
Jednym z elementów realizowanego projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki" jest wykonanie tzw. zimnej repliki wagonu tramwajowego, który ma zostać ustawiony przy ulicy Zamkowej 1, przed powstającą właśnie siedzibą Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej. Wagon ma być dostępny dla zwiedzających, a w jego wnętrzu będzie można obejrzeć prezentację multimedialną na temat cieszyńskiego szlaku tramwajowego.
W specyfikacji przetargowej zamieszczono opis wygląd wagonu tramwajowego, który kursował w Cieszynie w latach 1911-1921:
Cieszyńskie tramwaje (wagony dwuosiowe i dwukierunkowe) wyprodukowano w 1910 r. w zakładach F. Ringhoffera w Smíchowie (Praga); wyposażone były w sprzęt elektryczny firmy AEG, z odbierakiem lirowym. Podwozie było dwuosiowe ze składanymi kratami ochronnymi; karoseria zawieszona na resorach piórowych miała półzamknięte platformy (pomosty), na których było łącznie ok. 12 miejsc stojących. Wejścia zamykały kratowe drzwi. Pomosty wyłożone były drewnem, elementy wyposażenia motorniczego były mosiężne. Skrzynia wagonu była drewniana, do połowy wysokości obita blachą, dach płócienny. Wagony były pomalowane na czerwono i biało (dolna część skrzyni wagonu na czerwono, od linii okien na biało), dach i podwozie były jasnoszare. Pośrodku prostej części ścian bocznych na panelu obwiedzionym ozdobną linią umieszczono herb miasta. Przedział pasażerski zamykany był drewnianymi drzwiami. Po bokach zainstalowano po 4 nierównej wielkości okna (zewnętrzne węższe, 2 środkowe szersze); nad każdym z nich znajdowało się jedno (dla węższych) lub dwa okna wentylacyjne. Wewnątrz wagonu nad oknami znajdowała się linka do powiadamiania motorniczego. Układ siedzeń w przedziale (ławki drewniane, bez pochwytów, ze słupkami) był poprzeczny 2+1, razem 18 miejsc siedzących. Na przodzie wagonu oraz w oknach umieszczone były tabliczki z oznaczeniem kierunku jazdy.
Do przetargu na wykonanie repliki wagonu zgłosiła się tylko jedna firma, która zaoferowała kwotę 1 722 000 zł, czyli o blisko milion przekraczającą budżet w wysokości 750 000 zł. Zapytaliśmy jakie są w tej sytuacji dalsze plany Cieszyna.
Burmistrz Cieszyna Gabriela Staszkiewicz poinformowała nasz portal, że pomimo ogromnego wzrostu cen usług i materiałów miasto zamierza realizować wszystkie elementy projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju", w szczególności replikę wagonu, ponieważ jej niewykonanie wiązałoby się z cofnięciem dotacji do wszystkich pozostałych działań realizowanych zarówno po polskiej jak i czeskiej stronie. Kolejnym ważnym argumentem jest konieczność zakończenia i całkowitego rozliczenia projektu do końca przyszłego roku, dlatego miasto nie może sobie pozwolić na ponowne rozpisanie przetargu, ponieważ zaistniałoby ryzyko opóźnienia, szczególnie, że nie ma podstaw do oczekiwania znacząco niższej ceny.
W pierwszym kwartale 2023 roku okaże się czy zgodnie ze wstępnymi ustaleniami uda się podwyższyć kwotę dofinansowania do 85% ceny zaproponowanej w przetargu, co oznaczałoby, że miasto poniesie koszt około 258 tysięcy z ponad 1,7 mln zaoferowanej w przetargu ceny.
Pragnę przypomnieć, że celem projektu "Tramwaju" jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej Cieszyna, czego rezultatem ma być wzrost ruchu turystycznego o kilkadziesiąt tysięcy osób rocznie po obu stronach Olzy - w Cieszynie i Czeskim Cieszynie, a także zachęcenie do pozostania w Cieszynie dłużej niż na jeden dzień. Wierzę, że przyniesie to wymierne, bezpośrednie efekty dla lokalnych przedsiębiorców, a pośrednio także dla mieszkańców - podsumowała przekazaną portalowi BBFAN.pl informację Burmistrz Gabriela Staszkiewicz.
Wizualizacje: UM Cieszyn, Palmett
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie