
1.
Zasadnicza treść uwag: dotyczy dróg dla rowerów w rejonie dzielnicy Górne Przedmieście.
Odpowiedź: W rejonie dzielnicy Górne Przedmieście ruch rowerowy prowadzony jest na jezdni na zasadach ogólnych, ze względu na istniejącą szerokość pasa drogowego, uniemożliwiającą budowę drogi dla rowerów. W projekcie przebudowy ulicy Piastowskiej realizowanej przez tut. Zarząd Dróg uwzględniona jest wydzielona droga dla rowerów, stanowiąca przebieg głównej trasy rowerowej.
2.
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy połączenia dzielnicy Hałcnowa z Komorowicami Krakowskimi. Plany dotyczące istniejącej infrastruktury rowerowej, która nie jest objęta siecią głównych tras rowerowych. Uwzględnienie rowerów elektrycznych w opracowywanej Koncepcji.
Odpowiedź: Połączenie dzielnicy Hałcnów z Komorowicami Krakowskimi nie stanowi połączenia w korytarzu głównej trasy rowerowej, ze względu na koncentrację ruchu w kierunku centrum miasta. Ponadto rodzaj zabudowy (głównie domu jednorodzinne) oraz sieć drogowa – głównie drogi klasy L, D umożliwiają poruszanie się rowerzystów między tymi osiedlami na zasadach ogólnych. Istniejąca infrastruktura rowerowa, która nie jest objęta przebiegiem głównych tras rowerowych może zostać połączona przebiegami uzupełniającymi dla planowanej sieć tras rowerowych. W ramach realizacji Koncepcji autorzy biorą pod uwagę rozwój i zwiększającą się popularność rowerów elektrycznych, które są odpowiedzią na górzyste, niekorzystne ukształtowanie terenu na terenie miasta.
3.
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy: pętli rowerowej (szlak rowerowy) wokół miasta. Przedłużenie trasy Velo Biała w kierunku Czechowic – Dziedzic, aż do rzeki Wisły.
Odpowiedź: Pętla rowerowa prowadzona wzdłuż miasta ma charakter uzupełniający sieć głównych tras, ze względu na generowany ruchu w kierunku centrum. Jej realizacja możliwa jest w ramach dalszych prac nad siecią tras rowerowych na obszarze miasta. Przedłużenie trasy Velo Biała w kierunku Wisły jest poza kompetencjami Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej. Wniosek jest możliwy do realizacji na poziomie wojewódzkich tras regionalnych.
4.
Zasadnicza treść uwagi dotyczy:
d)rewizja zakazów wjazdów/ruchu – dopuszczenie ruchu rowerów,
Odpowiedź:
Ad. a) W koncepcji zostały uwzględniony dostęp do stacji roweru miejskiego BBBike do planowanej sieci głównych tras rowerowych. Lokalizację istniejących stacji zostaną przedstawione w załączniku graficznym.
Ad. b) Istniejące odcinki infrastruktury rowerowej zostały połączone w planowaną sieć tras rowerowych w korytarzach głównych tras rowerowych. Odcinki pozostałe mogą stanowić sieć uzupełniającą i będą prowadzone działania w celu połączenia ich do docelowej sieci.
Ad. c) Kontraruchy rowerowe oraz kontrapasy dla rowerzystów („dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd ulicy jednokierunkowej”) zostały uwzględnione w planowanej sieci głównych tras rowerowych.
Ad. d) Działania w zakresie zarządzania ruchem na drogach (poza obszarem opracowania). Postulat zgodny z założeniami prac nad Koncepcją.
Ad. e) Planowana Koncepcja uwzględnia istniejące warunki terenowe i możliwości wyznaczenia lub budowy infrastruktury rowerowej w pasie drogowym.
Ad. f) Postulat zgodny z założeniami prac nad Koncepcją.
5
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy połączenia ul. Lipnickiej w kierunku ul. Krakowskiej (ominięcie węzła S1 – ul. Krakowska).
Odpowiedź: Proponowane połączenie nie przebiega w korytarzu głównej trasy rowerowej, lecz może posiadać funkcję uzupełniającą. Wyznaczenie proponowanej trasy musi zostać poprzedzone analizą własnościową. Realizacja jest możliwa tylko w przypadku posiadania przez miasto terenów umożliwiających budowę drogi dla rowerów we wnioskowanym połączeniu.
