Miernik magnetyczny czy elektroniczny?

Mierniki lakieru dzieli się na dwie duże grupy w zależności od mechanizmu pomiaru: mierniki magnetyczne i mierniki elektroniczne. Oba typy urządzeń mają swoje wady i zalety, w związku z czym niekoniecznie zawsze jest tak, że im droższy miernik, tym lepiej. Czym charakteryzują się urządzenia należące do każdej z tych grup?

Magnetyczne mierniki lakieru

Mechanizm ich działania jest bardzo prosty: w próbniku miernika umieszczony jest magnes, a w pamięci urządzenia znajduje się informacja o tym, jak silnie będzie on oddziaływał z określonym typem podłoża. Ponieważ lakiery osłabiają przyciąganie, można stosunkowo łatwo obliczyć grubość warstwy lakierniczej.

Mierniki magnetyczne z oczywistych przyczyn działają tylko na podłożach metalicznych, a więc próba pomiaru grubości lakieru na tworzywie sztucznym czy nawet szpachli zakończy się albo niepowodzeniem, albo uzyskaniem ekstremalnie niedokładnego wyniku. W zastosowaniach amatorskich też ma to jednak swoją wartość: jeśli nie uda się odczytać grubości lakieru, można ze sporą dozą prawdopodobieństwa założyć, że panel auta był po prostu poprawiany i pod lakierem jest przede wszystkim szpachla.

W zastosowaniach profesjonalnych jednak taka informacja najczęściej będzie niewystarczająca. Niska cena tego typu mierników będzie więc poważnym atutem, ale mimo wszystko profesjonaliści nie powinni dać się skusić.

Elektroniczne mierniki lakieru

Elektroniczne mierniki lakieru zamiast magnesu wykorzystują sondy ultradźwiękowe. Fala dźwiękowa emitowana przez głowicę przechodzi przez warstwy lakieru (i szpachli), odbija się od metalowego podłoża i wraca do sensora. Na tej podstawie można dokładnie określić grubość warstwy lakierniczej praktycznie na dowolnym podłożu. Najbardziej rozbudowane mierniki wykorzystując dane cząstkowe mogą podać dane o grubości wielu warstw lakierniczych: podkładu, lakieru kolorowego, klaru, a także szpachli.

Elektroniczna metoda pomiaru jest zdecydowanie dokładniejsza od magnetycznej, a mierników tego typu można używać także do pomiarów na tworzywach sztucznych. Są generalnie prostsze w użyciu i wymagają tylko okresowej kalibracji. Są wprawdzie dość delikatne, ale wystarczy przenosić je w etui, aby nie uszkodzić sondy.

Są to przede wszystkim bardzo dokładne i wszechstronne mierniki do zastosowań profesjonalnych. Ich ceny zaczynają się od kilkuset złotych, natomiast górna granica zależy już jedynie od tego, ile dodatkowych i zaawansowanych funkcji uda się zaimplementować producentowi.

Niełatwy wybór

W obrębie każdej z obu grup mieszczą się bardzo różne urządzenia. Na stronie https://smartmoto.pl/pol_m_Warsztat_Diagnostyka-samochodowa_Mierniki-Lakieru-229.html można podejrzeć wiele z nich i zdecydować się na wybór urządzenia nie według typu, ale według konkretnych parametrów technicznych, co pozwala lepiej dobrać miernik lakieru do konkretnych zastosowań. Nie ma bowiem idealnego urządzenia: te najdroższe elektroniczne amatorom po prostu się nie przydadzą, ale nawet dla majsterkowicza zakup najtańszego modelu wcale nie musi być najbardziej opłacalny.



Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress