
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przyśpieszyła decyzję o kilka dnia co jest wspaniałym prezentem przed rozpoczynającym się w ten weekend Tygodniem Kultury Beskidzkiej.
Po kilku godzinach od otwarcia trasy internauci informują nas o kilkudziesięciu minutowych korkach przy zjazdach z ekspresówki w Żywcu.
Aktualizacja 22.07.2015
Do końca bieżącego tygodnia mają potrwać odbiory drogi ekspresowej s69 na odcinku Buczkowice - Żywiec i jest duże prawdopodobieństwo, że pojedziemy tą trasą już w najbliższy poniedziałek.
Aktualizacja 09.07.2015
GDDiA rozpoczęła procedurę odbioru dla S-69 pomiędzy Buczkowicami a Żywcem. W konsekwencji doprowadzić ma do uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budowanej drogi. Dyrekcja Dróg i Autostrad przewiduje, że udostępnienie kierowcom odcinka S-69 od węzła Buczkowice do Żywca, o długości 9,460 km nastąpi przed końcem lipca br.
Przypominamy, że inwestycja jest realizowana na postawie podpisanej w dniu 2 lipca 2014 r. umowy między Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad a Mota-Engil Central Europe S.A. na dokończenie budowy Drogi Ekspresowej S - 69 Bielsko-Biała Żywiec- Zwardoń, odcinek Węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec po wypowiedzeniu umowy Konsorcjum firm Polimex-Mostostal (lider), Doprastav oraz obecnie w upadłości likwidacyjnej Zakładu Robót Mostowych MOSTMAR z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.
Aktualizacja 11.06.2015
Katowicki oddział GDDiA informuje, że termin oddania do użytku w lipcu br drugiej części drogi ekspresowej S69 jest niezagrożony i już w przyszłym miesiącu kierowcy będą mogli pojechać odcinkiem od węzła Buczkowice do Żywca.
Wykonawcą tej inwestycji jest firma Mota-Engil Central Europe, która po przejęciu robót od poprzedniego wykonawcy w lecie ubiegłego roku, zrealizowała już plan oddania do użytku pierwszej części ekspresówki S69 z Bielska do węzła Buczkowice. Wykonawca za dokończenie budowy otrzyma kwotę 260 milionów złotych.
Aktualizacja 05.11.2014
W godzinach popołudniowych 6 listopada 2014 r. została oddana do ruchu droga S-69 o długości 6,15 km od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Rybarzowice !
Oddany 6 listopada 2014r. do ruchu odcinek to pierwszy z dwóch, budowanej drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń, o łącznej długości 15,56 km.
Udostępnienie kierowcom tego odcinka drogi ekspresowej pozwoli na skrócenie dojazdu do Żywca o około 15 minut i ułatwi komunikację przyległych terenów gmin: Wilkowice (sołectwa: Bystra Śląska i Wilkowice) oraz Buczkowic (sołectwo Rybarzowice) Odcinek ten będzie można teraz pokonać w już około 4 minuty.
Umożliwi to również kierującym poruszanie się w pełni bezpieczną i komfortową drogą o 2 szerokich 10-metrowych jezdniach po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 m każdy w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym o szerokości 2,50 m. Bezpieczny wjazd i wyjazd na drogę ekspresową umożliwiają dwa węzły drogowe: „Wilkowice” typu WB „półkoniczyna” z pętlami w ćwiartkach przeciwległych oraz „Buczkowice” typu WA „trąbka”.
To kolejny etap zbilżający połączenie Polski ze Słowacją drogą szybkiego ruchu, zapewniającą wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego przy zapewnieniu dużych prędkości podróżnych oraz wysokiej przepustowości ruchu.
W ramach realizacji tego odcinka wybudowano:
Przebudowano również: sieci gazowe, elektroenergetyczne, teletechniczne, wodno-kanalizacyjne.
Odcinek został oświetlony 224 lampami drogowymi.
Zadbano również o zapewnienie odpowiedniego klimatu akustycznego dla otoczenia drogi poprzez budowę osłon akustycznych:
kolizji ptaków z barierą.
Za prawidłowe odwodnienie drogi odpowiadać będzie:
· 14 km rowów,
· 10,60 km korytek betonowych,
· 4,68 km kanalizacji deszczowej
· 170 studni,
· urządzenia ochrony wód w tym 28 separatorów, 28 osadników,
· oraz cztery zbiorniki retencyjne.
W ramach ochrony środowiska wykonano również:
· 4 zastępcze zbiorniki rozrodcze dla płazów
· 36 przejść dla zwierząt
Tam, gdzie nie ma ekranów, ogrodzono trasę siatką stalową o wysokości części naziemnej 2,4 m i długości 4,9 km.
• Następny odcinek S-69 w realizacji
Budowę 15,56 km drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała – Żywiec - Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec podzielono na dwa etapy: odcinek o długości 6,15 km od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem) został oddany do ruchu w 4 miesiące od daty rozpoczęcia robót. Do wykonania całości zadania pozostał odcinek o długości 9,460 km od węzła Buczkowice do Żywca, który Wykonawca ma wybudować do 9 miesięcy od daty rozpoczęcia robót (bez okresów zimowych), co przypada na 3 kwartał 2015r.
• Coraz dłuższa sieć TEN-T
Droga S-69 stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, tworząc połączenie południowej granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu z drogą ekspresową S-1 w Bielsku-Białej. Jest także elementem projektu priorytetowego TEN-T nr 25 („Budowa autostrady Gdańsk—Brno/Bratysława—Wiedeń”). Przedłużeniem S-69 na południe będzie słowacka autostrada D-3 Żylina—Skalite (w trakcie budowy).
Aktualizacja 31.10.2014
W środę 5 listopada kierowcy pojadą odcinkiem trasy drogi Ekspresowej S69 od Mikuszowic do węzła Buczkowice. Główny wykonawca inwestycji firma Mota-Engil tym samym wywiązał się z obietnicy iż trasę do Buczkowic ukończy w terminie do 4 miesięcy. Cała trasa do Żywca ma być oddana na wiosnę 2015.
Aktualizacja 02.07.2014
2 lipca br. została podpisana umowa między Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad a Mota-Engil Central Europe S.A. na „KONTYNUACJĘ BUDOWY DROGI EKSPRESOWEJ S - 69 BIELSKO-BIAŁA ŻYWIEC- ZWARDOŃ, ODCINEK WĘZEŁ „MIKUSZOWICE” („ŻYWIECKA/BYSTRZAŃSKA”) – ŻYWIEC.
Dokończenie budowy 15,56 km drogi ekspresowej S69 zostanie zrealizowane w dwóch etapach: odcinek o długości 6,1 km od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem) powinien zostać oddany do ruchu w 4 miesiące od daty rozpoczęcia robót, czyli do końca 2014 roku, a odcinek o długości 9,460 km od węzła Buczkowice do Żywca do 9 miesięcy od daty rozpoczęcia robót. Do terminów realizacji nie wlicza się okresów zimowych. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzono w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych. Umowna wartość kontraktu wynosi 260 mln PLN.
W ramach dokończenia budowy S - 69 Bielsko-Biała Żywiec- Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec, zostaną wykonane: roboty drogowe, roboty przygotowawcze, roboty ziemne, odwodnienie korpusu drogowego, podbudowy, nawierzchnie, roboty wykończeniowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, elementy ulic, zieleń drogowa, roboty mostowe, oświetlenie, odwodnienie korpusu drogi, przebudowy sieci gazowych, elektroenergetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych, przebudowy cieków naturalnych i urządzeń melioracyjnych - budowa zbiornika „Kiemlichowiec” (droga dojazdowa wraz ze zjazdem z drogi publicznej oraz roboty wykończeniowe), elementy ochrony środowiska.
Droga S-69 stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, tworząc połączenie południowej granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu z drogą ekspresową S-1 w Bielsku-Białej. Jest także elementem projektu priorytetowego TEN-T nr 25 („Budowa autostrady Gdańsk—Brno/Bratysława—Wiedeń”). Przedłużeniem S-69 na południe jest słowacka autostrada D-3 Żylina—Skalite (w trakcie budowy).
Główne cele Inwestycji:
- wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S-69 jako jednego z elementów podstawowego układu drogowego Polski i Regionu Śląskiego,
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych,
- usprawnienie połączenia między Polską a Słowacją.
Parametry techniczne drogi:
- klasa drogi - S
- prędkość projektowa - Vp = 80 km/h
- prędkość miarodajna - Vm = 100 km/h
- przekrój normalny - 2/2
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
- szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami - 12,00 m (w tym rezerwa na trzecie pasy ruchu dobudowywane do środka)
- szerokość pobocza - 0,75 ÷ 1,25 m
- skrajnia pionowa - 4,70 m
- obciążenie - 115 kN/oś
- kategoria ruchu - KR6.
Aktualizacja 18.05.2014
14 maja 2014 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach rozstrzygnęła przetarg na „KONTYNUACJĘ BUDOWY DROGI EKSPRESOWEJ S - 69 BIELSKO BIAŁA ŻYWIEC- ZWARDOŃ, ODCINEK WĘZEŁ „MIKUSZOWICE” („ŻYWIECKA/BYSTRZAŃSKA”) – ŻYWIEC”
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Jako najkorzystniejszą w przedmiotowym postępowaniu wybrano ofertę złożoną przez Mota – Engil Central Europe S.A. z siedzibą przy ul. Wadowickiej 8W w Krakowie.
Wykonawca wyłoniony w postępowaniu przetargowym będzie miał za zadanie wykonanie wszystkich niedokończonych robót. Najważniejsze z nich to:
- roboty drogowe - roboty przygotowawcze
- roboty ziemne - odwodnienie korpusu drogowego
- podbudowy - nawierzchnie - roboty wykończeniowe
- urządzenia bezpieczeństwa ruchu
- elementy ulic
- zieleń drogowa
- roboty mostowe
- budowa oświetlenia
- odwodnienie korpusu drogi
- przebudowa sieci gazowych, elektroenergetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych
- przebudowa cieków naturalnych i urządzeń melioracyjnych
- budowa zbiornika „Kiemlichowiec” (droga dojazdowa wraz ze zjazdem z drogi publicznej oraz roboty wykończeniowe)
- budowa elementów ochrony środowiska.
Zamawiający przewidział ukończenie robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, dla odcinka drogi S69 od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem) w terminie 4 miesięcy oraz dla pozostałego zakresu zamówienia do 9 miesięcy. Terminy realizacji licżą sie od daty rozpoczęcia robót. Do tych terminów nie wlicza się okresów zimowych.
Zawarcie umowy będzie możliwe po upływie terminu przewidzianego w ustawie Prawo Zamówień Publicznych na wniesienie odwołania oraz po przeprowadzeniu kontroli przedmiotowego postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Uaktualnienie 03.01.2014
Serialu "droga ekspresowa S69" ciąg dalszy. GDDiA ogłosiła 2 stycznia przetarg na dokończenia inwestycji. GDDiA oczekuje że nowy wykonawca ukończy całość inwestycji w 9 miesięcy a sam odcinek z Bielska do Rybarzowic zrealizuje w ciągu 4 miesięcy.
Przypomnijmy, poprzedni wykonawca firma "Polimex Mostostal" nie zdołał wywiązać się z budowy 15 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej.
Uaktualnienie 19.12.2013
Polimex Mostostal, wykonawca drogi ekspresowej z Bielska-Białej do Żywca, zamieścił dzisiaj na swojej stronie oświadczenie.
Polimex- Mostostal jest nadal zainteresowany kontynuowaniem tej budowy, ale na warunkach obustronnie uzgodnionych z zamawiającym.
GDDKiA, wbrew opublikowanej w dniu wczorajszym tj. 16 bm. informacji nie wypowiedziała Polimexowi-Mostostalowi kontraktu na realizację odcinka drogi S69.
Skierowała natomiast do spółki pismo kontraktowe, w którym zwraca się z zaleceniem wykonania części robót w określonym czasie tj. w ciągu 14 nadchodzących dni.
Biorąc pod uwagę zbliżający się okres świąteczno-noworoczny oraz trwający na obszarach górskich sezon zimowy, wyznaczone przez GDDKiA zadanie jest nierealne do wykonania.
W dniu 29 listopada 2013 r. Konsorcjum z udziałem Polimexu-Mostostalu wystąpiło do GDDKiA o udzielenie gwarancji płatności w wysokości 213.860.269,96 zł. z tytułu robót budowlanych.
Polimex-Mostostal ocenia działanie podjęte przez GDDKiA jako pozorne i mające na celu uchylenie się przez GDDKiA od obowiązku udzielania powyższej gwarancji zapłaty.
GDDKiA szuka argumentów, które mogłyby być wykorzystane jako pretekst do zerwania kontraktu i uniknięcia dzięki temu konieczności udzielenia ww. gwarancji zapłaty.
Polimex-Mostostal jest nadal zainteresowany realizacją kontraktu na budowę odcinka drogi szybkiego ruchu S69 Bielsko-Biała – Żywiec na warunkach, które uwzględnią zasadne roszczenia wykonawcy w stosunku do zamawiającego, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Istotne kwestie, dotyczące budowy odcinka S69, były przedmiotem obszernej korespondencji między konsorcjum wykonawczym (Polimex-Mostostal – lider i Doprastav a.s. Bratysława - partner), a zamawiającym oraz licznych zgłoszeń wykonawcy.
