Reklama

Odpady zielone. Nowe zasady składowania

27/04/2015 18:27

W 2014 r. pojawiły się problemy z uciążliwościami zapachowymi w dzielnicy Lipnik. Wynikały one z niewystarczających mocy przerobowych kompostowni oraz nieoczekiwanego wzrostu ilości oddawanych przez mieszkańców Bielska-Białej odpadów zielonych ze strumieniem odpadów mokrych.

Między innymi w celu ograniczenia ilości odpadów zielonych w strumieniu odpadów mokrych od 1 stycznia 2015 r. wprowadzono nowe zasady postępowania z odpadami zielonymi, w tym limitowany odbiór sprzed posesji w okresie od 1 kwietnia do 31 października odpadów zielonych gromadzonych w biodegradowalnych workach, co przełoży się na zredukowanie obciążenia kompostowni i poprawę składu wkładu do bioreaktorów, a w konsekwencji spowoduje zmniejszenie uciążliwości zapachowej.


W celu wdrożenia powyższego zmieniono w dniu 13 listopada 2014 r. uchwały nr XLVII/1130/2014 i XLVII/1131/2014 Rady Miejskiej w Bielsku-Białej regulujące gospodarkę odpadami komunalnymi - od 1 stycznia 2015 r. obowiązują nowe zasady postępowania z odpadami zielonymi. Nie można ich wrzucać do pojemnika na odpady MOKRE, ani do żadnych innych pojemników.

Od 2015 roku ODPADY ZIELONE należy:
a) kompostować w przydomowym kompostowniku,
b) gromadzić oddzielnie na posesji, celem oddania, w ramach opłaty, bez limitu przez cały rok do PSZOK,
c) gromadzić selektywnie w otrzymanym biodegradowalnym worku 120 l i wystawiać do odbioru obok pojemnika na odpady MOKRE.

W ramach ponoszonej opłaty odpady zielone będą odbierane sprzed posesji tylko w ilości 1 worka 120 litrowego miesięcznie na nieruchomość, w okresie wegetacji roślin, tj. od 1 kwietnia do 31 października. Worki te dostarczy firma wywozowa. Właściciel nieruchomości decyduje, przy okazji którego odbioru odpadów MOKRYCH zostanie odebrany również worek z odpadami zielonymi. W dniu odbioru worek należy wystawić obok pojemnika na odpady MOKRE. Rozwiązanie takie służyć ma przede wszystkim tym nieruchomościom, które mają mały ogródek, wytwarzają niewielką ilość odpadów zielonych, gdzie nie ma możliwości zorganizowania kompostownika, a zawożenie odpadów zielonych do PSZOK jest niecelowe, ze względu na ich znikomą ilość. Przy okazji ostatnich marcowych odbiorów odpadów MOKRYCH dostarczane będą worki na odpady zielone.

Natomiast właściciele nieruchomości, którzy wytwarzają większe ilości odpadów zielonych, nadwyżkę ponad limit powinni kompostować w przydomowych kompostownikach lub dostarczać własnym transportem do PSZOK, gdzie bez dodatkowych opłat oraz limitów będą one przyjmowane przez cały rok.

W ramach tzw. „usług dodatkowych” świadczonych przez Urząd Miejski można zamówić transport odpadów do PSZOK. Wówczas dodatkowo płatna będzie tylko usługa transportu. W terminie 7 dni od zamówienia w Urzędzie Miejskim usługi transportu zostanie podstawiony na nieruchomość kontener o minimalnej pojemności od 1 500 l (ok. 12 worków z odpadami zielonymi). Można również zamówić większy kontener (np. 5 lub 7 m3 i oddać większą ilość odpadów zielonych (luzem lub w workach) lub dołożyć przy okazji inne odpady, które nagromadziły się w domu, a wymagają oddania do PSZOK – np. meble, dywany, puszki po farbie, gruz, elektrośmieci, sprzęty domowe i ogrodowe (przy czym wówczas należy odpady zielone, gruz i drobne elektrośmieci zgromadzić w workach, tak aby różne frakcje selektywnie zebranych odpadów nie pomieszały się w czasie transportu i rozładunku). Koszt usługi transportu do PSZOK kontenera z odpadami pochodzącymi z gospodarstwa domowego wynosi, w zależności od wielkości zamówionego kontenera, od 113,40 do 170,10 zł brutto, a koszt zagospodarowania dostarczonych odpadów pokrywany jest z puli środków uzyskanych od mieszkańców z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

WAŻNE!
Proszę pamiętać, żeby nie wrzucać odpadów zielonych do pojemników - gdyż nie zostaną one wogóle opróżnione przez firmę wywozową. Odpady zielone, tak jak elektrośmieci, gruz, odpady wielkogabarytowe, odpady niebezpieczne powstające w gospodarstwach domowych (leki, chemikalia, substancje żrące, środki ochrony roślin), opony itd. powinny być gromadzone selektywnie i oddawane do PSZOK lub w inny sposób ustalony Regulaminem utrzymania czystości na terenie miasta. Nie wolno wrzucać ich do żadnych pojemników, nawet do pojemników na odpady zmieszane.

Mając na celu minimalizację uciążliwości zapachowych związanych z procesem przemysłowego kompostowania, oprócz powyższych działań polegających na zmniejszeniu strumienia odpadów zielonych trafiających do kompostowni, Zakład Gospodarki Odpadami S.A. podjął działania optymalizujące technologię procesu kompostowania, a także w celu poprawy skuteczności procesu kompostowania, rozpoczął realizację inwestycji związanej z rozbudową kompostowni o cztery dodatkowe bioreaktory, zabudową (zamkniętą halą) obszaru przyjęcia na kompostownię odpadów „mokrych” oraz doposażeniem sprzętowym umożliwiającym doczyszczenie odpadów biodegradowalnych z elementów utrudniających lub przeszkadzających w prowadzeniu procesu kompostowania.

Wskazana wyżej inwestycja spowoduje czasowe dodatkowe ograniczenie przepustowości kompostowni, gdyż prace budowlane wymagają zamknięcia niektórych elementów instalacji. Planowe zakończenie inwestycji - koniec 2015 roku.

źródło UM Bielsko Biała

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Monika - niezalogowany 2015-04-28 18:21:55

    Teraz pojazdy SITA jeżdżą po Starym Bielsku co tydzień po to aby odbierać puste kosze na mokre. Nie wolno nam wrzucać nic zielonego typu bo kosz nie zostanie odebrany. Ciekawe jaki technolog wymyślił że zużyte pieluchy i gnijące resztki mniej śmierdzą niż gałęzie i trawa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do