
W czwartek podsumowano kontrakt na modernizację kolei gondolowej „Szyndzielnia”. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Gminy Bielsko-Biała, spółki ZIAD, generalnego wykonawcy przedsięwzięcia - spółki Doppelmayr, a także projektanci inwestycji, przedstawiciele Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Lasów Państwowych oraz osoby zaangażowane w realizację tej inwestycji.
Choć zmodernizowana kolej wozi pasażerów od początku marca, to część formalności związanych z inwestycją była finalizowana w ostatnich tygodniach. - W trakcie prowadzonych robót mieliśmy pewne opóźnienia wynikające z warunków pogodowych. Kolejkę postanowiliśmy jednak oddać do użytku najszybciej jak tylko było to możliwe. Później był czas aby spokojnie dokończyć rozliczenie kontraktu oraz przeprowadzić niezbędne prace porządkowe i formalnie zakończyć tą inwestycję – podkreślił prezes ZIAD S.A. Janusz Kisiel.
W trakcie spotkania prezydent Jacek Krywult zaznaczył, że w najbliższym czasie zostanie przeprowadzona ważna inwestycja związana z poprawą infrastruktury w bezpośrednim sąsiedztwie kolejki. – Planujemy przebudowę al. Armii Krajowej na odcinku od ronda im. Fieldorfa aż do dolnej stacji kolejki. Zlecone zostało już opracowanie koncepcji tej drogi. Będzie miała ona 6 metrów szerokości, powstanie także szeroki na 3,5 metra chodnik. Będziemy chcieli przebudować drogę jak najszybciej – mówił Krywult. – Aby ułatwić dotarcie turystom i mieszkańcom do dolnej stacji, uruchomiliśmy bezpłatne przewozy busem z parkingu ZIAD. Funkcjonują one w soboty, niedziele i święta – dodał prezydent.
Przypominamy, że szczegółowa koncepcja modernizacji Kolei Linowej „Szyndzielnia” opracowana została przez zespół specjalistów pod kierunkiem prof. Mariana Wójcika z Katedry Transportu Linowego AGH w Krakowie. W październiku 2015 roku ogłoszony został przetarg nieograniczony w celu wyłonienia wykonawcy kompleksowej modernizacji w systemie "projektuj i buduj" w ramach limitu ceny 12 mln zł, który wygrała austriacka firma Doppelmayr. Kontrakt podpisano w grudniu 2015 roku, a prace modernizacyjne rozpoczęły się w październiku 2016 roku.
Modernizacja objęła wymianę najważniejszych elementów kolei m.in.: zespołu napędu głównego, zespołu napędu awaryjnego, zespołów hamulca ruchowego i głównego napędu, liny nośno-napędowej oraz kabla sterującego (łączącego dolną i górną stację). Pojawiły się również nowoczesne 6-osobowe gondole o wysokości ok. 2 m z wejściem z poziomu peronu (dostosowane do wjazdu wózkami dla dzieci oraz osób niepełnosprawnych) – 32 szt.
W wyniku modernizacji nastąpił znaczący wzrost komfortu dla pasażerów (zwłaszcza przy wsiadaniu i wysiadaniu), a także wzrost bezpieczeństwa. Spółka ZIAD Bielsko-Biała przeprowadziła również remont budynków stacji.
źródło i foto UM Bielsko-Biała
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie