
Uwaga! Nabór kandydatów na ławników sądowych będzie prowadzony do 30 czerwca 2015r.
Z dniem 31 grudnia 2015 r. upływa czteroletnia kadencja ławników sądowych. W oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 133 ze zm.) Rada Miejska Bielska-Białej najpóźniej w październiku 2015r. winna dokonać wyboru ławników na kadencję 2016-2019 w następującej liczbie:
59 ławników do Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej, w tym 7 ławników do orzekania z zakresu prawa pracy,
37 ławników do Sądu Rejonowego w Bielsku-Białej, w tym 17 ławników do orzekania z zakresu prawa pracy
Kto może być ławnikiem?
Ławnikiem może być wybrany ten, kto:
posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
jest nieskazitelnego charakteru,
ukończył 30 lat,
jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku,
nie przekroczył 70 lat,
jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
posiada co najmniej wykształcenie średnie,
do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.
Kto nie może być ławnikiem?
Ławnikami nie mogą być:
osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,
osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,
funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,
adwokaci i aplikanci adwokaccy,
radcy prawni i aplikanci radcowscy,
duchowni,
żołnierze w czynnej służbie wojskowej,
funkcjonariusze Służby Więziennej,
radni gminy, powiatu i województwa.
nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.
Kto może zgłaszać kandydatów na ławników?
Kandydatów na ławników mogą zgłaszać:
prezesi właściwych sądów,
stowarzyszenia,
inne organizacje społecznie i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych,
co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.
Termin zgłaszania kandydatów upływa z dniem 30 czerwca 2015 r.
Jak zgłosić kandydatów na ławników?
Zgłoszenia kandydatów na ławników dokonuje się na KARCIE ZGŁOSZENIA, określonej w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz.U. Nr 121, poz. 693).
Wzór KARTY ZGŁOSZENIA kandydata na ławnika można:
pobrać ze strony BIP Ministerstwa Sprawiedliwości,
pobrać dokument na niniejszej stronie,
otrzymać w Biurze Rady Miejskiej UM w Bielsku-Białej, Plac Ratuszowy 1, (I piętro, p. 48, 52, 53, 54, 44)
Wymagane dokumenty (załączniki do KARTY ZGŁOSZENIA kandydata)
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na KARCIE ZGŁOSZENIA dołącza się następujące dokumenty:
Informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby,
Oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
Oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona,
Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika *),
Dwa zdjęcia zgodne z wymogami **) stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Dokumenty, o których mowa w pkt 1-4, powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia.
Ponadto:
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na KARCIE ZGŁOSZENIA przez stowarzyszenie, inną organizację społeczną lub zawodową, zarejestrowaną na podstawie przepisów prawa, dołącza się również:
aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji dotyczące tej organizacji.
Te dokumenty powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed dniem zgłoszenia
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na KARCIE ZGŁOSZENIA przez obywateli dołącza się również:
LISTĘ OSÓB ZGŁASZAJĄCYCH kandydata na ławnika, zawierającą imię (imiona), nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, miejsce stałego zamieszkania i własnoręczny podpis każdej z pięćdziesięciu osób zgłaszających kandydata. Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata na ławnika przez obywateli jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście.
Wzory dokumentów
Wzory dokumentów dostępne są w Biurze Rady Miejskiej Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, Plac Ratuszowy 1 (I piętro, pokój 48, 52, 53) oraz są dostępne do pobrania poniżej:
Formularz zapytania o udzielenie informacji o zgłaszanej osobie z KRK
Wzór oświadczenia dotyczącego prowadzonych przeciwko kandydatowi na ławnika postępowań o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe;
Wzór oświadczenia kandydata na ławnika, dotyczącego władzy rodzicielskiej;
Wzór listy osób popierających kandydata na ławnika.
Kto ponosi koszty za wymagane dokumenty?
Koszt opłaty za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz opłaty za badanie lekarskie i za wystawienie zaświadczenia lekarskiego ponosi kandydat na ławnika.
Koszt opłaty za wydanie aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpisu lub zaświadczenia z innego właściwego rejestru lub ewidencji ponosi podmiot, którego dotyczy odpis lub zaświadczenie.
Informacje dodatkowe
Rada Miejska zasięga od Komendanta Wojewódzkiego Policji informacji o kandydatach na ławników.
Informacje o kandydacie na ławnika uzyskuje się i sporządza na zasadach określonych dla informacji o kandydacie do objęcia stanowiska sędziowskiego.
Zgłoszenia kandydatów, które wpłynęły do Rady Miejskiej po upływie terminu, czyli po 30 czerwca 2015r., a także zgłoszenia, które nie spełniają wymagań formalnych, pozostawia się bez dalszego biegu. Przywrócenie terminu do zgłoszenia kandydatów jest niedopuszczalne. Pozostawienie zgłoszenia bez dalszego biegu Rada Miejska stwierdza w drodze uchwały.
Gdzie i kiedy złożyć wymagane dokumenty?
Wypełnione KARTY ZGŁOSZENIA wraz ze wszystkimi ZAŁĄCZNIKAMI można:
przesłać pocztą na adres: Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Plac Ratuszowy 1, 43-300 Bielsko-Biała (pokój 48), (decyduje data wpływu do Urzędu Miejskiego)
albo
złożyć w Biurze Rady Miejskiej Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, (budynek Ratusza), Plac Ratuszowy 1, (I piętro, pok. 52)
w terminie do 30 czerwca 2015 roku.
Kontakt
Dodatkowe informacje w sprawie wyborów ławników uzyskać można w Biurze Rady Miejskiej Urzędu Miejskiego:
Telefony: (33) 497 14 60 oraz (33) 497 14 56
Email: rada1@bielsko-biala.pl oraz rada@bielsko-biala.pl
*) Art. 55 ust. 2a. Świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej może udzielać lekarz, z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo który jest zatrudniony lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy, z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej: 1) posiadający tytuł specjalisty w dziedzinie medycyny rodzinnej lub 2) odbywający szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie medycyny rodzinnej, lub 3) posiadający specjalizację II stopnia w dziedzinie medycyny ogólnej, lub 4) posiadający specjalizację I stopnia w dziedzinie medycyny ogólnej, lub 5) posiadający specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie chorób wewnętrznych, lub 6) posiadający specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie pediatrii - w zakresie swoich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami,[…] zwany dalej "lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej".
**) Wymogi te opisane są w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu. Zgodnie z tym rozporządzeniem: do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Fotografia powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek
źródło: UM Bielsko-Biała
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie