat mają na to właściciele murali i tzw. kompozycji literniczych powstałych przed 1989 r. Dostosowywać do nowych przepisów nie będzie trzeba natomiast obiektów małej architektury i ogrodzeń, które już istnieją.
Jarosław Zięba
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie