
Poseł Przemysław Koperski (Lewica) wystosował interpelację do Ministra Infrastruktury w sprawie skomplikowanego układu drogowego i częstych zdarzeń drogowych zagrażających bezpieczeństwu, mających miejsce na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej, Sarniego Stoku i Kwiatkowskiego, przy Rondzie NSZZ Solidarności w Bielsku-Białej. Poseł w interpelacji pyta Ministra czy Ministerstwo lub Krajowa Rada Bezpieczeństwa i Ruchu Drogowego opracuje i przekaże władzom miasta swoje zalecenia dot. poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na tego typu skomplikowanych skrzyżowaniach.
Poniżej prezentujemy pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Ministrze,
w ostatnich tygodniach coraz więcej zaniepokojonych kierowców z regionu Bielska-Białej zwraca się do mnie w sprawie skomplikowanego układu drogowego i częstych zdarzeń drogowych zagrażających bezpieczeństwu, które mają miejsce na skrzyżowaniu ulic: Warszawskiej, Sarniego Stoku i Kwiatkowskiego przy rondzie NSZZ Solidarności Podbeskidzia w Bielsku-Białej.
Aktualna sygnalizacja świetlna oraz skomplikowany układ drogowy na powyższym odcinku drogowym powodują poważne utrudnienia w sprawnym przepływie pojazdów oraz stwarzają niebezpieczne sytuacje dla uczestników ruchu drogowego. Wielu kierowców, często nie ze swojej świadomej winy, karanych jest mandatami karnymi, co wynika z niejasnych rozwiązań zastosowanych na ww. skrzyżowaniu. Pomimo tego, że od lat to miejsce jest określane przez kierowców i miasto jako rondo, w rzeczywistości składa się z czterech skomplikowanie połączonych ze sobą skrzyżowań. Wielu bielszczan apelowało do władz samorządowych w sprawie rozwiązania przedstawionego problemu. W odczuciu mieszkańców działania polegające na objęciu przedmiotowej lokalizacji centralnym systemem automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym nie rozwiązuje trudności. Przedstawiciele miasta określają, że wpisanie innego rozwiązania inżynieryjnego, jakim jest rondo, w główny ciąg komunikacyjny miasta jest mocno ograniczone ze względu na wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych rekomendowane przez ministra właściwego ds. transportu – ronda nie stosuje się przy uprzywilejowaniu wybranego kierunku ruchu.
Jednocześnie ze smutkiem informuję, że w maju tego roku miało miejsce tragiczne zdarzenie, w którym zginął motocyklista. Ten śmiertelny wypadek jeszcze bardziej podkreśla pilną potrzebę podjęcia działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu. Każda kolejna tragedia jest nie do zaakceptowania, dlatego ważne jest, aby podjąć konkretną interwencję.
Wobec powyższego, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. 2022 poz. 1339), uprzejmie proszę Pana Ministra o odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy opisany powyżej problem jest znany ministerstwu i Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego?
2. Czy ministerstwo rozważa zmianę wytycznych dotyczących projektowania skrzyżowań drogowych, uwzględniając specyfikę takich miejsc, jak opisane powyżej?
3. Czy ministerstwo i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przekaże lokalnemu samorządowi opinie aktów prawnych związanych z możliwymi zastosowaniami inżynieryjnymi w postaci ronda w omawianej lokalizacji, które mogłoby przyczynić się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego?
3. Czy Pan Minister i kierowana przez Pana Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podejmie się analizy wpływu centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym na przedmiotowym multiskrzyżowaniu?
4. Czy ministerstwo i/lub Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) opracuje i przekaże władzom miasta swoje zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na tego typu skomplikowanych skrzyżowaniach?
5. Jakie w opinii ministerstwa i KRBRD można jeszcze podjąć kroki na poziomie lokalnego samorządu, by poprawić bezpieczeństwo na tego typu skrzyżowaniach?
Z poważaniem
Przemysław Koperski
Foto: Zdjęcie poglądowe
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Na reszcie mnie posłuchano , zwracałem się jako pierwszy osobiście do jednej z najpopularniejszych bielskich redakcji o interwencję i zgłoszenie do Ministerstwa sprawy [ podobna sytuacja była w 2014 roku w Wejherowie i tam Ministerstwo nakazało demontaż kamer ] i tutaj może byc podobnie a nie w ten sposób , że kara się osoby jeżdżące wzorowo i zgodnie z przepisami bo nagle zgaslo światełko a krawaciarze sobie siedzą i liczą hajs...
Mam nadzieję, że minister nie da się zmanipulować różnym krzykaczom. Prawo jest prawem, jeżeli ktoś nie przestrzega przepisów, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu i powinien zostać ukarany. Koperski zaś kolejny raz się skompromitował. Krytykując powszechnie w kraju stosowane rozwiązania drogowe w postaci skrzyżowania z wyspą centralną, dał świadectwo swojemu niedouczeniu. Nie powinien siadać za kierownicą auta.