
30 kwietnia Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło konsultacje społeczne w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki lekcji religii w szkołach. Zmiany miałyby wejść w życie od nowego roku szkolnego 2024/2025.
Z roku na rok ubywa uczniów na lekcjach religii. W roku szkolnym 2023/23 odsetek uczniów uczęszczających na religię wyniósł 80,3%. Najwięcej uczniów chodzi na lekcje religii w szkołach podstawowych, najmniej w liceach.
Podczas ogólnopolskiego spotkania dyrektorów wydziałów katechetycznych pod kierownictwem biskupa Wojciecha Osiala, które odbyło się w dniach od 21 do 23 maja w Stegnie, wydano oświadczenie w sprawie zmian zaproponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w zakresie lekcji religii w szkołach. Oświadczenie zostało przekazane do MEN.
Treść oświadczenia:
- Formą nierówności i niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli religii jest wprowadzana przez Ministerstwo możliwość zwiększania grup poprzez łączenie uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w klasach I-III i do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Nauczanie religii w grupach większych niż w przypadku innych lekcji ma charakter dyskryminacji i nie jest podyktowane dobrem ucznia. Ministerstwo planuje łączenie klas w grupy także bez uwzględniania wieku dzieci. Sytuacja, w której uczniowie z klas IV szkoły podstawowej znajdą się na jednej lekcji z uczniami klas VIII jest sprzeczna z wszelkimi zasadami psychologicznymi, pedagogicznymi i dydaktycznymi. Narusza to prawa ucznia, godność dziecka oraz krzywdzi je w procesie edukacji.
- Ministerstwo, pomimo licznych głosów sprzeciwu, bez żadnego porozumienia z Kościołem, podjęło decyzję, że ocena z religii od 1 września 2024 r. nie będzie wliczana do średniej ocen. W sposób rażący godzi to w podstawowe zasady dydaktyczne. Dziecko nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na lekcjach religii nie jest doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych przedmiotów.
- Zapowiadane przez Ministerstwo umieszczanie lekcji religii jedynie na początku i na końcu zajęć jest formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec osób wierzących. Jest to krzywdzące wobec uczniów i ich rodziców. Godzi również w podstawowe prawa nauczycieli religii, określone m.in. w Karcie Nauczyciela.
- Dyrektorzy wyrażają sprzeciw wobec planów zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej tygodniowo.
Foto: arch.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Jak najbardziej należy wprowadzić te zmiany. I jeszcze należy pozdejmować krzyże i obrazki święte w szkołach. Szkoły są państwowe czyli świeckie. Prawda?