6
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy trasy rowerowej w rejonie ul. Krańcowej wzdłuż potoku Krzywa (połączenie do ul. Polnej).
Odpowiedź: Możliwość budowy trasy rowerowej wzdłuż potoku Krzywa jest analizowana pod kątem własnościowym. Połączenie ul. Krzemionki/ul. Krańcowej z ul. Polną możliwe jest ciągiem ul. Wróblowickiej i ul. Admiralskiej. Parametry i funkcja ulic nie wymaga budowy wydzielonej infrastruktury rowerowej.
7
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy połączenia trasą rowerową Lipnika ze Straconką.
Odpowiedź: Zaproponowany przebieg ze względu na ukształtowanie terenu (pochylenia podłużne) uniemożliwia poprowadzenie głównej trasy rowerowej. Nie wyklucza się wyznaczenia oraz zaplanowania proponowanego przebiegu o funkcji uzupełniającej, w ramach dalszych prac nad siecią tras rowerowych na obszarze miasta.
8
Zasadnicza treść uwagi dotyczy:
Odpowiedź:
Ad. a) W ciągu ul. Lipnickiej wyznaczono trasę rowerową stanowiącą alternatywny przebieg względem ul. Krakowskiej. Istniejące warunki terenowe (szerokość pasa drogowego) uniemożliwiają budowę ciągłej wydzielonej infrastruktury rowerowej na całej długości ul. Lipnickiej. W jej przebiegu należy dążyć do poprawy warunków ruchu rowerzystów poprzez środki wpływające na uspokojenie ruchu samochodowego lub odcinkowe jednokierunkowe drogi dla rowerów o szerokości 1,5 m.
Ad. b) W ciągu ul. Żywieckiej od węzła S1 w kierunku granicy miasta (kierunek północny) autorzy koncepcji uwzględnili w dalszej perspektywie czasowej budowę wydzielonej infrastruktury rowerowej (drogi dla rowerów). Wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów w przebiegu dróg klasy GP (ul. Żywiecka) nie jest możliwe, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Ad. c) Autorzy koncepcji uwzględnili w dalszej perspektywie czasowej wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów lub budowę drogi dla rowerów na wskazanej w uwadze trasie.
Ad. d) Zaproponowany przebieg ze względu na ukształtowanie terenu (pochylenia podłużne) uniemożliwia poprowadzenie głównej trasy rowerowej. Nie wyklucza się wyznaczenia oraz zaplanowania proponowanego przebiegu o funkcji uzupełniającej, w ramach dalszych prac nad siecią tras rowerowych na obszarze miasta.
Ad. e) W celu eliminacji kolizji między pieszym a rowerzystą należy dążyć do wydzielenia drogi dla rowerów od chodnika. Na przedmiotowym odcinku droga dla rowerów powinna stanowić oddzielony ciąg, wydzielony od przestrzeni przeznaczonej dla pieszych. Przy planowaniu infrastruktury rowerowej należy brać pod uwagę uwarunkowania wynikające z przepisów (w tym zaleceń konserwatora zabytków). Ostateczne parametry infrastruktury przebiegającej przez Park Włókniarzy i jej sposób prowadzenia zostaną zatwierdzone na etapie projektu.
Ad. f) Pod budynkiem Urzędu Miasta są ustawione stojaki rowerowe.
Ad. g) Uwaga zostanie przekazana do administratora.
Ad. h) Zaproponowany przebieg ze względu na ukształtowanie terenu (pochylenia podłużne) uniemożliwia poprowadzenie głównej trasy rowerowej. Nie wyklucza się wyznaczenia oraz zaplanowania proponowanego przebiegu o funkcji uzupełniającej, w ramach dalszych prac nad siecią tras rowerowych na obszarze miasta.
9.
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy wniosku o poszerzenie światła przejazdu trójkołowego roweru, poprzez redukcję zieleni i zmianę lokalizacji słupków blokujących w ciągu drogi dla rowerów wzdłuż rzeki Biała (rejon ul. Cyprysowej).
