
Dramat Roberta Urbańskiego – inspirowany głośnymi książkami Martina Pollacka
(Cesarz Ameryki oraz Po Galicji) – po raz pierwszy w polskim teatrze podejmuje temat masowej emigracji chłopów galicyjskich do Amryki Południowej na przełomie XIX i XX wieku. Największa fala tej emigracji (1890-1891) została nazwana gorączką brazylijską.
Chłopi, zachęcani do wyjazdów przez często nieuczciwych agentów, wierzyli,
że za oceanem czeka na nich kraj mlekiem i miodem płynący, rządzony przez cesarza, austriackiego następcę tronu, arcyksięcia Rudolfa, który wbrew oficjalnym informacjom nie
zginął samobójczą śmiercią, lecz oczekuje na swoich poddanych w nowej ojczyźnie.
Byli wśród nich Polacy, Ukraińcy, Żydzi. Uciekając przed galicyjską biedą sprzedawali,
często za bezcen, skromny dobytek i wędrowali w nieznane. Stawali się ofiarami wyzysku na plantacjach kawy, kobiety czasem trafiały w sidła handlarzy żywym towarem. Byli jednak też tacy, którzy ciężką pracą osiągnęli w nowym kraju dobrobyt, na który mieli niewielkie szanse w rodzinnych stronach. – Ówcześni uciekinierzy tylko po części są zupełnie inni niż dziś; w dużej mierze przypominają dzisiejszych emigrantów – zauważa reżyser przedstawienia.
Jacek Głomb – rocznik 1964, od 1994 roku dyrektor teatru w Legnicy (od 1999r. noszącego imię Heleny Modrzejewskiej) – jest w Polsce pionierem idei teatru rozumianego jako sojusz artystów i publiczności w celu przywrócenia
społecznej pamięci: Sztuka teatru ma przywracać do życia zapomniane przestrzenie
– sięgać do historii poprzez rekonstrukcję lub kreację legendy, a tym samym pomóc budować lokalną tożsamość. Do jego najgłośniejszych dokonań należą Ballada o Zakaczawiu (2000), Koriolan (1998), Wschody i zachody miasta (2003). Spektakl Operacja Dunaj (2006) o interewencji w Czechosłowacji stał sie kanwą filmu fabularnego pod tym samym tytułem (autorem sztuki i scenariusza był Robert Urbański). Wiele przedstawień Głomba granych było w naturalnych przestrzeniach miasta (kościół, poniemiecka fabryka amunicji, dziedziniec zamku, nieczynne kino, magazyn pofabryczny, zrujnowana stara sala teatralna). Rok temu Jacek Głomb ogłosił Manifest kontrrewolucyjny, w którym opowiadając się za za tzw. Teatrem Opowieści staje w obronie wspólnoty, w obronie opowieści zapomnianych, w obronie człowieka pojedynczego,
w obronie artystycznego kunsztu. Jako wystąpienie przeciwko modnej scenicznej inwazji sztuki skrawków i zlepków ten program artystyczny wywołał burzliwe dyskusje
w środowisku teatralnym.
KASA TEATRU:
tel. 33 8293160
Teatr Polski w Bielsku-Białej
ul. 1 Maja 1
źródło Teatr Polski Bielsko-Biała
zdjęcia z próby spektaklu Cesarz Ameryki.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie