
PKP PLK po spotkaniu w wykonawcą studium wykonalności dla zadania „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko Biała – Żywiec – granica państwa", poinformowała o wyborze wariantu przebudowy tej linii kolejowej. Wcześniej przedstawiono trzy warianty, w tym najdroższy w wykonaniem transgranicznego tunelu na odcinku Sól - granica państwa.
Plan modernizacji linii kolejowej nr 139 znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego i nie ma aktualnie dla niego finansowania, ale PKP PLK ogłasza kolejne przetargi na studia wykonalności projektów do realizacji w przyszłej perspektywie pozyskiwania środków z Unii Europejskiej, oraz organizuje spotkania informacyjne z mieszkańcami miejscowości leżących na trasie tej linii kolejowej.
W wybranym wariancie zrezygnowano z budowy tunelu, natomiast zaplanowano przebudowę ta aby linia na całej trasie stała się dwutorowa. Powstać mają nowe przystanki takie jak Bielsko-Biało Teatr, czy Żywiec Browar, przebudowany zostanie również tunel kolejowy w Bielsku-Białej. Przebudowane zostaną istniejące stacje, perony i infrastruktura kolejowa, powstaną trzy nowe bocznice kolejowe, a maksymalna prędkość pociągów ulegnie zwiększeniu do 160 km/h.
Inwestor planuje budowę na terenach zabudowanych ekranów akustycznych, na spotkaniach informacyjnych mówi również o przeprowadzonych badaniach akustycznych na terenach obejmowanych inwestycją. Jednak największe obawy może wzbudzać uruchomienie ruchu towarowego na tej trasie, gdzie mają kursować składy o masie powyżej 2000 ton i długości 750 metrów, pędzących z prędkością 100 km/h, co w porach nocnych może być bardzo uciążliwe dla mieszkańców. Już teraz pojawiają się skargi na pociągi, które późnym wieczorem lub nad ranem używają głośnego sygnału dźwiękowego Rp 1 „Baczność” przed każdym przejazdem. W tym wypadku trzeba się liczyć z ruchem nocnym pociągów towarowych.
Zastanawiające są również kwestie wycinki drzew w związku z inwestycją, szczególnie o drzewa przy bielskim teatrze obawiają się bielszczanie, ponieważ jak dotąd ta sprawa nie została wyjaśniona.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ale cóż w tym dziwnego ? Od 1993 roku ta Linia kursowały pociągi towarowe po 12 i więcej par dziennie . Były to niestety tylko 250 m - 350m składy więc w 2013 PKP Cargo zrezygnowało z przewozów tą Linia ze względu na koszty. Hałas generowany przez stare lokomotywy i wagony na torach stykowych też nie był mały a nawet zapewne większy niż będzie na zmodernizowanej linii . Jeżeli ktoś się wybudował koło linii kolejowej musi się liczyć z tym że będą po niej jeździły pociągi. A lepszy pociąg niż stado tirów. Co do drzew też nie rozumiem, jest to Inwestycja infrastrukturalna nie da się ominąć terenów zalesionych. Prosze sobie zobaczyć ile drzew poległo pod drogi parkingi etc. Ile drzew wycinają prywatne firmy zworza do rycerki i dalej pakują na tiry jak w krajach 3 świata. Niszcząc drogi chalasujac i stwarzając niebezpieczeństwo. Tego to już autor nie widzi. A jak Autor uważa że tak powinno być zapraszam do odwiedzenia krajów wysoko rozwiniętych położonych na terenach górskich. Tak głównie się wozi wszystko koleją a pociagi towarowe przez alpejskie doliny jeżdżą co 5 min.