Odpowiedź: Zgodnie z przyjętymi Standardami rowerowymi słupki blokujące w świetle drogi dla rowerów montuje się co 1,5 m w celu umożliwienia przejazdu wszystkich typów rowerów. Miejski Zarząd Dróg zleci w roku przyszłym redukcję zieleni na wskazanym odcinku drogi dla rowerów.
10.
Zasadnicza treść uwagi: drogi dla rowerów w ciągu ul. Partyzantów. W stanie istniejącym brak jest wyznaczonych przejazdów dla rowerzystów.
Odpowiedź: W ramach realizacji planowanej inwestycji drogowej p.n.: „Rozbudowa skrzyżowania ulic Partyzantów, gen. Tadeusza Bora‑Komorowskiego oraz alei gen. Władysława Andersa w Bielsku-Białej” zostaną przebudowane ciągi piesze i rowerowe. Planowana przebudowa, a także modernizacja drogi dla rowerów wzdłuż ul. Partyzantów będzie uwzględniała wyznaczenie nowych przejazdów dla rowerzystów w celu zachowania wymaganej ciągłości infrastruktury rowerowej.
11.
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy wyznaczenia trasy pod „Reglami” w okolicy otuliny Beskidu Małego, na odcinku od granicy z gm. Kozy do „Straconki” wzdłuż Lipnika.
Odpowiedź: przedmiotem realizacji koncepcji jest wyznaczenie głównych tras rowerowych o charakterze komunikacyjnym. Proponowana trasa w większości swojego przebiegu nie spełni wymogów dotyczących maksymalnego pochylenia podłużnego niwelety planowanej drogi dla rowerów (maksymalne pochylenie dla tras głównych wynosi: 5%) ze względu na górskie ukształtowanie terenu. Ponadto zaproponowany przebieg nie łączy ze sobą najważniejszych celów i źródeł komunikacyjnych podróży rowerowych na terenie miasta. Nie wyklucza się wyznaczenia oraz zaplanowania proponowanej trasy o funkcji rekreacyjnej lub uzupełniającej, w odrębnym opracowaniu lub dodatkowych działaniach mających na uwadze rozwoju sieci tras rowerowych na obszarze miasta.
12.
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy możliwości instalacji stacji wypożyczalni rowerów publicznych w rejonie centrum Lipnika lub w rejonie ul. Polnej.
Odpowiedź: Z informacji otrzymanych z Wydziału Promocji i Sportu tut. Urzędu Miejskiego (nadzorujący systemem) we wnioskowanym obszarze nie przewiduje się montażu wypożyczalni stacji roweru publicznego BBbike.
13.
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy stosowania nawierzchni wodoprzepuszczalnych oraz ekologicznych na drogach dla rowerów.
Odpowiedź: Trasy rowerowe o charakterze komunikacyjnym, powinny zgodnie ze stosowanymi Standardami Rowerowymi posiadać nawierzchnię bitumiczną, posiadającą najmniejsze opory toczenia. W przypadku dróg dla rowerów w przebiegu planowanych i istniejących tras rowerowych o charakterze rekreacyjnym dopuszcza się stosowanie nawierzchni gruntowych (stabilizowanych), mineralno – żywicznych posiadających właściwości wodoprzepuszczalne.
14.
Zasadnicza treść uwagi: dotyczy budowy drogi dla rowerów w ciągu ul. Akademii Umiejętności.
Odpowiedź: W ciągu ul. Akademii Umiejętności planuje się przebieg trasy rowerowej o charakterze komunikacyjnym (alternatywny przebieg do ul. Żywieckiej). Ze względu na funkcję drogi, ruch rowerowy powinien odbywać się na jezdni w ruchu ogólnym. W przygotowanym przez tut. Zarząd Dróg projekcie przebudowy powyższej ulicy, na planowanych odcinkach jednokierunkowych planuje się wprowadzenie kontraruchu rowerowego (dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego). Ponadto w projekcie zastosowano elementy wpływające na uspokojenie ruchu w postaci wyniesionych tarcz skrzyżowań.
źródło MZD Bielsko-Biała
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ale bełkot pawia można puścić
Jakoś za bardzo nie widziałem rowerzystów jeżdżących po wyznaczonych ścieżkach w sezonie. Za to było ich pełno w okolicach dawnych kin, teatru, Zamku, pl. Smolki - jeżdżących po chodnikach i przejściach dla pieszych.