
Dotychczas bardzo często spotykaliśmy się z sytuacją, że naprawa zakupionego sprzętu elektronicznego była nieopłacalna lub części do jego naprawy były niedostępne. Często do awarii dochodziło tuż po zakończeniu gwarancji zakupionego sprzętu, co uważane jest za często praktykę niektórych producentów.
Teraz producenci będą zobowiązani do zapewnienia części zamiennych oraz wydłużenia trwałości swoich produktów.
Najważniejsze punkty nowego prawa zobowiązują producentów do:
Na etykietach energetycznych zlikwidowano plusy i wróciła pierwotna skala od A do G. W praktyce nie będzie obecnie na rynku produktów o klasie A – została ona zarezerwowana dla zaawansowanych sprzętów i nowych osiągnięć technicznych, które dopiero powstaną w przyszłości - powiedział Prezes UOKIK.
Nowe prawo nie spełnia jednak do końca oczekiwań konsumentów, ponieważ zgodnie z ustaleniami ustawy naprawy sprzętów będą mogły wykonywać specjalistyczne serwisy i to im producenci mają zapewnić dostęp do instrukcji i części zamiennych. Organizacje konsumenckie chcą aby to konsument miał możliwość prostej wymiany zamiennika w zepsutym sprzęcie poprzez jasno napisaną instrukcję. Na to nie zgadzają się z kolei producenci, którzy uważają, że konsument przy próbie naprawy może doprowadzić do uszkodzenia zakupionego sprzętu, lub niepoprawnego działania sprzętu, za które producent nie weźmie odpowiedzialności. Podnoszą też kwestię bezpieczeństwa konsumenta przy naprawie sprzętu zasilanego prądem.
Nowe prawo nie obejmie telefonów komórkowych.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie