Reklama

Ciszej na torach. Koniec obowiązkowego sygnału dźwiękowego przy przejazdach kolejowych

23/04/2025 08:26

Znaczące zmiany w przepisach kolejowych przyniosą ulgę mieszkańcom terenów sąsiadujących z przejazdami kolejowo-drogowymi. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał 15 kwietnia br. nowelizację rozporządzenia dotyczącego ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, która eliminuje obowiązek używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów przed przejazdami wyposażonymi w rogatki lub sygnalizację świetlną i dźwiękową.

Koniec głośnych sygnałów pociągów na zabezpieczonych przejazdach kolejowych

Dotychczasowy obowiązek emitowania sygnału „Baczność” przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, niezależnie od jego zabezpieczenia, był źródłem licznych skarg ze strony mieszkańców. Nowe przepisy ograniczają tę praktykę wyłącznie do przejazdów i przejść bez rogatek lub sygnalizacji. Jak wskazują dane, na przykładzie trasy Warszawa – Poznań – zachodnia granica, liczącej 470 km, liczba używanych sygnałów dźwiękowych spadnie ze 139 do zaledwie 9.

Nowelizacja rozporządzenia wprowadza również szereg innych zmian mających na celu usprawnienie ruchu kolejowego. Wśród nich znalazły się m.in.:

  • Wprowadzenie nowych tablic hamowania.
  • Zniesienie ograniczeń prędkości manewrowych dla pociągów przewożących towary niebezpieczne.
  • Podwyższenie dopuszczalnej prędkości jazdy bez znajomości szlaku dla pociągów pasażerskich w sytuacjach awaryjnych z 40 do 60 km/h.
  • Zwiększenie prędkości z 20 do 40 km/h w przypadku dalszej jazdy po zatrzymaniu przed semaforem wskazującym sygnał „Stój” oraz przy wyprawianiu pociągu na sygnał zastępczy na szlak z blokadą samoczynną.
  • Zmiana definicji obszaru obowiązywania prędkości 40 km/h przy wyprawianiu pociągu na sygnał zastępczy.
  • Wydłużenie ważności próby hamulca z 12 do 24 godzin w określonych sytuacjach.
  • Umożliwienie konduktorom podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego.
  • Zniesienie obowiązku oględzin technicznych pociągów powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych.
  • Możliwość stosowania listew na semaforach i tarczach ostrzegawczych w celu identyfikacji rodzaju semafora.
  • Wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a.
  • Umożliwienie zarządcom infrastruktury wdrażania pilotażowych systemów sygnalizacji.
  • Możliwość stosowania wskaźników W 19 i W 20 w formie tablic na semaforach samoczynnych.

Znowelizowane przepisy wejdą w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem regulacji dotyczących nowych tablic hamowania, które zaczną obowiązywać wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy pociągów 2025/26, tj. 14 grudnia 2025 r.

Źródło: PKP PLK Aktualizacja: 23/04/2025 09:24
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do