
Celem stworzenia centralnej bazy jest poprawa jakości powietrza - likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń - emisji substancji powodujących smog. CEEB będzie ważnym narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych, będzie również miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców. Dzięki szczegółowym danym o budynkach będziemy wiedzieć o wiele więcej na temat sytuacji w mieszkalnictwie. CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do realizacji polityki niskoemisyjnej. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku.
Nowa baza
Zanim jednak wszystkie te udogodnienia powstaną, stworzona musi być baza danych, w której znajdzie się nawet 6 milionów nieruchomości. Zgłoszenia muszą dokonać przede wszystkim właściciele domów jednorodzinnych.
W przypadku bloków i domów wielorodzinnych obowiązek zgłoszenia budynku do bazy ciąży na jego zarządcy. Oznacza to, że zgłoszenia nie dokonuje każdy właściciel mieszkania, a jedynie spółdzielnia lub wspólnota, która zarządza blokiem. W przypadku mieszkań komunalnych obowiązek zgłoszenia ciąży na gminie.
Od tej zasady jest jednak jeden ważny wyjątek: Jeżeli w lokalu jest indywidualne źródło ciepła np. kominek to taką deklarację trzeba złożyć samodzielnie – tłumaczy Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, który odpowiada za utworzenie bazy.
Jak złożyć deklarację?
Deklaracje można składać w formie elektronicznej lub papierowej.
Forma elektroniczna jest najszybsza i najwygodniejsza. Oprócz tego, że umożliwia oszczędność czasu i pieniędzy, niewątpliwą zaletą jej jest to, że deklarację można złożyć nie wychodząc z domu. Aby jednak złożyć deklarację elektronicznie, niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. To dziś nie powinno jednak stanowić problemu, można go w kilka minut założyć korzystając z bankowości elektronicznej.
Zachęcamy wszystkich do korzystania z elektronicznego sposobu składania deklaracji. Wystarczy wejść na stronę www.zone.gunb.gov.pl.
W przypadku składania deklaracji metodą tradycyjną należy wypełnić odpowiedni papierowy formularz i wysłać go listem albo złożyć osobiście w urzędzie gminy odpowiednim dla lokalizacji budynku. Tak przekazane dane zostaną przez pracowników urzędu w ciągu 30 dni od ich złożenia wprowadzone do CEEB.
Czasu coraz mniej Ustawa weszła w życie 1 lipca 2021, a właściciele i zarządcy budynków, które już istnieją otrzymali na złożenie deklaracji 12 miesięcy. Oznacza to, że termin mija już za kilka tygodni – końcem czerwca. Najwyższy już więc czas, aby ci, którzy obowiązku jeszcze nie wypełnili, zgłosili swój budynek do bazy.
Zdecydowanie szybciej deklarację muszą złożyć właściciele i zarządcy nowych budynków. Tutaj termin wynosi 14 dni od oddania obiektu do użytku.
Jakie dane należy podać?
Zgodnie z ustawą o termomodernizacji deklaracja zawiera takie informacje jak:
Kary za brak deklaracji
Przepisy traktują brak złożenia deklaracji jako wykroczenie, za które grozi mandat, a jeśli sprawa trafi do sądu – kara grzywny od 20 do 5000 zł.
Jednocześnie Główny Urząd Nadzoru Budowlanego informuje, że jeżeli zreflektujemy się, że nie złożyliśmy deklaracji zanim samorząd poweźmie o tym informację, możemy uniknąć kary, przesyłając wymagane informacje do urzędu w ramach tzw. czynnego żalu.
Materiał opracowano na podstawie materiałów Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie