
Oszuści, wykorzystując technologię sztucznej inteligencji, są w stanie sklonować głos wnuczka lub wnuczki, a następnie dzwonią do seniora, podszywając się pod tę osobę. W rozmowie, podszywający się wnuczek, często w emocjonalny sposób, informuje o nagłej potrzebie finansowej, np. o konieczności opłacenia rachunków, grożąc wyłączeniem telefonu czy internetu. W ten sposób, senior, kierując się troską i chęcią pomocy, często udostępnia oszustom dane do swojego konta bankowego, które następnie są czyszczone do zera.
„To nie był prawdziwy wnuczek, tylko przestępca podszywający się pod prawdziwego wnuczka i używający sztucznej inteligencji, by całkowicie podrobić głos dzwoniącej do nas osoby” – ostrzega Katarzyna Skrzynecka w kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”. Jej słowa stanowią ważny apel do seniorów, by zachowali szczególną ostrożność i nie ulegali emocjom w przypadku podejrzanych telefonów.
h2: Jak się chronić przed oszustwem?
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do oszustw finansowych to niepokojący trend, który wymaga od nas zwiększonej czujności i ostrożności. Cyberprzestępcy nieustannie doskonalą swoje metody, dlatego tak ważne jest, abyśmy byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak się przed nimi chronić.
Oszustwo „na wnuczka” z wykorzystaniem sztucznej inteligencji to realne zagrożenie, które może dotknąć każdego seniora. Pamiętajmy o zachowaniu ostrożności, weryfikacji tożsamości dzwoniących osób i nieudostępnianiu danych do konta bankowego przez telefon. Edukacja i świadomość zagrożeń to klucz do ochrony naszych oszczędności.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie