
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Krakowie poinformowała o ogłoszeniu przetargów na wykonanie badań geologicznych oraz przygotowanie projektów budowlanych dla dwóch ostatnich odcinków planowanej trasy ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna. Dotyczy to odcinków łączących Bulowice z Chocznią (o długości 11,5 km) oraz Kalwarię Zebrzydowską z Głogoczowem (o długości 12 km).
Odcinek Bulowice – Chocznia kluczowy dla odciążenia Andrychowa.
Odcinek Bulowice – Chocznia ma strategiczne znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego. W tym rejonie, na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem, odnotowywane jest jedno z największych natężeń ruchu – według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, każdego dnia korzysta z tej trasy blisko 17 tysięcy pojazdów. Beskidzka Droga Integracyjna ominie Andrychów od północy, a dogodny dojazd do miasta zapewni nowy węzeł drogowy, który powstanie na skrzyżowaniu z ulicą Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł zaplanowano w Inwałdzie, na przecięciu z drogą powiatową, gdzie S52 również przebiegnie na północ od tej popularnej turystycznie miejscowości. W pobliżu Wadowic powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (po jednym na każdej jezdni). W ramach inwestycji planowana jest budowa 17 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy z nich, most o długości ponad 200 metrów, ma zostać wybudowany na rzece Wieprzówce w Andrychowie. Powstaną także 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności przekraczającej 4 miliony litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.
Odcinek Kalwaria Wschód – Głogoczów połączy S52 z Zakopianką.
Ostatni odcinek Beskidzkiej Drogi Integracyjnej połączy nową drogę ekspresową z drogą krajową nr 7 (Zakopianką). Włączenie S52 nastąpi w istniejącym węźle Głogoczów, który zostanie gruntownie przebudowany. Dodatkowo powstaną dwa nowe węzły: Sułkowice (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956) oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa na tym odcinku będzie przebiegać na północ od istniejącej drogi krajowej nr 52. W ramach tej części inwestycji planowana jest budowa aż 33 obiektów inżynierskich. Największym z nich będzie niemal 900-metrowa estakada w Izdebniku, przed Biertowicami. Projekt przewiduje również budowę 18 przejść dla zwierząt oraz 26 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 11 milionów litrów. Obecnie na tym odcinku notowane jest największe natężenie ruchu w małopolskiej części DK52, gdzie każdego dnia porusza się blisko 18 tysięcy pojazdów.
Trwają przetargi na wcześniejsze odcinki BDI.
W styczniu bieżącego roku GDDKiA ogłosiła przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej: Hałcnów – Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Zainteresowanie wykonawców było znaczące, o czym świadczą odpowiednio 10 i 13 złożonych ofert. W najbliższych tygodniach planowane jest wyłonienie najkorzystniejszych propozycji.
Szczegółowe badania geologiczne na całej trasie S52.
Na całym przebiegu planowanej trasy S52 przewidziano wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów oraz blisko 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 metrów, z możliwością sięgnięcia nawet do 30 metrów w przypadku takiej potrzeby. Celem tych badań jest szczegółowe rozpoznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z różnych głębokości, dokładne określenie warunków podłoża oraz zbadanie jego nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów, a ich zadaniem jest zbadanie oporu gruntu i jego nośności.
Beskidzka Droga Integracyjna S52 – kluczowe połączenie regionu.
Droga ekspresowa S52 na odcinku od Bielska-Białej do Głogoczowa, znana jako Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą oraz miejscowości leżące wzdłuż drogi krajowej nr 52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z drogą krajową nr 7 w Głogoczowie. Nowa trasa o długości 61 kilometrów będzie drogą ekspresową o dwóch jezdniach, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji planowana jest budowa 12 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. Obecnie funkcjonują już trzy odcinki drogi ekspresowej S52: od Cieszyna do Bielska-Białej, od węzła Balice I do węzła Modlniczka, a w grudniu 2024 roku oddano do użytku Północną Obwodnicę Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech kolejnych odcinków planowane są do złożenia w 2027 roku, po uzyskaniu których zostaną ogłoszone przetargi na realizację trasy. Budowa drogi jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie