
Kiedy planujemy urlop, wakacje czy inny wyjazd, zwykle nie nastawiamy się na problemy z transportem. Samolot wydaje się pewnym i skutecznym wyborem. Niestety, wcale nie tak rzadko zdarzają się sytuacje, w których lot jest znacznie opóźniony lub wręcz zostaje odwołany. Warto zatem przed podróżą poznać prawa klienta oraz obowiązki przewoźnika. Jednym z nich jest wypłata odszkodowania. Kiedy można się o nią starać? Jakich formalności należy dopełnić? Na te inne pytania odpowiedzi można znaleźć w poniższym tekście.
Rozważając prawa pasażera linii lotniczych w Europie, należy opierać się na rozporządzeniu unijnym z 11.02.2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Dodatkowo prawo do ubiegania się o odszkodowanie za spóźniony lub opóźniony lot przyznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (w wyroku z dnia 19.11.2009 r.).
Przywołane przepisy dotyczą pasażerów, którzy odlatują w kraju Unii Europejskiej, ale także którzy z kraju trzeciego wybierają się samolotem na lotnisko w UE.
Opóźnienie lotu to sytuacja, gdy jest on realizowany zgodnie z rozkładem – nawet mimo bardzo dużego opóźnienia. Z kolei odwołanie lotu to niewykonanie go przez przewoźnika w ogóle – a zatem następuje zmiana ustalonego rozkładu.
Pasażer ma prawo domagać się odszkodowania od przewoźnika lotniczego. Wysokość odszkodowania za odwołany lot w przypadku lotu odwołanego wynosi zgodnie z przywołanym rozporządzeniem nr 261/2004:
Jeśli jednak doszło do zaoferowania zmiany planu podróży, zaproponowano by alternatywny lot, to przewoźnik może obniżyć te kwoty o 50%. Chodzi o sytuacje, w których opóźnienie tego opcjonalnego lotu nie przekracza:
Co do odszkodowania za opóźnione loty, przyjmuje się, że można się o takie ubiegać, jeśli zwłoka w dotarciu do lotniska docelowego wynosi co najmniej trzy godziny. Należy jednak pamiętać, że jeśli przewoźnik udowodni, iż opóźnienie bądź odwołanie wynika z zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności – wówczas prawo stać będzie po jego stronie. Do takich okoliczności można zaliczyć nieprzewidywalne zjawiska atmosferyczne, sytuację zagrożenia bezpieczeństwa lub zagrożenia pokoju.
Aby skutecznie dochodzić należnego odszkodowania, trzeba pamiętać o koniecznych formalnościach. Należy zachować wszelkie dokumenty związane z rezerwacją oraz móc udowodnić godzinę przylotu. Po zaistnieniu sytuacji konieczny jest kontakt z linią lotniczą i złożenie reklamacji. Najlepiej oczywiście zrobić to na piśmie. Linia lotnicza ma na rozważenie naszej skargi 30 dni. Jeśli w tym czasie nie doczekamy się reakcji lub wniosek zostanie odrzucony, klient może szukać pomocy u Rzecznika Praw Konsumenta lub w innej instytucji – nawet w sądzie powszechnym.
Źródło: Porady prawne - OdpowiedziPrawne.pl
Artykuł sponsorowany
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie