Reklama

Fiat sprzedany, nie będzie produkcji zbrojeniowej w Bielsku-Białej: Związkowcy piszą do premiera

17/11/2024 07:52

Nie będzie produkcji zbrojeniowej w zlikwidowanej fabryce Fiata w Bielsku-Białej. Związkowcy piszą list do premiera.

Na niczym spełzły negocjacje między Polską Grupą Zbrojeniową a właścicielem likwidowanych zakładów FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. Według nieoficjalnych informacji, w planach była produkcja silników do pojazdów wojskowych. Jednak ostatecznie państwowy koncern zbrojeniowy nie zdecydował się na zakup zakładów, mimo jak się wydaje, bardzo dobrej infrastruktury, lokalizacji oraz doświadczenia kadry pracowniczej na miejscu.

Według doniesień medialnych, bielskie zakłady zostały już sprzedane za kwotę 25 mln euro firmie DL Invest Group z Katowic, działającej w branży nieruchomości. Natomiast linia produkcyjna została wywieziona do Brazylii, gdzie trafi do tamtejszej fabryki Stellantis w mieście Belem.

Związkowcy z „Solidarności” chcieli, aby w zakładzie prowadzona była produkcja zbrojeniowa i w tej sprawie piszą list do premiera Donalda Tuska.

Podbeskidzka „Solidarność” zaapelowała do premiera Donalda Tuska o zainteresowanie się losami likwidowanych w Bielsku-Białej zakładów FCA Powertrain. Związkowcy przekonują, że najlepszym rozwiązaniem byłoby ulokowanie tam produkcji zbrojeniowej…

Według ekspertów, najlepszym pomysłem zagospodarowania likwidowanego kompleksu przemysłowego byłoby zastąpienie zaawansowanej produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej produkcją na rzecz Sił Zbrojnych w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która przejęłaby zorganizowaną część przedsiębiorstwa FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej, tworząc w ten sposób najnowocześniejszy kompleks wojskowo-przemysłowy w kraju” – czytamy w liście związkowców, wysłanym 12 listopada br. do premiera Donalda Tuska. – Nie jest jeszcze za późno, by kupić bielskie zakłady z całą infrastrukturą na rzecz produkcji zbrojeniowej za dwie trzecie ich wartości. Potrzeba jednak odważnych i szybkich decyzji. Ulokowanie w Bielsku-Białej produkcji na rzecz Polskiej Grupy Zbrojeniowej byłoby szansą na stworzenie nowych stabilnych miejsc pracy, gospodarczy rozwój całego regionu i przetrwanie innych firm od lat kooperujących z szeroko rozumianym przemysłem motoryzacyjnym – tłumaczy przewodniczący podbeskidzkiej „Solidarności” Marek Bogusz. Jego zdaniem takich korzyści z pewnością nie będzie, jeśli zrealizowany zostanie zakup tych terenów przez firmę deweloperską, która prawdopodobnie uruchomi w tym miejscu… gigantyczne magazyny. – Czasu jest niewiele, ale nadal Skarb Państwa lub Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna mogą skorzystać z korzystnego prawa pierwokupu – podkreśla Marek Bogusz. Z tego powodu kopie listu do Premiera Donalda Tuska zostały skierowane m.in. do Ministra Obrony Narodowej i Ministra Aktywów Państwowych oraz Wojewody Śląskiego i Prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Publikujemy pełną treść powyższego listu.

Szanowny Panie Premierze, od sierpnia 1980 roku NSZZ ”Solidarność” Regionu Podbeskidzie aktywnie uczestniczy jako związek zawodowy i jako ruch społeczny w życiu gospodarczym, społecznym i politycznym naszego regionu i Polski. Od lat 70-tych ubiegłego wieku jednym z najważniejszych organizmów gospodarczych na południu Polski była Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Wbrew nazwie nie była to jedna fabryka, lecz wielozakładowe przedsiębiorstwo liczące 15 zakładów zlokalizowanych w Bielsku-Białej, Tychach, Czechowicach-Dziedzicach, Skoczowie, Ustroniu, Sosnowcu i Częstochowie, zatrudniające jeszcze na początku lat 90-tych 25 tys. pracowników.

W wyniku procesu przekształceń i prywatyzacji polskiej gospodarki w latach 1990 -1992 Fabryka Samochodów Małolitrażowych przekształciła się w koncern Fiat Auto Poland, co zaowocowało funkcjonowaniem do dziś w pobliżu Bielska-Białej klucza przedsiębiorstw branży przemysłu samochodowego w ilości 37 fabryk.

W latach 1997 – 2001 dzięki pracy i zaangażowaniu posłów i senatorów Akcji Wyborczej Solidarność z regionu oraz decyzji rządu Premiera Jerzego Buzka ustanawiającej w Bielsku-Białej rozproszoną, specjalną strefę ekonomiczną, została wybudowana przez spółkę Fiata i General Motors w latach 2002 – 2003 najnowocześniejsza wtedy na świecie fabryka silników małolitrażowych – spółka Powertrain. Fabryka ta wyprodukowała łącznie ponad 7 mln silników benzynowych i wysokoprężnych, które w znaczącej większości zostały wyeksportowane z Polski.

Niestety, dokonana w roku 2021 fuzja Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA (Peugeot-Citroen) oraz powołanie multikoncernu Stellantis N.V. z centrum operacyjnym w Paryżu przyczyniły się do podjęcia decyzji o zamknięcie kliku „fiatowskich” fabryk, w tym fabryki FCA Powertrain w Bielsku-Białej (produkcja silników został zakończona wiosną tego roku).

Wiedząc o tym nasz Związek od jesieni 2022 roku czynnie zaangażował się w próbę znalezienia rozwiązania, które nie doprowadziłoby do zmarnowania kapitału ludzkiego i nowoczesnego majątku produkcyjnego, likwidowanego przez Stellantis.

Panie Premierze,

Prócz transformacji przemysłu motoryzacyjnego, obecnie następuje zmiana w przemyśle zbrojeniowym na skalę nieznaną od czasów zimnowojennych. Zapisane w ustawie budżetowej wydatki polskiego resortu obrony na rok 2024 to prawie 118 mld zł, czyli 3,1 proc. PKB. Ale do tej kwoty należy również doliczyć kilkadziesiąt miliardów złotych z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Prawdopodobne jest, że łącznie w tym roku polskie wydatki na obronność przekroczą 130 mld zł, czyli co najmniej 4 proc. PKB. Największym beneficjentem wydatków na zbrojenia jest Polska Grupa Zbrojeniowa SA. Powstała ona w wyniku konsolidacji spółek przemysłu obronnego przeprowadzonej w latach 2013-2015. Według stanu na dzień 1 marca 2021 r. w skład GK PGZ wchodziły 42 spółki zależne. W latach 2018-2020 wydatki Sił Zbrojnych na uzbrojenie i wyposażenie wyniosły 40,16 mld zł, w tym 12,5 mld wydano na zakupy w Grupie Kapitałowej PGZ.

Wg ekspertów, najlepszym pomysłem zagospodarowania likwidowanego kompleksu przemysłowego byłoby zastąpienie zaawansowanej produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej produkcją na rzecz Sił Zbrojnych w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która przejęłaby zorganizowaną część przedsiębiorstwa FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej, tworząc w ten sposób najnowocześniejszy kompleks wojskowo-przemysłowy w kraju. W tym przypadku spółka PGZ pozyskałaby wolną od zobowiązań finansowych fabrykę z pracownikami oraz funkcjonującą organizację, wydzieloną z części Grupy Stellanis.

FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej to nieporównywalny do żadnego innego w kraju potencjał produkcyjny, umożliwiający sprawne uruchomienie masowej produkcji zgodnie z najnowszymi trendami w zakresie zarządzania produkcją. Jest to niepowtarzalna okazja wprowadzenia do Grupy PGZ całkowicie nowego podmiotu z odmienną mentalnością od już będących jej częścią innych podmiotów. Przypomnijmy, że w 1945 roku przemysł amerykański osiągnął poziom przekraczający niemal stukrotnie produkcję przedwojenną w zakresie, między innymi, produkcji samolotów i czołgów. Stało się to możliwe, ponieważ produkcję sprzętu wojskowego powierzono koncernom motoryzacyjnym, które są kolebką produkcji masowej.

Panie Premierze,

Dzięki naszej inicjatywie od marca ub.r. toczyły się rozmowy i badania osób odpowiedzialnych w Stellantis za likwidację fabryki oraz przedstawicieli Polskiej Grupy Zbrojeniowej. W sierpniu i wrześniu tego roku nasi przedstawiciele spotkali się z Wiceministrami Aktywów Państwowych i Obrony Narodowej, odpowiedzialnymi za nadzór nad Polską Grupą Zbrojeniową oraz za zamówienia i zakupy produkcji wojskowej. W czasie tych rozmów nie spotkaliśmy się z negatywnym stanowiskiem wobec ewentualnego przejęcia przedmiotowego majątku przez PGZ. Dlatego z przykrością odnotowaliśmy – zamiast podjęcia rozmów ws. zakupu likwidowanego kompleksu –  skierowanie w dniu 02.10. br. do koncernu Stellantis listu prezesa Zarządu PGZ z wnioskiem o przedłużenie terminu negocjacji do końca pierwszego kwartału przyszłego roku. W efekcie nie złożenia oferty przez PGZ, Stellantis podjął rozmowy z innym zainteresowanym kontrahentem – polskim deweloperem magazynowym, firmą DL Invest Group i w dniu 30.10. br. została podpisana warunkowa umowa sprzedaży kompleksu przemysłowego Stellantis w Bielsku-Białej – tj. obiektów przemysłowych o łącznej kubaturze 259 604 m2 (26 ha) oraz łącznej powierzchni 529 825 m2 (52 ha) – za kwotę 27 mln EURO oraz świadczenie niepieniężne o wartości 5 mln EURO (kwota barteru za 5-letni okres wynajmu powierzchni biurowej dla jednej z firm Stellantis).

Warunkiem zapadalności tej umowy jest nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa w okresie 30 dni i przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną w okresie następnych 30 dni. Chcemy nadmienić, że od 1 lipca br. Skarb Państwa reprezentuje właściwy organ administracji publicznej, w tym przypadku Wojewoda Śląski, a nadzór nad Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki w Rządzie RP.  Chcemy zauważyć, że łączna kwota nabycia zapisana w umowie warunkowej (32 mln EURO) stanowi zaledwie niecałe 62 % wartości zapisanej w operacie szacunkowym (52 mln EURO). Nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa lub Katowicką SSE S.A. w takim przypadku byłoby działaniem na szkodę Skarbu Państwa lub Spółki.

Panie Premierze, świadomi swoich praw i obowiązków obywatelskich oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo i pomyślność Polski wzywamy Pana Premiera do podjęcia wszelkich możliwych kroków, aby zaistniałą i opisaną powyżej sytuację zmienić z korzyścią dla spraw naszego Państwa.

Z wyrazami należnego szacunku

Za Zarząd Regionu Podbeskidzie NSZZ ”Solidarność” Przewodniczący ZR Marek Bogusz

Aktualizacja: 17/11/2024 07:52
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Prezes - niezalogowany 2024-11-17 15:29:27

    Ważne że PiS nie rządzi. Reszta nie ma znaczenia

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • bolo - niezalogowany 2024-11-23 13:54:42

    Związkowcy odsunięci od koryta będą musieli się wziąć za robotę i to ich najbardziej boli

    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2025-01-11 15:54:02

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wolna Aria - niezalogowany 2024-11-18 15:58:37

    No i całe szczęście, że to nie wypaliło. Nie życzę sobie w moim mieście produkcji broni.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-11-21 11:53:58

    Proponuję przeczytać artykuł, produkowane byłyby silniki do sprzętu wojskowego...

    • Zgłoś wpis
  • Hania - niezalogowany 2024-12-01 21:40:14

    To tak związkowcy, jakbyście pisali na Berdyczów.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Jerzy Ojciec Dyrektor Colegium - niezalogowany 2024-11-18 21:30:18

    Zakład nie upada z miesiąca na miesiąc. Gdzie była Solidarność Bielska gdy było o tym wiadomo już w 2023r...Czemu nie strajkowali gdy PIS rządzil ? Po drugie ile w czasie 8lat Nierządu Pisowskiego wybudowano polskich zakładów pracy?... Każdy prywatny obcy kapitał zwija się gdy są uciążliwe podatki. Miał prawo obcy zwinąć w rulon Fiata. Jeśli 40mln Naród nie potrafi produkować swojego Auta czy Traktora to to sam sobie winny....Za czasów Pis-u wprowadzono 30podatkow. Firmy polskie odzieżowe zrzeszone w LPP już dawno szyją w Bangladeszu i Indiach za 2dol....głośna sprawa wyzysku przez polskie firmy kobiet w Bangladeszu i Pakistanie. Zresztą Lasocki też szyję buty w Azji. Kazdy patrzy oszczędności .A nie że związki będą zadać ciągłych podwyżek płac.......

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kazek - niezalogowany 2024-11-20 17:12:18

    bełkot

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Oburzony - niezalogowany 2024-11-18 22:46:36

    DL Invest to firma o słabej reputacji oraz chcą to sprzedać lub już robią za pieniądze z poza Polski. Bielsko B i tak piękny teren tylko na tym straci.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Adam - niezalogowany 2024-11-19 08:50:08

    Związkowcy z PGZ nie pozwolili na produkcję w Bielsku-Bialej

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Adam - niezalogowany 2024-11-19 12:06:11

    Pan Premier twituje prosimy mu nie przeszkadzać !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Obserwator - niezalogowany 2024-11-19 16:33:27

    Po prostu: władza wybierana jest na 4 lata, potem nie ma pewności, a deweloperka to szybki biznes i ... szybkie frukty,więc....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Pracownik Avio Aero - niezalogowany 2024-11-22 17:18:39

    Związki zawodowe nagle troszczą się o losy terenu FCA a przez lata nie wniosly rzadnej wartości dodanej. Jedyne co potrafią to w arogancki sposób negocjować wynagrodzenia dla każdego po równo bez względu na to czy ktoś ma jakieś osiągnięcia czy nie( czy się stoi czy się leży podwyzka się należy) Co związki zrobimy dla praktycznego rozwoju FCA czy moje firmy Avio Areo ? -nic - sa tylko pasożytami.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Maryda - niezalogowany 2025-01-11 15:51:48

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Sylwek_BB - niezalogowany 2025-09-09 06:50:22

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do