Reklama

Mocne linki, czyli jakie? Jak określić moc linka?

07/03/2023 08:35

Spis treści

  1. Ilość linków, a pozycjonowanie strony – jak to działa?
  2. Pozyskiwanie linków, a audyt SEO
  3. Ile linków potrzeba by być w czołówce wyników wyszukiwania?
  4. Linki do strony – jak sprawdzić jakość linków?
  5. Domain Rating, czyli jak sprawdzić wartość profilu linkowego
  6. Typy linków pozycjonerskich – linki pod SEO
  7. Link Building pod pozycjonowanie lokalne
  8. Linki pod SEO i content marketing – jak ściągnąć ruch na stronę?

Pozycjonowanie strony to czynność, podczas której trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów. Jednym z najważniejszych elementów będzie na pewno pozyskiwanie linków przychodzących, gdyż właśnie to wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Nie każdy link ma jednak taką samą wartość, a niektóre mogą wręcz przynieść więcej szkody niż pożytku. Dowiedz się, czym są mocne linki i w jaki sposób sprawdzić, czy dany link będzie przydatny dla Twojej strony.

Ilość linków, a pozycjonowanie strony – jak to działa?

Wiele osób prowadzących blogi, sklepy internetowe lub odpowiedzialnych za strony firmowe zaczyna interesować się pozycjonowaniem w celu zwiększenia ruchu organicznego. atwo wtedy nabyć przeświadczenie, że kluczowym aspektem pozycjonowania jest pozyskiwanie linków przychodzących. Jest to częściowo prawda, ale osoby, które nie specjalizują się w SEO i pozycjonowaniu muszą pamiętać, że pozycja witryny w wynikach wyszukiwania zależy od większej ilości czynników. Sama liczba linków to nie wszystko, muszą one mieć odpowiednią jakość w oczach algorytmów Google (i innych wyszukiwarek, jeśli o nich mowa).

Pozyskiwanie linków, a audyt SEO

Działania link buildingowe są ważne, jednak warto podjąć odpowiednie kroki jeszcze przed przystąpieniem do działań. Pozycjonowanie strony zawsze powinno być rozpoczęte wykonaniem rzetelnego audytu SEO. Pozwoli on zdiagnozować na stronie wszystkie błędy techniczne, które nieraz mogą całkowicie przekreślić szansę na wysokie wyniki. Ponadto na etapie audytu optymalizuje się treść pod kątem słów kluczowych i dokonuje analizy konkurencji. To pozwala nakreślić strategię pozyskiwania linków przychodzących. Bez tego nie ma sensu wdrażać konkretnych działań, ponieważ zazwyczaj nie osiągnie się satysfakcjonujących rezultatów. Kupowanie linków przychodzących mimo braku wcześniejszego audytu, może bardzo szybko spowodować utratę sporej części budżetu a dodatkowo nie zapewnić żadnych rezultatów. Audyt SEO dobrze jest zlecić wyspecjalizowanej firmie. Robienie tego na własną rękę jest praktycznie niemożliwe, zwłaszcza dla osób spoza branży.

Ile linków potrzeba by być w czołówce wyników wyszukiwania?

Zanim określi się, czym są mocne linki, trzeba najpierw oszacować ile takich linków należałoby zdobyć bazując na linkach rywali. Na początku ta liczba jest tylko pewnym punktem odniesienia. Samą ilość można sprawdzić poprzez wykorzystanie operatorów Google, które są udostępniane przez wyszukiwarkę. Odnośniki do konkretnej domeny najlepiej skontrolować wykorzystując następujący operator: link:domena” –site:domena. Ten sposób ma swoje ograniczenia, ponieważ nie zostaną pokazane wszystkie indeksowane linki.

Można również skorzystać z dedykowanego oprogramowania, które pozwoli przeanalizować witryny konkurencji na różne sposoby, a tym sprawdzić skąd pochodzą linki przychodzące. Są to programy, takie jak:

· MajesticSEO,

· Ahrefs,

· Surfer.

Niektóre z tych programów są darmowe, inne częściowo lub całkowicie płatne. Specjaliści SEO zazwyczaj w codziennej pracy używają wielu programów naraz. Poznanie liczby linków przychodzących do stron konkurencji (lub własnej strony, jak ma to miejsce w przypadku audytu) pozwala przejść do kolejnego etapu i sprawdzić jakość tych odnośników.

Linki do strony – jak sprawdzić jakość linków?

Mocne linki do strony muszą pochodzić z wartościowych witryn i być otoczone treściami na wysokim poziomie. Tylko wtedy będą pomocne podczas pozycjonowania. Jeśli pozyskuje się linki z niskiej jakości witryn, trudno liczyć na szybkie efekty, a wręcz można narazić się na nałożenie filtrów ograniczających widoczność danej strony. Dotyczy to głównie źródeł spamerskich, których należy unikać. Przed zakupem artykułu lub pozyskaniem linku w dowolny inny sposób zaleca się sprawdzenie danej witryny. Pomocne są w tym dedykowane programy sprawdzające różne kluczowe wskaźniki.

Pierwszym z takich wskaźników jest TR czyli TrustRank. Opisuje on wartość witryny, definiując zaufanie do niej. Na podstawie algorytmu zostaje określony ranking. Ostateczna ocena TR jest zależna od tego, czy algorytm uzna treść za wartościową i zbieżną ze słowami kluczowymi, a także jak zweryfikuje ilość i pochodzenie linków (przychodzących i wychodzących). Wskaźnik TR oddziela wartościowe witryny od spamu. Można go sprawdzić przy pomocy takich narzędzi jak MajesticSEO.

Domain Rating, czyli jak sprawdzić wartość profilu linkowego

Kolejny wskaźnik określający mocne linki (poprzez wartość domeny, z której pochodzą) nazwany został Domain Rating. Jest to wskaźnik wykorzystywany przez oprogramowanie analityczne Ahrefs analizujący profil linkowy witryny. Określa wartość w skali od 1 do 100. Na ocenę wpływa m.in. ilość linków prowadzących do strony. Jednocześnie uwzględnia on ilość linków wychodzących z danej witryny – gdy jest zbyt duża, wartość wskaźnika spada, a domena uznana jest za mniej wartościową w oczach algorytmów Google. Z założenia bowiem strona nie powinna zawierać zbyt dużej ilości linków wychodzących, istnieje wtedy ryzyko, że zostanie uznana za spamerską.


 

Typy linków pozycjonerskich – linki pod SEO

Linki pod SEO można zdobywać w wielu miejscach. Są to między innymi:

· blogi i serwisy tematyczne,

· portale informacyjne (branżowe lub ogólnoinformacyjne),

· fora,

· katalogi stron,

· zaplecza SEO.

Najbardziej wartościowe linki będą pochodzić z renomowanych blogów i serwisów tematycznych mocno skorelowanych z tematyką pozycjonowanej strony. Takie mocne linki będą dawały o wiele lepsze efekty niż dużo większa ilość linków słabej jakości. Warto więc szukać uznanych w branży blogów, a przed nawiązaniem współpracy sprawdzić podstawowe parametry i wskaźniki witryny. Najlepiej jeśli jest ona zarejestrowana już od przynajmniej kilku lat. Poza solidną pozycją i wzbudzaniem zaufania “w oczach algorytmu” (wartościowe dla użytkowników blogi i serwisy branżowe zazwyczaj spełniają to kryterium), sam link powinien być zawarty w pożytecznej dla użytkownika, merytorycznej treści. Istotne jest także to, żeby odnosił się nie do strony głównej, a do jednej z podstron, co będzie lepiej wyglądać dla robotów indeksujących.

Poza zwykłymi blogami i serwisami można skorzystać z zaplecza SEO. Są to zazwyczaj blogi lub serwisy tematyczne, tworzone tylko z myślą o artykułach pod kątem pozycjonowania. Korzystając z nich, zawsze trzeba sprawdzić podstawowe wskaźniki (Trust Rank, Domain Rating), a także zweryfikować, kiedy domena została zarejestrowana. Ponadto należy zorientować się, czy nie jest budowana na zasadzie spamowania.

Link Building pod pozycjonowanie lokalne

Szukając mocnych linków pod pozycjonowanie lokalne, trzeba uwzględnić serwisy tematyczne i branżowe z konkretnych miejscowości lub portale regionalne. Będzie to miało o wiele lepszy rezultat niż zdobywanie linków przychodzących ze stron mających ogólnokrajowy zasięg.

Linki pod SEO i content marketing – jak ściągnąć ruch na stronę?

Dobrym pomysłem jest także połączenie zdobywania linków pod SEO z klasycznym content marketingiem, czyli promowaniem własnej marki, usług lub produktów poprzez artykuły na portalach branżowych. Zamawianie artykułów sponsorowanych z lokowaniem produktu pozwoli ściągnąć ruch na stronę firmy czy sklepu dzięki zainteresowaniu realnych użytkowników. Można to bezpośrednio przełożyć na konwersję, czyli sprzedaż lub powoli budować wiarygodność marki na danym rynku. Zdobywając więc linki z serwisów branżowych, warto zadbać o wysoką jakość contentu.

Materiał partnera

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do