Reklama

Nowe obowiązki właścicieli budynków

Kurier.BB
20/07/2021 08:11

Od 1 lipca właściciele nieruchomości w Polsce mają nowy obowiązek. Muszą zgłosić czym ogrzewają swój dom. Jeśli tego nie zrobią, może grozić im grzywna w wysokości nawet 5 tysięcy złotych. Wszystko przez utworzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). O tym czym ta ewidencja jest oraz w jaki sposób wywiązać się z nowego obowiązku piszemy poniżej. 

Celem stworzenia centralnej bazy jest poprawa jakości powietrza - likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń - emisji substancji powodujących smog. CEEB będzie ważnym narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych, będzie również miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców. Dzięki szczegółowym danym o budynkach będziemy wiedzieć o wiele więcej na temat sytuacji w mieszkalnictwie. CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do realizacji polityki niskoemisyjnej. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku. 

Nowa baza

Zanim jednak wszystkie te udogodnienia powstaną,  stworzona musi być baza danych, w której znajdzie się nawet 6 milionów nieruchomości. Zgłoszenia muszą dokonać przede wszystkim właściciele domów jednorodzinnych. 

W przypadku bloków i domów wielorodzinnych obowiązek zgłoszenia budynku do bazy ciąży na jego zarządcy. Oznacza to, że zgłoszenia nie dokonuje każdy właściciel mieszkania, a jedynie spółdzielnia lub wspólnota, która zarządza blokiem. W przypadku mieszkań komunalnych obowiązek zgłoszenia ciąży na gminie.
Od tej zasady jest jednak jeden ważny wyjątek: Jeżeli w lokalu jest indywidualne źródło ciepła np. kominek to taką deklarację trzeba złożyć samodzielnie – tłumaczy Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, który odpowiada za utworzenie bazy.

Jak złożyć deklarację?

Deklaracje można składać w formie elektronicznej lub papierowej.
Forma elektroniczna jest najszybsza i najwygodniejsza. Oprócz tego, że umożliwia oszczędność czasu i pieniędzy, niewątpliwą zaletą jej jest to, że deklarację można złożyć nie wychodząc z domu.  Aby jednak złożyć deklarację elektronicznie, niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. To dziś nie powinno jednak stanowić problemu, można go w kilka minut założyć korzystając z bankowości elektronicznej.
W przypadku składania deklaracji metodą tradycyjną należy wypełnić odpowiedni papierowy formularz i  wysłać go listem albo złożyć osobiście w urzędzie gminy odpowiednim dla lokalizacji budynku. Tak przekazane dane zostaną przez pracowników urzędu w ciągu 30 dni od ich złożenia wprowadzone do CEEB.

Ile mamy czasu?

Ustawa weszła w życie 1 lipca. Wtedy też uruchomiona została strona internetowa, przed którą można złożyć deklarację. Nie trzeba się jednak spieszyć. Dla budynków, które już istnieją właściciel lub zarządca ma na złożenie deklaracji 12 miesięcy, czyli do końca czerwca 2022 roku. My jednak radzimy zrobić to zdecydowanie wcześniej.
Zdecydowanie szybciej deklarację muszą złożyć właściciele i zarządcy nowych budynków. Tutaj termin wynosi 14 dni od oddania obiektu do użytku.

Jakie dane należy podać?

Zgodnie z ustawą o termomodernizacji deklaracja zawiera takie informacje jak:
imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
adres e-mail (opcjonalnie).

Kary za brak deklaracji

Przepisy traktują brak złożenia deklaracji jako wykroczenie,  za które grozi  mandat, a jeśli sprawa trafi do sądu – kara grzywny od 20 do 5000 zł.
Jednocześnie Główny Urząd Nadzoru Budowlanego informuje, że jeżeli zreflektujemy się, że nie złożyliśmy deklaracji zanim samorząd poweźmie o tym informację, możemy uniknąć kary, przesyłając wymagane informacje do urzędu w ramach tzw. czynnego żalu.

Materiał opracowano na podstawie materiałów Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do