Reklama

Prawo do naprawy zakupionego sprzętu. Co się zmieniło?

03/08/2023 07:27

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej od 1 kwietnia 2021 roku wchodzi w życie tzw. Prawo do naprawy. Co to znaczy? Od tego czasu producenci lodówek, pralek, telewizorów, komputerów, oświetlenia oraz innego sprzętu elektronicznego dla gospodarstw domowych będą musieli zapewnić możliwość naprawy oraz dostęp do części zamiennych przez okres od 7 do 10 lat.

Sprzęt który psuje się po kilku latach

Dotychczas bardzo często spotykaliśmy się z sytuacją, że naprawa zakupionego sprzętu elektronicznego była nieopłacalna lub części do jego naprawy były niedostępne. Często do awarii dochodziło tuż po zakończeniu gwarancji zakupionego sprzętu, co uważane jest za często praktykę niektórych producentów.

Jak będzie działać prawo do naprawy?

Teraz producenci będą zobowiązani do zapewnienia części zamiennych oraz wydłużenia trwałości swoich produktów.

Najważniejsze punkty nowego prawa zobowiązują producentów do:

  • Zapewnienia części zamiennych do swoich urządzeń dla zakładów naprawczych.
  • Urządzenia mają mieć możliwość wymiany części.
  • Instrukcja naprawy sprzętu ma być dostępna dla zakładów naprawczych na stronie producenta.
  • Producent ma obowiązek informować o oczekiwanej żywotności produktu.
  • Podstawowe zamienniki, np. uszczelki mają być dostępne w sklepach.

Na etykietach energetycznych zlikwidowano plusy i wróciła pierwotna skala od A do G. W praktyce nie będzie obecnie na rynku produktów o klasie A – została ona zarezerwowana dla zaawansowanych sprzętów i nowych osiągnięć technicznych, które dopiero powstaną w przyszłości - powiedział Prezes UOKIK.

Jakie oczekiwania mają konsumenci

Nowe prawo nie spełnia jednak do końca oczekiwań konsumentów, ponieważ zgodnie z ustaleniami ustawy naprawy sprzętów będą mogły wykonywać specjalistyczne serwisy i to im producenci mają zapewnić dostęp do instrukcji i części zamiennych. Organizacje konsumenckie chcą aby to konsument miał możliwość prostej wymiany zamiennika w zepsutym  sprzęcie poprzez jasno napisaną instrukcję. Na to nie zgadzają się z kolei producenci, którzy uważają, że konsument przy próbie naprawy może doprowadzić do uszkodzenia zakupionego sprzętu, lub niepoprawnego działania sprzętu, za które producent nie weźmie odpowiedzialności. Podnoszą też kwestię bezpieczeństwa konsumenta przy naprawie sprzętu zasilanego prądem.

Nowe prawo nie obejmie telefonów komórkowych.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do