Reklama

Zasady korzystania z bielskich parkomatów jasne czy nie?

17/09/2019 05:55

Minęło 16 dni od wprowadzenia w Bielsku-Białej 55 parkomatów, które zastąpiły parkingowych w strefach płatnego parkowania. W pierwszym okresie działania tych urządzeń skarżyliście się w komentarzach na zbyt skomplikowaną obsługę, zwłaszcza przy płatności monetami, przez co niektórzy musieli szukać parkingu poza strefą, ponieważ za brak opłaty czeka kara 50 zł. Wiele osób zwracało uwagę, że aplikacje obsługujące parkomaty, SkyCash oraz Mobilet, domagają się dostępu do zdjęć i innych plików zapisanych w telefonie, lub chcą zgody na wykonywanie połączeń telefonicznych. Tymczasem Bielski Zarząd Dróg opublikował raport dotyczący działania parkomatów.

Przed wdrożeniem nowego systemu, celem zminimalizowania negatywnych skutków wprowadzanych zmian w SPP, została przeprowadzona szeroko zakrojona kampania informacyjna (w prasie, mediach, internecie) jak również rozdanych zostało kierowcom ok. 17 tys. ulotek informujących o zmianie systemu poboru opłat na terenie SPP w Bielsku-Białej. Szczegóły nowego systemu zostały zaprezentowane na stronie internetowej Działu Parkingów i Strefy Płatnego Parkowania MZD – parkowaniebielsko w tym m.in. film instruktażowy prezentujący obsługę parkomatu (kanał YouTube), który odwiedziło do tej pory ponad 7,5 tys. użytkowników.

Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej przeprowadził analizę danych z pierwszych dni funkcjonowania systemu. W pierwszym tygodniu września br. kierowcy dokonali w parkomatach ponad 17 tys. transakcji wnoszenia opłat za postój, w tym:

  • gotówką: 12,1 tys. transakcji
  • kartą płatniczą: 4,7 tys. transakcji
  • BLIKiem: 230 transakcji

Osiągnięte z tego tytułu przychody (1-8 września 2019 r.) w kwocie 42,9 tys. zł wykazały ponad 25% wzrost w stosunku do roku ubiegłego – tj. 7 pierwszych dni września 2018 r., gdy SPP była obsługiwana przez inkasentów. Przychody te wyniosły wówczas 31,9 tys. zł.

Ponadto przychody z pierwszego tygodnia września 2019 r. w zakresie opłat dokonywanych aplikacjami mobilnymi (SkyCash oraz moBILET) – wykazały ponad 400% wzrost wpływów w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (2018 r.). Obecnie (2019 r.) 3,7 tys. zł, w 2018 r.: 0,9 tys. zł.

Aktualnie SPP w Bielsku-Białej jest obsługiwana przez 9 pracowników MZD tzw. kontrolerów. Wraz z rozpoczęciem wdrożenia nowego systemu 4 z nich zostało wydelegowanych, jako instruktorzy, którzy w godzinach funkcjonowania SPP prowadzą w terenie pomoc w obsłudze parkomatów oraz wyjaśniają kwestie związane z nowymi zasadami poboru opłat. Ponadto dystrybuują wśród kierowców ulotki informacyjne dotyczące wprowadzonych zmian.

Pomimo prowadzonej szerokiej akcji informacyjnej w pierwszych 3 dniach prowadzonej kontroli kontrolerzy, po stwierdzeniu postoju pojazdu bez wniesionej należnej opłaty za parkowanie w SPP wystawili 590 wezwań do uiszczenia opłaty dodatkowej (w wysokości 50 zł). Należy jednak podkreślić, iż w następnych dniach liczba ta zmalała do średnio 125 wezwań dziennie.

Źródło raportu: MZD Bielsko


 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    ewa - niezalogowany 2019-09-18 16:15:45

    Pojechałam na spektakl rano do Banialuki, miał zacząć się o 10 tej i skończyć do 11stej, zapłaciłam z nawiązką, ale z powodu oczekiwania na zorganizowaną grupę spektakl rozpoczął się później, byłam przekonana że będę mogła dopłacić (miałam wyjść ze spektaklu i biec do parkomatu?), spóźniłam się 20 min (małe dzieci – wolne wyjście – szatnia) – byłam w szoku, że dopłacić od razu nie mogę ale mam do zapłacenia mandat 50 zł…. mam teraz iść do dyrekcji Banialuki ?? Skandal !!! Przyjechałam spoza bielska + bilet+parking+ mandat ZDECYDOWANIE ZA DROGO !!! przykro mi ale teatr stracił wiernego widza… pozdrawiam władze bielska z Tychów

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-02-23 19:44:46

    Zostałem zaczepiony na ulicy przez starszą osobę, która w żaden sposób nie mogła poradzić sobie z obsługą parkomatu. Na ironię ja student informatyki też miałem z tym na początku pewne trudności. Za dużo tam guziczków i informacji a za mały ekranik, parkometr przez to jest nieprzyjazny użytkownikom. W te wakacje opłacałem opłatę parkingową przy pomocy podobnego urządzenia na Majorce w Porto Cristo. Nie znam hiszpańskiego jednak uproszczona procedura tamtego parkometru sprawiała ,że nikt z obcokrajowców nie miał z tym problemu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do