Wymaga podkreślenia fakt, że konsorcjum wykonawcze nie mogło dotrzymać określonego w kontrakcie terminu wykonania prac budowlanych na tym odcinku drogi ekspresowej S69, z powodów niezawinionych przez konsorcjum.
Konsorcjum, mając na uwadze możliwość uzyskania porozumienia i rozwiązania spornych kwestii, wystąpiło do GDDKiA o naprawienie uchybień kontraktowych, aby umożliwić kontynuowanie budowy.
GDDKiA nie podjęła tych działań i chce w ten sposób zmusić konsorcjum do wejścia na drogę sądową, co jest jedynym możliwym sposobem rozstrzygnięcia kwestii sporych.
Na wyrok sądu trzeba będzie jednak poczekać nawet wiele lat. Mając to na uwadze, trudno nie odnieść wrażenia, że przewlekle procedury sądowe, mogą być wykorzystywane w celu nie wypłacenia konsorcjum należnego wynagrodzenia. Konsorcjum natomiast, aby kontynuować prace, jest zobowiązane do wyłożenia swoich środków już dzisiaj.
Polimex-Mostostal, pomimo trudnego okresu pod względem płynności finansowej, zmobilizował siły i środki niezbędne do zrealizowania budów odcinków autostrad A1 i A4 i drogi krajowej DK1.
Takie same możliwości dotyczą budowy odcinka drogi S69 - firma dysponuje potencjałem wykonawczym gwarantującym dokończenie tego zlecenia.
W przypadku, gdy GDDKiA zacznie konstruktywnie współpracować, przyjmie i uwzględni słuszne rozwiązania i wnioski zgłoszone przez wykonawcę oraz wywiąże się ze swoich obowiązków jako zamawiający, stanie się możliwe zakończenie realizacji tego kontraktu.
Polimex-Mostostal jest gotowy kontynuować z GDDKiA rozmowy w tej sprawie, aby umożliwić oddanie do użytkowania w nieodległym terminie, oczekiwanej i ważnej drogi szybkiego ruchu, jaką jest odcinek S69 Bielsko Biała – Żywiec.
Uaktualnienie 17.12.2013
GDDKiA wypowiedziała umowę na budowę drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała - Żywiec konsorcjum Polimex-Mostostal. Przetarg na nowego wykonawcę inwestycji ma być ogłoszony początkiem przyszłego roku.
Obecni wykonawcy Polimex-Mostostal i słowacki Doprostav kilkakrotnie prosili o przedłużenie terminu oddania 16 kilometrowego odcinka drogi, ostatni termin upłynął 14 października.
Uaktualnienie 16.11.2013
Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedział się w sprawie problemów przy budowie drogi ekspresowej S69 z Bielska-Białej do Żywca. W swoim oświadczeniu GDDKiA wzywa wykonawcę drogi o niezwłoczne usunięcie objazdu aleją Jana Pawła II na terenie Pietrzykowic i skierowanie ruchu na wybudowany już odcinek ekspresówki. Dyrekcja wypowiada się również o potrzebie likwidacji drogowego by-passu na odcinku z Pietrzykowic do Lipowej. Nie zostają jednak podane konkretne terminy wykonania tych zaleceń. Sprawdziliśmy również postęp prac na odcinku Bielsko-Biała - Wilkowice - Rybarzowice i od ostatniej naszej wizyty w październiku nie widać zbyt dużego natężenia prac i żadnych postępów w budowie.
Na stronie GDDiA Katowice pojawiła się natomiast informacja.
"Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działając na podstawie Ustawy z dnia 28.06.2012r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z udzielonego zamówienia publicznego (Dz. U. nr 147 z 3 sierpnia 2012, poz.891) na realizację budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała – Żywiec –Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) - Żywiec, informuje, iż w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia, tj. od 12.11.2013 r., Przedsiębiorcy, których należności za zrealizowane i odebrane prace nie zostały zaspokojone przez Wykonawcę".
---
Dodano 14.10.2013
14 października minął kolejny termin zakończenia budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała - Żywiec. Tymczasem końca robót nie widać a na samym "placu boju" niewiele się dzieje, najlepiej prezentuje się odcinek do "węzła Buczkowice" gdzie położono już pierwsze warstwy asfaltu, dalej od estakady sytuacja wygląda już tylko gorzej. Do tego jeden z dwóch wykonawców słowacka firma Doprastav wyrokiem sądu ma wypłacił firmie "Super- Krusz" ponad 18 milionów złotych zadłużenia co może jeszcze bardziej skomplikować sytuację inwestycji.
----
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Szkoda tylko że korek na ekspresówce był 3 razy dłuższy niż zwykle.
,,rądo" to może być rodzaj kapelusza
A jak zjechać z nowej S69 od strony Żywca na ul. Willową na węźle w Mikuszowicach Śl. nie łamiąc przepisów ( trzeba przekroczyć linie ciągłą żeby dostać się na środkowy pas). No to studenci ATH będę płaćic mandaty a miśki już jutro będą kasować. Ktoś chyba o czymś zapomniał linia z lewego skrajnego powinna być tylko przerywana.
Kot wie kiedy nastąpi zakończenie robót. Wszystkie inwestycje mają termin końcowy. Ta droga takiego terminu niema. Może ktoś ma rację termin-grudzień 2020
Czy ktoś wie na jakim etapie jest odcinek Mikuszowice-Rybarzowice/Buczkowice?
i dalej nic sie niedzieje - 18 sierpnia 2014 ....
Wie ktoś czy to prawda, że nowa firma nie weszła na plac budowy ponieważ cała estakada od Rybarzowic jest źle zrobiona i nadaje się do wymiany?
planowany termin realizacji inwestycji oficjalnie przełożony na rok 2030
Średnia dzienna od dnia zawarcia umowy wynosi 10m !!!
Co to jest "rądo"?
Pisiory ! Nie trujcie jadem. Ważne jest sedno sprawy a nie jeżdżenie po rądzie.
Brawo GDDKiA! Nareszcie! Jak długo można lecieć w kulki i uprawiać Kalizm: daj pieniądze - dobry uczynek ; wymagasz postępu robót - zły. Już dawno należało ich przegonić z S69. Teraz Polimex będzie budował elektrownię Opole - czas najwyższy kupić świece !
ogolne kpiny nie po raz pierwszy
banda okrągło stołowa ma się dobrze już od wielu lat ,nie ważne który to był rząd ,to ta sama klika która zmienia nazwy partii ,partie ,stołki tylko nazwiska,mordy te same ,czas aby ludzie zaczęli głosować na nowe partie polityczne ,które nie maja prawa przebicia, bo są niszczone choćby przez rządowe media !
Banda złodziei z Tuskiem na czele i tyle,ciekawe ile zarabia prezes PMX- generalnego wykonawcy inwestycji?Liczą się tylko kolesie z ramienia PO,a zwykłych ludzie mają w d....
Ileż pieniędzy zmarnowano na budowie tej drogi...
Skuteczność rządu PO-PSL widać jak na dłoni, liczą się tylko kolesiowsko-rodzinne układy i przywileje dla uprzywilejowanych.
GDDKiA w Katowicach też nie wie kiedy droga zostanie ukończona a jak wszyscy wiemy jest ona bardzo potrzebna dla regionu, podobnie jak S1 z B-B do Katowic przez Mysłowice Kosztowy
dajcie spokój-co za dziadostwo i marnotrawstwo pieniędzy...i kolejne obietnice ,że w końcu "oddamy kawałek drogi"-kto miał na tym zarobić to już na pewno swoje dostał !!a ludzi sie ogłupi, wmówi kolejną bzdurę,poczekają jeszcze ...żenada [trzeba było zostawić to co było i tylko trochę poszerzyć pobocza i gra!!]
Oczywiście GDDKiA ma tą budowę generalnie w d... tempo prac jest skandaliczne, na estakadzie nie dzieje się kompletnie nic, jak była dziura do zabetonowania ok. 100 m tak stoi chyba od roku. To jest szczyt bezczelności, stara droga jest wiecznie zakorkowana, ludzie i firmy tracą czas i pieniądze a władza na to głęboko w d... Niech w końcu szanowny wykonawca zacznie płacić kary. Po co kolejne przesuwanie terminów gdy wykonawca i tak ich nie dotrzymuje. Wywalić ta bandę nierobów z budowy i ogłosić nowy przetarg.
planowany termin oddania s69 to grudzień 2020
i kolejny termin minął i jak zawsze to samo ... a na narty to sie bedzie jechało w h... długo. i jak zawsze wszyscy jestesmy w plecy
jak sie zatrudnia roboli żeby wyciągali kamienie z ziemi ręcznie to budowa będzi trwala wieczność.pracowalem przy budowie to jedna wielka ściema.