
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie rozstrzygnęła dwa kolejne przetargi dotyczące Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (S52). Chodzi o odcinki Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów. Wykonawcami zostały firmy Promost Consulting z Rzeszowa oraz Lafrenz Polska z Poznania. Oba przetargi zakończono 8 sierpnia, co stanowi istotny krok milowy w realizacji inwestycji.
Przetargi ogłoszono w połowie kwietnia, a 22 maja poznano oferty – po 13 zgłoszeń do każdego z postępowań, od tych samych firm. Ostateczny wybór wykonawców nastąpił tego samego dnia. Choć Promost Consulting i Lafrenz Polska nie zaoferowały najniższych cen, ich oferty zdobyły najwyższe oceny dzięki doświadczeniu zespołów projektowych i jakościowym kryteriom.
Promost Consulting zrealizuje odcinek Bulowice – Chocznia (11,5 km) za ponad 23 mln zł, a Lafrenz Polska odcinek Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km) za blisko 30 mln zł.
Jeśli nie wpłyną odwołania, w najbliższych tygodniach zostaną podpisane umowy z wykonawcami. Zakres prac obejmie:
opracowanie dokumentacji środowiskowej,
szczegółowe badania geotechniczne,
przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID,
opracowanie projektu wykonawczego i organizacji ruchu.
Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI planowane są na 2027 rok.
Badania geologiczne są kluczowe dla właściwego zaprojektowania drogi. Pozwalają określić nośność gruntu, głębokość osuwisk i parametry techniczne niezbędne do budowy stabilnych konstrukcji, takich jak estakady. Na całym odcinku BDI zaplanowano ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań, o średniej głębokości 11 m – w niektórych przypadkach nawet do 30 m.
W czerwcu podpisano umowę z firmą Voessing na realizację odcinka Bielsko-Biała – Bulowice (16,9 km). 5 sierpnia rozpoczęto pierwsze odwierty w terenie. Na odcinku Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska trwa procedura odwoławcza po decyzji Krajowej Izby Odwoławczej, która wskazała nowego wykonawcę – firmę INKO.
Beskidzka Droga Integracyjna to ponad 60 km nowej drogi ekspresowej S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem. Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie, z 12 węzłami drogowymi i połączeniami z miejscowościami wzdłuż obecnej DK52. Projekt realizowany jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku. Szacowany koszt inwestycji przekracza 8 mld zł.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie