Reklama

Czy do Bielska-Białej wrócą tramwaje?

09/03/2019 15:40

W ostatnich dniach głośno zrobiło się o powrocie linii tramwajowej do Bielska-Białej, według projektu "Tramwaj dla polskich miast", którego autorem jest  Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego.

Ekspert zaproponował nowe koncepcje komunikacji z użyciem linii tramwajowej dla pięciu polskich miast, w tym stolicy Podbeskidzia, dla której zaproponowano dwie linie o łącznej długości 8 km. Pierwsza, trasa zachodnia, rozpoczyna się przy dworcu kolejowym, z którego kieruje się ulicą Piastowską w kierunku Hulanki i Osiedla Słonecznego, a stąd w stronę osiedli Beskidzkiego i Karpackiego, gdzie linia miałaby swój koniec.
Druga, trasa wschodnia, również swój początek miałaby mieć przy głównym dworcu kolejowym, skąd biegnie przez Plac Chrobrego, ulicę Wzgórze, następnie w stronę ratusza ulicami Piłsudskiego i Komorowicką, z zakończeniem na Piekarskiej.

Jarosław Klimaszewski: Widzę szanse na kolej aglomeracyjną.

Nad sprawą pochylił się prezydent Bielska Jarosław Klimaszewski, który pytany o pomysł, skierował uwagę raczej na możliwość wykorzystania sieci kolejowej, istniejącej w mieście i jego okolicach.  
Studium przypadku naszego miasta wskazuje bardziej na zasadność aktywizacji istniejącego układu kolejowego – linii kolejowych przebiegających przez obszar miejski niż budowę sieci tramwajowej. – Kolej aglomeracyjna, wykorzystująca istniejący układ linii kolejowych – w kierunku Cieszyna, Wadowic, Czechowic-Dziedzic i Żywca stanowić może połączenie komunikacyjne ośrodków miejskich związanych funkcjonalnie z Bielskiem-Białą – napisał Jarosław Klimaszewski. – Dlatego też upatruje się większą szansę na rozwój transportu szynowego w Bielsku-Białej oraz jego obszaru funkcjonalnego w aspekcie kolei aglomeracyjnej niż budowy sieci tramwajowej.
W najbliższych latach zdecydowanie poprawi się dojazd do Bielska-Białej od południa, czyli od strony Zwardonia i Żywca. PKP PLK zakończyło w grudniu 2018 roku warte 60 mln zł prace na odcinku Bielsko-Biała Lipnik - Wilkowice Bystra na linii 139.

Obecnie PLK prowadzą prace na odcinku Żywiec – Węgierska Górka, które zakończą się w połowie 2019 roku. Łącznie PKP PLK wyda 200 mln zł na poprawę warunków przewozu rzeczy i pasażerów w ramach projektu dotyczącego modernizacji linii Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa). Niestety – w ramach tej inwestycji na dzień dzisiejszy nie jest planowane utworzenie nowych przystanków kolejowych w Bielsku-Białej.

Pomysł na dwie koncepcje komunikacyjne
W piśmie przesłanym na adres naszej redakcji, pomysłowi prezydenta Klimaszewskiego na kolej aglomeracyjną swojego poparcia udzieliło Stowarzyszenie Niezależni.BB, którego lider Janusz Okrzesik jest przewodniczącym Rady Miejskiej. Jednocześnie Niezależni uważają, że w mieście komunikację publiczną należy rozwijać wielotorowo i nie należy rezygnować w budowy linii tramwajowych.




 

 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    poli - niezalogowany 2019-07-18 23:33:15

    Wykorzystać tory biegnące z Bielska do Cieszyna. Szynobus na to i nawet do Wapienicy pod giełdę (prawie) zajedzie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    piter - niezalogowany 2019-03-13 09:22:32

    Chyba trochę za ciasno na tramwaje, no i układ terenu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    frek16 - niezalogowany 2019-03-11 06:58:05

    tramwaje, albo trolejbusy które wydaje się przy naszym ukształtowaniu terenu na niektórych kierunkach trasy zdały by lepiej egzamin.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Bielszczanin z Lizbony - niezalogowany 2019-03-10 15:15:19

    Koncepcja Lini tramwajowej słuszna ponieważ docelowo wszystkie duże miasta ograniczają ruch w centrum miast z wizją całkowitego jego wyłączenia, i trzeba w tym celu powoli tworzyć transport miejski, który zaspokoi potrzeby transportu z centrum miasta. Nie do końca zgadzam się z przebiegiegiem tras, zupełny brak osiedla Złotych Łanów i Lipnicka ale tutaj może być problem z ukształtowanie terenu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Trew - niezalogowany 2020-01-02 13:21:58

    Tunel pod Ul. 3-.go Maja - Zamkowa - Partyzantów rozwiązałby sprawę ciasnych jezdni. Dołem ruch samochodowy. Górą tramwaj + deptak.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Edek - niezalogowany 2021-01-03 16:14:56

    Wydaje się, że w obecnej chwili ze względu na koszty odbudowy i brak miejsca na ulicach należy zapomnieć o takim pomyśle. Prędzej ekologiczną namiastką tramwai staną się autobusy elektryczne lub rozsądniej na ogniwa wodorowe.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do