
Spośród 350 prac nadesłanych przez 158 autorów, na wystawę zakwalifikowano 142 prace. W skład Jury weszli: dr hab. Aleksnadra Giełdoń-Paszek (przewodnicząca), dr hab. Krzysztof Dadak oraz artysta malarz Mariusz Horeczy.
XXII Ogólnopolski Konkurs Malarstwa Nieprofesjonalnego im. Ignacego Bieńka dostarczył jury i pewnie również widzom, jak co roku, przede wszystkim wielu wrażeń natury estetycznej, lecz także interesującego materiału do rozważań nad fenomenem i kondycją sztuki nieprofesjonalnej. Coraz trudniej bowiem dziś jednoznacznie tę sztukę zdefiniować, zarówno pod względem tematyki prac, jak i specyfiki warsztatowej. Stracił swą aktualność pewien stereotyp artysty nieprofesjonalnego, definiujący go jako pasjonata, powodowanego przemożną chęcią tworzenia. Prace nadesłane na tegoroczny konkurs potwierdzają obserwowaną od jakiegoś czasu tendencję do ogromnej polaryzacji tej twórczości, co jest zapewne wypadkową osobistych biografii twórców, ogólną dostępnością sztuki i wiedzy o niej, wielością form kształcenia pozaakademickiego. Ma to oczywiste przełożenie na tworzone obrazy.
Jury w swym werdykcie starało się docenić wszystkie prezentowane gatunki tematyczne i konwencje malarskie – od prac studyjnych, urzekających wrażliwością kolorystyczną, poprzez wypowiedzi oscylujące wokół symbolizmu, czy też te bardziej niekonwencjonalne formalnie i treściowo. Brano pod uwagę także artystyczny poziom prezentowanych obrazów – w przypadku prac studyjnych - wszystkie komponenty malarskiego rzemiosła; w przypadku kreacji bardziej zindywidualizowanych - ich ekspresyjną nośność, adekwatność przekazu. Wybór Jury miał na celu dowartościowanie wszystkich form wypowiedzi artystycznych poprzez ich najlepsze reprezentacje, bez preferowania określonej konwencji. Chodziło o podkreślenie wspomnianej mnogości postaw twórczych, obserwowanych w tym, ale i w poprzednich konkursach im. Ignacego Bieńka, jak też zaakcentowanie, że twórczość nieprofesjonalna daje poza samą radością tworzenia, ogromną swobodę w zakresie środków malarskich, przekazywanych treści i języka sztuki.
Oglądanie i ocenianie obrazów, decyzje Jury przyznającego nagrody i wyróżnienia rodzą wiele pytań, a zwłaszcza to: co to jest dobry obraz. Kurt Vonnengut pisze: „łatwo jest odróżnić dobry obraz od złego. Wystarczy zobaczyć milion obrazów i wtedy się to już wie.” Zdanie to wydaje się słuszne, gdyż kryteria oceniania malarstwa nie mają ani miary, ani wagi i zależą od zdobywanego latami praktyki, ale jednak subiektywnego, zmysłu estetycznego oceniającego. Mamy nadzieję, że prace nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu są właśnie tymi, które dotknęły prawdy, a przez trud poszukiwań warsztatowych stały się jej trafnym przekazem.
Aleksandra Giełdoń-Paszek
I Nagroda
Alina Knycz z Kóz za obraz „Łąki w Krempachach”
II Nagroda
Lilla Bartnikowska z Olsztyna za obraz „Zaułek na wzgórzu”
III Nagroda
Danuta Piętka z Wieliczki za obraz „Przemijanie kwiatów nr 2”
IV Nagroda
Dagmara Tupiec z Bielska-Białej za obraz „Maszkaron 3”
V Nagroda
Maria Woithofer z Izabelina-Hornówki za obraz „Cody”
WYRÓŻNIENIA:
WYRÓŻNIENIE RZECZOWE:
WYRÓŻNIENIA HONOROWE:
Foto: UMBB
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie