Reklama

Remont linii z Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Rewolucja kolejowa czy uciążliwe sąsiedztwo dla mieszkańców?

29/10/2023 06:38

PKP PLK przygotowuje plany remontu linii kolejowej nr 139 z Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Inwestycja rewolucyjnie wpłynie na lokalną infrastrukturę kolejową, jakość połączeń, ale również otoczenie. Dla mieszkańców terenów przykolejowych są to zmiany nie tylko pozytywne. W ramach inwestycji ma powstać transgraniczny tunel kolejowy przy granicy ze Słowacją, nowe przystanki, znacząco ma wzrosnąć również ilość kursujących pociągów, również towarowych o długości nawet 750 metrów i masie powyżej 2000 ton.

Co prawda plan modernizacji linii kolejowej nr 139 znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego i nie ma aktualnie dla niego finansowania, ale PKP PLK ogłasza kolejne przetargi na studia wykonalności projektów do realizacji w przyszłej perspektywie pozyskiwania środków z Unii Europejskiej, oraz organizuje spotkania informacyjne z mieszkańcami miejscowości na trasie tej linii kolejowej. Trudno też powiedzieć czy po zmianie rządu będzie dalsza wola na realizację tej inwestycji, która z jednej strony imponuje rozmachem, a z drugiej wzbudza duże kontrowersje pod kątem uciążliwości dla mieszkańców, a także opłacalności.

Plusy remontu linii nr 139

Wstępne koncepcje rewitalizacji linii kolejowej nr 139 r są imponujące i podzielone na kilka wariantów, w których znalazły się takie pomysły jak:

  • Budowa transgranicznego tunelu kolejowego od Soli do granicy ze Słowacją.
  • Budowa drugiego toru od Wilkowic do Zwardonia. Linia poza 15 kilometrowym odcinkiem stanie się dwutorowa.
  • Przebudowa tunelu kolejowego w Bielsku-Białej poprzez likwidację znajdującego się w nim wąskiego gardła.
  • Budowa nowych stacji i przystanków. W Bielsku-Białej miałby powstać przystanek Bielsko-Biała Teatr.
  • Przebudowa istniejących stacji, peronów i infrastruktury kolejowej.
  • Zwiększenie prędkości pociągów od 130 do 160 km/h.
  • Na terenach zabudowanych, gdzie przebiegać będzie trasa, zostaną zamontowane ekrany akustyczne.
  • Nowe łącznice kolejowe w Czechowicach-Dziedzicach, Bielsku-Białej i Żywcu.

Minusy budowy linii nr 139

  • Brak zainteresowania tą transgraniczną inwestycją ze strony słowackiej, która kieruje swój ruch towarowy do Polski przez Muszynę.
  • Planuje się znaczące zwiększenie ruchu pociągów, w tym towarowych oraz wydłużenie ich składu do 750 metrów i zwiększenie masy powyżej 2000 ton. Tak duża ilość ciężkich składów pędzących z prędkością 100 km/h może być uciążliwa dla mieszkańców, zwłaszcza w porach nocnych, kiedy w myśl obecnie obowiązujących przepisów maszyniści pociągów są zobowiązani do używania głośnego sygnału dźwiękowego Rp 1 „Baczność” przez każdym przejazdem.
  • W związku z rozbudową linii planowane są wywłaszczenia gruntów i domów, głównie na Żywiecczyźnie.
  • Obawy, że inwestycja może pociągnąć za sobą masową wycinkę drzew. Symbolem tego są obawy o los drzew przy bielskim teatrze.
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Anna - niezalogowany 2023-10-29 14:48:42

    Puszczenie trasą 139 składów towarowych to jakieś nieporozumienie, zwłaszcza że trasa biegnie przez gęsto zabudowane tereny miejskie. W przypadku jazdy towarówki z prędkością 100 km w takim terenie i jej wykolejeniu lepiej nie myśleć o konsekwencjach. Ciekawe kto również będzie pokrywał koszty pęknięć budynków i ich uszkodzeń powstających w wyniku wstrząsów, bo na pewno z czasem będą się pojawiać. Przewoźnik czy PKPPLK? Lepiej aby zbudowano nową trasę z Wilkowic do Szczyrku dla pociągów regionalnych. Mam nadzieję, że jeżeli projekt dojdzie do skutku to tylko pod kątem pociągów osobowych, ale w taki sposób, że nie będzie powodował paraliżu komunikacji drogowej i pieszej w Bielsku-Białej, jak i w innych miastach oraz nie będzie wysiedleń mieszkańców. Projekt chyba nie ma służyć tylko rozwojowi Grupy PKP, ale przede wszystkich służyć mieszkańcom i rozwojowi miast i wsi które stawiają na rozwój turystyki. Obstawienie torów ekranami dźwiękochłonnymi w górzystym terenie to bardzo nietrafiony pomysł. Ciekawe ile przejść pod torami dla pieszych, jak i dzikich zwierząt planuje PKP PLK w ramach tego projektu?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Mario - niezalogowany 2023-11-14 14:24:35

    Jeździć i transportować ekologicznie to tak, ale jak jest inwestycja to ju z nie

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do