
Po co potrzebny jest akumulator w samochodzie?
Jego podstawowym zadaniem jest magazynowanie odpowiedniej ilości energii elektrycznej aby uruchomić silnik, natomiast po jego uruchomieniu jest w czasie pracy silnika doładowywany przez alternator. Akumulator musi mieć na tyle energii aby zasilić pracę komputera pokładowego oraz podzespoły układu paliwowego, zapłonowego, a w przypadku silników diesla również pompę wtryskową i świecie żarowe. W nowych samochodach akumulator ma jeszcze więcej zadań, ponieważ musi podtrzymać wszystkie włączone systemy, np. start stop, który wyłącza silnik przy zatrzymaniu pojazdu na światłach. Dlatego ważne jest czy akumulator w naszym samochodzie jest odpowiednio dobrany do parametrów silnika auta. Czym wyższa pojemność silnika tym większy prąd rozruchowy podawany w amperogodzinach (AH) powinien mieć nasz akumulator. Silniki diesla również wymagają większego prądu rozruchowego od tych benzynowych. W internecie łatwo jest sprawdzić jaki akumulator jest zalecany do naszego modelu samochodu.
Obraz kabli rozruchowych zaczerpnięty z autoczescionline24.pl
Czy nasz akumulator przetrwa zimę, jak to sprawdzić?
Wystarczą pierwsze nocne przymrozki aby przekonać się czy nasz zaparkowany przed domem samochód bez problemu odpali, czy też akumulator będzie wymagał doładowania a może wymiany. Warto dodać, że czym większy mróz, tym bardziej spada sprawność akumulatora. Nowa bateria przy -10 stopniach straci już 30% sprawności. Do bardziej precyzyjnego testu akumulatora będzie nam potrzebny uniwersalny miernik nazywany też multimetrem.
Obsługa akumulatora
Akumulatory dzielimy na obsługowe i bezobsługowe. W obsługowych raz w roku powinniśmy sprawdzać poziom elektrolitu, jeżeli jest lekko poniżej minimum należy dolać wody destylowanej. Akumulatory bezobsługowe montowane obecnie najczęściej w nowych samochodach nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Należy również dbać o czystość klem i biegunów akumulatora, jeżeli są zabrudzone można je oczyścić papierem drobnoziarnistym a bieguny przesmarować wazeliną techniczną.
Ważnym elementem obsługi akumulatora jest jego ładowanie, do czego potrzebne będzie prostownik. Przed podłączeniem akumulatora obsługowego do ładowania dobrze jest odkręcić korki od cel. Prostowniki dzielą się na automatyczne, które same ustawiają napięcie ładowania, i regulowane, gdzie samodzielnie ustawimy napięcie ładowania zależnie od pojemności akumulatora, zazwyczaj ustawia się 1/10 pojemności akumulatora, to znaczy jeżeli nasz ma 60 Ah wtedy ustawiamy napięcie na prostowniku o wartości 6 Ah.
Co zrobić gdy akumulator nagle się rozładował. Jak użyć kabli do uruchomienia akumulatora z innego samochodu?
Jeżeli jesteśmy poza domem a nasz akumulator się rozładował, warto mieć w bagażniku kable rozruchowe, dzięki którym uruchomimy pojazd z innego samochodu. Aby to zrobić należy znaleźć życzliwego kierowcę, a następnie podłączyć kable z naszego samochodu do samochodu innego kierowcy przypinając je do biegunów urządzenia, minus do minusa oraz plus do plusa. W czasie rozruchu naszego pojazdu, dobrze jest w pojeździe użyczającym prądu nacisnąć lekko gaz, zwiększając obroty. Bardziej zaawansowaną technologią do uruchomienia rozładowanego akumulatora, do której nie trzeba pomocy innego kierowcy jest booster, czyli przenośne urządzenie rozruchowe, które zależnie od parametrów pozwoli nam uruchomić pojazd przy całkiem rozładowanym akumulatorze niezależni do warunków atmosferycznych. Urządzenie podpinamy do baterii i uruchamiamy podobnie jak prostownik ładujący akumulator.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie