
Michał Krawiec, uczeń Technikum Geodezyjnego, przygotowywał film dotyczący wykorzystania środków unijnych w powiecie żywieckim. Film Michała okazał się zwycięski i w nagrodę szkoła otrzymała dotację na wyjazd 24 uczniów wraz z opiekunami.
Młodzież spędziła w Parlamencie cały dzień uczestnicząc w debatach w czasie sesji parlamentarnej oraz w grupach tematycznych. Oprócz uczniów naszej szkoły (która w tej sesji jako jedyna reprezentowała Polskę), przybyli uczestnicy z 19 różnych krajów Unii Europejskiej.
Po dokładnej kontroli przy wejściu, udaliśmy się wszyscy do dużej sali, gdzie zostaliśmy rozdzieleni. Nauczyciele ze wszystkich uczestniczących krajów przeszli do jednej sali na powitalne spotkanie z organizatorami konkursu Euroscola, natomiast młodzi ludzie, udali się do innej sali, gdzie podzielono ich na grupy tematyczne. Była to pierwsza okazja, by poznać swoich rówieśników z pozostałych krajów.
O ustalonej godzinie wszyscy, uczniowie i nauczyciele, spotkaliśmy się w głównej sali obrad parlamentu, gdzie odbyła się indywidualna prezentacja szkoły i kraju uczestników. Naszą szkołę przedstawiła, ubrana w góralską chustę, uczennica Technikum Architektury Krajobrazu Beata Mrowiec.
Po prezentacjach, młodzież udała się ponownie do mniejszych sal, gdzie najważniejszym zadaniem było omówienie i przygotowanie raportów dotyczących wyznaczonych tematów. W tym samym czasie, nauczyciele spotkali się w swoim gronie z przedstawicielami Parlamentu. Również my mogliśmy dyskutować na interesujące nas tematy i zadawać pytania dotyczące między innymi projektów unijnych w edukacji.
Po przerwie na lunch ponownie wszyscy uczestnicy zebrali się w głównej sali obrad, tym razem w celu przedstawienia raportów przygotowanych przez poszczególne grupy dyskusyjne. Każda grupa wybrała swojego lidera, który zaprezentował rezultaty i wnioski wypracowane przez całą grupę. Następnie wszyscy uczniowie, którzy otrzymali prawdziwe karty do głosowania, mogli oddać swój głos poparcia lub sprzeciwu w głosowaniu nad raportami w taki sam sposób jak to czynią prawdziwi parlamentarzyści. Wyniki tychże głosowań mogliśmy zobaczyć na ogromnych tablicach świetlnych. Był także czas na zadawanie pytań przez uczniów i udzielanie odpowiedzi przez wybranych liderów. Rozmowy były prowadzone głównie w języku angielskim, ale niektórzy parlamentarzyści przemawiali także w innych oficjalnych językach, tzn. po francusku i niemiecku. Wtedy swoją pomocą służyli nam tłumacze kabinowi, którzy na co dzień tłumaczą dla naszych posłów obrady parlamentarne - wystarczyło założyć słuchawki.
Przyszedł też czas na zabawę. Został zorganizowany quiz, w którym na pytania odpowiadali wybrani wcześniej liderzy, ale także pozostali uczniowie mogli odpowiedzieć na niektóre pytania za pomocą elektronicznego systemu do głosowania. Wszyscy świetnie się bawili, na co wskazywały żywe reakcje młodzieży i głośny aplauz, gdy padały prawidłowe odpowiedzi.
Na zakończenie tego ostatniego w 2015 roku wydania Euroscoli zabrzmiał hymn Unii Europejskiej a osoby, które wcześniej przedstawiały swoje szkoły wyniosły na środek sali flagi wszystkich krajów uczestniczących w tym wspaniałym spotkaniu.
Cały ten dzień był niezwykłym przeżyciem i doświadczeniem dla nas wszystkich. Być może dzięki temu niektórzy nasi uczniowie pomyślą o karierze politycznej i w przyszłości będą siedzieć na tych samych miejscach, ale już jako prawdziwi posłowie do Parlamentu Europejskiego.
źródło i foto: ZSBD Żywiec/ Anna Pająkowska-Białek
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie